۱۳۹۸ اسفند ۸, پنجشنبه

هستی (حضور، دازاین) (۱)


پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
برگردان
 شین میم شین
   
۱
·      هستی به تعین عام هر شیئ، هر چیز، هر روند و غیره به واسطه بودنش  اطلاق می شود.

۲
·      مفهوم «هستی» بدان معنی است که وجود اشیاء، چیزها، روندها و غیره وابسته به اندیشیده شدن و یا تصور شدن به وسیله انسان ها نیست.
·      بلکه آنها بطور عینی ـ واقعی یعنی در خارج از شعور و مستقل از آن وجود دارند.

۳
·      به عبارت دیگر، اشیاء، چیزها، روندها و غیره به وسیله انسان ها نه، اختراع، بلکه دریافت می شوند.

۴
·      مفهوم «هستی» این واقعیت امر را منعکس می کند.
·      «هستی»، گشتاور قانونمندی عینی واقعیت عینی مستقل از شعور است.

۵
·      در حالیکه مفهوم وجود (زاین، ماده) بیانگر یک تعین مجرد صرف است، مفهوم «هستی»، انعکاس وجود مشخص است.
·      انعکاس وجود (اگزیستانس) مشخص (عینی ـ واقعی) است.
·       (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۳۸، ص ۹۷)

۶
·      مفهوم ماهیت با مفهوم هستی قابل مقایسه است.

۷
·      مفهوم ماهیت چیستایی یک شیئ، چیز، روند و غیره را منعکس می کند و نشان می دهد که آن شیئ، چیز، روند و غیره به مثابه «چه» وجود دارد.

۸
·      مفهوم «وجود» را کریستیان ولف در ترجمه کلمه لاتینی «هستی» (اگزیستانسیا) به کار برد.
·      اما به ندرت آن را مورد اسفاده قرار داد و به جای آن اغلب مفهوم «هستی» و یا «واقعیت» را به کار برد.
·      کانت هم همین طور.   

۹
·      هگل بود که برای مفهوم «هستی» در ترمینولوژی (اصطلاح شناسی) فلسفی مقام پا برجائی اعطا کرد.

۱۰
·      به نظر هگل «هستی» عبارت است از وحدت دیالک تیکی عدم و وجود. 

۱۱

·      «هستی عبارت است از وحدت ساده عدم و وجود.
·      واسطه هستی، شدن است که در پشت سرش جا دارد.
·      شدن خود را ارتقا داده است و از این رو ست که هستی به مثابه نخستین جلوه گر می شود.
·      به مثابه نخستین که باید از آن آغاز کرد.
·      هستی در وهله اول در تعین (تعریف) یکسونگرانه وجود است.
·      عدم جنبه دیگری است که هستی در بر دارد و آن را از عدم  علیرغم همه گریز نیست.»
·      (هگل، «منطق»، ص ۱)

۱۲
·      منظور هگل، این است که «هستی» را تنها در توسعه آن می توان درک کرد.

۱۳
·      و ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی این اندیشه هگلی را تقبل کرده است. 

۱۴
·      هستی گشتاورهای عدم و وجود را در بطن خود دارد.

۱۵
·      گشتاورهای عدم و وجود تعین های اصلی متضادیت دیالک تیکی آن را به وجود می آورند.

ادامه دارد.

۱ نظر: