۱۴۰۰ آذر ۱۹, جمعه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ت) تعلیم و تربیت (آموزش و پرورش و پداگوژیک) (۲)

Elitenbildung seit hunderten von Jahren: Eton-Schüler 1963 
 
هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین

 

Jeder soll in Deutschland die gleichen Chancen auf Bildung haben. Aber ist das auch so?

۹

·    میان توسعه نیروهای مولده و تعلیم و تربیت و میان توسعه  مناسبات تولیدی و تعلیم و تربیت پیوند متقابل ناگسستنی وجود دارد.

 

  (منظور از پیوند متقابل، این است که هم توسعه نیروهای مولده بر تعلیم و تربیت مؤثر می افتد و هم تعلیم و تربیت بر توسعه نیروهای مولده.

 ضمنا هم توسعه  مناسبات تولیدی بر تعلیم و تربیت مؤثر می افتد و هم تعلیم و تربیت بر توسعه  مناسبات تولیدی.

   مترجم)

 

۱۰

·    توسعه قانونمند مناسبات تولیدی، شرایط لازم برای تعلیم و تربیت درخور را پدید می آورد، توسعه تعلیم و تربیت را طلب می کند (الزامی می سازد) و پیشبرد می بخشد و آماج ها، محتواها، وظایف و متدهای تعلیم و تربیت را تعیین می کند.

 

۱۱

·    تعلیم و تربیت، شرایط مهم لازم برای ارتقای راندمان کار، برای بر آمدن از عهده انجام وظایف ناشی از پیشرفت علمی و فنی و برای تشکیل روابط جامعتی به طور کلی فراهم می آورد.

 

۱۲

·    شرایط تعلیم و تربیت به ویژه در روند توسعه جامعتی تشکیل می یابند:

 

الف

·    تأسیسات کودکستانی و دبستانی

 

ب

·    مدارس

پ

·    مدارس فنی و مدارس عالی

 

ت

·    دانشگاه ها، که در جمهوری آلمان دموکراتیک در امور آموزشی ـ پرورشی سوسیالیستی جمعبندی می شوند.

 

·    مراجعه کنید به امور آموزشی ـ پرورشی سوسیالیستی

 

۱۳

·    تعلیم و تربیت عمدتا در این نهادها صورت می گیرد.

 

۱۴

·    علاوه بر این نهادها، تعلیم و تربیت در عرصه ها و تأسیسات جامعتی مختلف از قبیل خانواده، کارخانه، سازمان های جامعتی، سازمان های توده ای و غیره صورت می گیرد.

 

۱۵

·    مشخصه تعلیم و تربیت در جامعه سوسیالیستی این است که شخصیت ها با بلوغ رشد یابنده، خودشان آگاهانه به تکمیل و استکمال (کمال بخشی، کمال یابی) دانش و کنش (توان عملی) خود و خصایص و شیوه های رفتار خود همت می گمارند.

·    (خودتعلیمی ـ تربتی)

 

  (در جامعه سوسیالیستی به عوض افراد، از شخصیت ها سخن می رود که به طرز سیستماتیک تربیت می شوند.

 تفاوت و تضاد جامعه سوسیایلستی با جوامع طبقاتی در شخصیت پروری جامعه سوسیالیستی و شخصیت ستیزی جوامع طبقاتی است.

 مترجم)

 

۱۶

·    تعلیم و تربیت در جوامع طبقاتی خصلت طبقاتی دارند و در خدمت منافع طبقات حاکمه قرار دارند.

 

۱۷

·    در نتیجه در جوامع مبتنی بر استثمار، کودکان اعضای طبقات حاکمه در مقایسه با کودکان توده زحمتکش، از تعلیم و تربیت متفاوت برخوردار می گردند:

 

الف

·    کودکان طبقات حاکمه برای تقبل قدرت سیاسی تعلیم می بینند و تربیت می شوند.

·    (آموزش و پروشی نخبگان)

 

  (برای کودکان اعضای طبقات حاکمه مدارس و دانشگاه های خاصی وجود دارد که مدارس و دانشگاه های نخبگان نامیده می شوند.

 در کشورهای در حال توسعه مثلا ایران، بخش اعظم دانشجویان را اعضا و وابستگان طبقات حاکمه تشکیل می دهند.

   مترجم)

 

ب

·    کودکان توده زحمت اما به اندازه ای تعلیم می بینند، به اندازه ای از نعمت دانش و کنش برخوردار می گردند، که برای برامدن از عهده انجام وظایف تولیدی حتما لازم دارند و تربیت آنها چنان صورت می گیرد که شیوه های رفتاری ئی را بیاموزند که آنها را به نیروهای کار مطیع و سر به زیر و نوکرصفت تبدیل کنند.

 

    (به حیوانات کاری بی خبر از منافع طبقاتی خویش و بی اعتنا به منافع خویش تبدیل کند.

    مترجم)

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر