۱۳۹۸ اسفند ۹, جمعه

متانقدی بر متد نقدی (۳۵)


جامعه باز و بسته
انسان شناسی و فرهنگ
 
 
بابک احمدی،
«مدرنیته و اندیشه انتقادی» ۱۳۷۳، ص ۱۳۱
 
پوپر 
را 
يك فيلسوف علم گرا 
مي دانند 
و 
گروهي معتقدند
 كه
 او 
چهره بارز و نمونه اين مكتب در جهان 
محسوب مي شود 
او 
كه
 از 
استبداد و توتاليتاريسم
 آسیب ديده بود 
به 
هنگام حمله هيتلر به اتريش 
رفته 
و
 اقدام به نگارش كتاب جامعه باز 
نمود 
و 
به 
طريقي 
سعي کرد بيان دارد 
عقايدي هست كه منجر به پيدايش جامعه بسته مي شوند 
كه
 از آن جمله 
مي توان 
به
 متفكران
 اشاره كرد 
كه 
در عقايد آنان نوعي از مباني ماركسيسم 
نهفته است.

جامعه بسته، 
در 
نگاه پوپر 
جامعه اي است 
كه
 قوانين 
در 
آن 
كشف شده باشد 
و 
انسان بتواند فرآيند تاريخ را پيش بيني كند 
و 
 با 
این عمل
 بر 
علوم 
احاطه یابد 
در حالي كه علم از راه ابطال پذيري استقرار پيدا مي كند

 نظريه اي را مي توان پذيرفت 
كه
 در
 مقابل حكم ابطال پذيري 
مقاومت از خود نشان داده 
و
 نظريه جديدي جايگزين آن نشده باشد.

« پوپر هرگز به آنچه خود « علم گرايي» مي خواند موافق نبود
 او به اين باور همگاني و ماده گرايانه كه علم فرا شد گردآوري داده هاي عيني (اثباتي) است 
و
 از
 راه استقراء 
مي توان به نتايجي كلي دست يافت 
انتقاد كرده است 
پوپر 
هرگز نپذيرفت 
كه 
علم مي تواند از ارزشگذاري ها و پيش داوري هاي مستقل و رها باشد.»
 
سایت انسان شناسی و فرهنگ
پوپرشناسی خود 
را
به
آخر می رساند،
بدون اینکه اظهار نظری کرده باشد.
 
هنر در جمارانیان است و بس.
 
 
می توان گفت
که
تار و پود روح طویله جماران و معماران روح (روشنفکران) آن
به
لجن طرز «تفکر» اسکولاستیکی
سرشته است.
 
مشخصه مهم  طرز «تفکر» اسکولاستیکی
نقل مکانیکی آیه و روایت و حدیث و خبر
است و بس.
 
طرفه و تحفه این است 
که
هنر مرجع تقلید جدید سایت انسان شناسی و فرهنگ
یعنی
  بابک احمدی
نیز
نقل خرکی آیه و روایت و حدیث و خبر
است.
 
ما
این لاطائلات بابک احمدی
را
هم
مورد تأمل قرار می دهیم:
 
۱
پوپر 
را 
يك فيلسوف علم گرا 
مي دانند 
و 
گروهي معتقدند
 كه
 او 
چهره بارز و نمونه اين مكتب در جهان 
محسوب مي شود
 
قبل از تحلیل این پرت و پلا
به
فرمولبندی آن
باید
دقت کرد.
 
خود بابک احمدی 
صلواة الله علیه
نه
صاحب نظر،
بلکه راوی نظرات این و آن است.
 
ترفند بابک احمدی
به
مثابه راوی 
عدم ذکر نام صاحب نظر
است.
 
چرا و به چه دلیل؟
 
در
طویله جماران
همه 
بابکان احمدی اند.
 
هیچکس
از 
ولی وقیح تا سخی سفیه
صاحب نظر
نیست.
 همه از دم
راوی بی نظر و بی موضع و بی سنگر نظرات کج و کوله این و آنند.
 
روی این خودویژگی سکنه طویله جماران
باید کار فکری عمیق و عرقریز صورت گیرد.
 
۲

پوپر 
را 
يك فيلسوف علم گرا 
مي دانند 
و 
گروهي معتقدند
 كه
 او 
چهره بارز و نمونه اين مكتب در جهان 
محسوب مي شود
 
پوپر
به
قول خیلی ها فیلسوفی علمگرا
و
به
قول گروهی گمنام
سردسته مکتب علمگرایی
است.
 
منظور از علمگرایی چیست؟
 
 
علم‌گرایی
سیانتیسم
ساینتیسم
دیدگاهی فلسفی
 است 
که 
روش‌های علوم طبیعی 
را 
برتر از تمامی روش‌های جستجوییِ انسانی 
می‌داند. 
علم‌گرایی،
 تنها روش‌های تجربی و استدلالی 
را 
جهت توضیح تمامی ابعاد فیزیکی، اجتماعی، فرهنگی و روانی، 
قابل قبول می‌داند. 
 ویکی‌پدیا
 
خود این «تعریف» علمگرایی
جای بحث دارد.
 
۳
او 
كه
 از 
استبداد و توتاليتاريسم
 آسیب ديده بود 
به 
هنگام حمله هيتلر به اتريش 
رفته 
 
جمله بندی 
را
باش.
 
پوپر
از
استبداد و توتالیتاریسم
آسیب دیده بود.
 
اگر 
پوپر در اطریش
از
استبداد و توتالیتاریسم
آسیب دیده بود،
چرا
می بایستی 
پس از حمله هیتلر به اطریش
از
کشور خارج شود؟
 
منظور بابک احمدی
احتمالا
 این است 
که
پوپر
برای اینکه
 از 
استبداد و توتاليتاريسم
 آسیب نبیند
به 
هنگام حمله هيتلر به اتريش 
از
کشور خارج شده و به انگلستان رفته است.

با اشغال اطریش توسط ارتش فاشیسم آلمان
علاوه بر اعضای محفل وین،
 یهودی ها، سوسیال ـ دموکرات ها، کمونیست ها و دگراندیشان و دگرمذهبان
اگر استطاعت مالی داشتند،
از
کشور خارج می شوند.
 
۴
پوپر
 اقدام به نگارش كتاب جامعه باز 
نمود 
و 
به 
طريقي 
سعي کرد بيان دارد 
عقايدي هست كه منجر به پيدايش جامعه بسته مي شوند
 
بابک احمدی علامه
بسان پوپر
وارونه بین و وارونه عندیش
است.
 
جامعه بسته کذایی
به
نظر علامه جماران
نتیجه وجود عقاید معینی
است.
 
به
زبان فلسفی
روح 
تعیین کننده ی ماده
است.
 
اختلاف نظر میان آخوندهای عهد حجر و علامه های پیرو پوپر
در
تفسیر روح
است:
روح
برای مذهبی جماعت از هزاران سال پیش
خدا
ست
و
برای
پیروان پوپر
عقاید
است.
 
مثلا
تشکیل و تقویت و توسعه و تحکیم فاشیسم در جهان و فوندامنتالیسم شیعی در طویله جماران
به
دلیل
وجود عقاید
است
و
نه
به
دلیل وجود، مقاومت و مبارزه طبقات اجتماعی مرتجع در مقابل پیشرفت اجتماعی.

ایده ئولوژی طبقات اجتماعی
اما
همیشه و همه جا
ثانوی
است.

وجود هر طبقه اجتماعی
هم
تعیین کننده ایده ئولوژی آن طبقه اجتماعی 
است
و
هم
مقدم 
بر ایده ئولوژی او ست.


جهان بینی مذهبی جماعت و پوپر و پیروان خرتر از خر پوپر
   ایدئالیستی
است.
 جهان در ضمیر این جماعت
به
طرز وارونه ای
انعکاس می یابد.
 
این هنوز چیزی نیست.
 
خریت پیروان پوپر
عمیق تر و عقب مانده تر از این چیزها ست:

۵
 از آن جمله 
مي توان 
به
 متفكران
 اشاره كرد 
كه 
در عقايد آنان نوعي از مباني ماركسيسم 
نهفته است.

دلیل تشکیل فاشیسم در جهان سرمایه داری و فوندامنتالیسم شیعی در طویله فئودالی جماران
این
است
که
در
عقاید فاشیست ها و فوندامننتالیست ها
نوعی از مبانی مارکسیسم
وجود دارد.
 
حالا
باید
خری با خورجینی مملو از خیال
 پیدا کرد
و
منظور پیروان خرتر از خر پوپر
را
از
«مبانی مارکسیسم»
کشف کرد و کیف کرد.
 
 
نوعی مبانی مارکسیسم
مثلا
در
فوندامنتالیسم شیعی
عرعر معروف آیت الله روح الله
است:

«اقتصاد مال خر است.»
 


ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر