۱۳۹۸ اسفند ۶, سه‌شنبه

هرمزیانیسم (۲)

گئورگ هرمز
(۱۷۷۵ ـ ۱۸۳۱)
تئولوگ کاتولیکی، فیلسوف آلمانی
مؤسس هرمزیانیسم
 
پروفسور دکتر هاینتس پپرله
برگردان
 شین میم شین
 
۱۷
·      اگرچه فلسفه هرمز، به لحاظ محتوا، اهمیت ناچیزی دارد، اما در فلسفه کاتولیکی گامی به جلو محسوب می شود.

۱۸
·      هرمز، به مثابه کسی که نظریات کانت را رد کرده، معروف شد  و هواداران بسیاری پیدا کرد.
·      (اشترفلد، بالتسر، براون، الوه نیچ و امثالهم)

۱۹
·      عظمت نفوذ او به هنگام مرگ او در سال ۱۸۳۱ میلادی، آن چنان بود که تئولوژی و فلسفه کاتولیکی در پروس، عمدتا زیر سلطه او قرار داشتند و بخشی از روحانیت کاتولیکی نیز پیرو او بودند.

۲۰
·      البته مخالفت هایی نیز قبلا بر ضد نظریات او صورت گرفته اند:

الف
·      محفل رومانتیکی حول ویندیشمن و اسکولاستیسین هائی از قبیل کلوتیگن و پرون، هرمزیانیست ها را به عدم ارتدوکسی (سستی ایمان) متهم می کردند و پیشداوری های خود را در سال ۱۸۵۳ میلادی از طریق اسربیسیماس به گوش گریگور شانزدهم (پاپ) نیز رساندند.

ب
·      ایرادات اصلی وارده برهرمزیانیسم به شرح زیر بوده اند:

۱
·      موضع منفی هرمز نسبت به اسکولاستیک

۲
·      «شک مثبت» او

۳
·      کوشش او در راه وابسته ساختن اعتقاد کاتولیکی به عقل.

پ
·      گئورگ شانزدهم (پاپ) در جدال بر سر هرمز گفت که «هر دو اشتباه می کنند، هم کسانی که همه چیز را به اعتقاد می دهند و برای عقل چیزی باقی نمی گذارند و هم کسانی که همه چیز را به عقل می دهند و برای اعتقاد چیزی باقی نمی گذارند.»

  ۲۱
فبرونیوس یوستینوس 
(یوهان نیکولاس فون هونتهایم)
(۱۷۰۱ ـ ۱۷۹۰)
اسقف بلژیکی و منتقد مقام پاپ در کلیسای کاتولیکی
مؤسس فبرونیانیسم
به مثابه جنبش رفرمیستی در کاتولیسیسم قرن هجدهم

·      هرمز، به لحاظ سیاسی، طرفدار آموزه فبرونیوس بود که حامل نظریات دموکراتیک بود و تعلقات ملی را در سازمان کلیسا درنظر می گرفت.
·      این امر نیز موجب خصومت محافظه کاران و پاپ پرستان افراطی  با هرمزیانیسم شد.

۲۲
·      مبارزه بر سر هرمزیانیسم که پس از محکومیت هرمز تا سال های ۴۰ قرن نوزدهم ادامه یافت، برای تاریخ کل فلسفه اهمیت زیادی ندارد.
·      ولی برای فهم فلسفه کاتولیکی در قرن نوزدهم از این نظر مهم است که سرنوشت فلسفه کاتولیکی در آن تعیین شد.

۲۳
·      کلیسای کاتولیکی با محکوم کردن هرمزیانیسم دست رد بر سینه جریانی زد که قصد مدرنیزه کردن فلسفه کلیسای کاتولیکی را داشت و به عوض آن در جهت احیای مجدد فلسفه اسکولاستیکی حرکت کرد.

·      مراجعه کنید به نئواسکولاستیک

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر