۱۳۹۸ اسفند ۲, جمعه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۵۵۲)

 
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین 
 
شخصیت
ادامه

۴۹
·    باید میان فردیت و فردگرایی (ایندیویدوئالیته و ایندیویدوئالیسم) تفاوت قایل شد.
·    فردگرایی (ایندیویدوئالیسم) یکی از تحریفات و انحرافات بورژوایی فردیت است.

۵۰
·    توسعه و تکامل فردیت بدان معنی است که لیاقت ها و تمایلات شخصیت در مطابقت با منافع جامعه شکوفا شوند و برای  انسان های دیگر مفید باشند.

۵۱
·    تربیت سوسیالیستی شخصیت نه به توسعه فردگرایی (ایندیویدوئالیسم)، بلکه به توسعه فردیت (ایندیویدوئالیته) منجر می شود.

۵۲
·    این بدان معنی است که باید بر بی شخصیتی، یعنی فقدان نظر و نگرش و تمایلات و گرایشات شخصی انسان ها و همراه با آن، بر فردگرایی (ایندیویدوئالیسم)، یعنی بر جداسازی  شخصیت از جامعه، بر فقط به فکر منافع شخصی خود بودن، غالب آمد.

۵۳
·    عزت شخصی، قبل از همه با مفهوم ارزش انسانی، یعنی با زندگی ـ تصویر (سبک و استیل زندگی) سوسیالیستی که با زندگی ـ تصور بورژوایی تفاوت ماهوی دارد، گره خورده است.

۵۴
·    شالوده تصور سوسیالیستی از زندگی ـ تصویر (استیل زیست) را کار صادقانه و وجدانمندانه به نفع جامعه و پاکی و پارسایی در زندگی روزمره تشکیل می دهد و نه ایدئال بورژوایی مبتنی بر جمع آوری ثروت به هر قیمت و زندگی لاابالی و بی ثمر.

۵۵
·    این معاییر عام شخصیت در هر فرماسیون اقتصادی جامعه حاوی مشخصات متنوع و فرم های مختلفند.

۵۶
·    مفهوم «شخصیت» نه مفهومی ایستاتیکی (ایستا)، بلکه مفهومی دینامیکی (پویا) ست.

۵۷
·    در هر جامعه شخصیت هایی با سطح توسعه متفاوت وجود دارند.

۵۸
·    وظیفه حاصل از آن برای جامعه سوسیالیستی عبارت است از توسعه آگاهانه خطوطی از شخصیت که بسته به ایدئال های سوسیالیستی انسان ها و بسته به روابط انسانی تعیین شده باشند و غلبه آگاهانه بر خطوطی از شخصیت که با این ایدئال ها در تضاد قرار دارند.

۵۹
·    شخصیت سوسیالیستی، انسان جامعتا (به لحاظ جامعتی) اکتیوی است.
·    انسانی است که روابط شخصی خود را آگاهانه نسبت به گروه ها، کلکتیوها و جامعه به مثابه کل قوام می بخشد و بر توسعه جامعه تأثیر می گذارد.

پایان
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر