۱۳۹۸ اسفند ۳, شنبه

لطایف الملل (۱)

 

لطایف الملل
برگردان
شین میم شین

۱

از
پاوزانیاس
پرسیدند:
«چگونه است
که
 تو
 پشت سر فلان پزشک،
بدگویی می کنی،
در
 حالیکه
 تو
عمرا
پا
به
مطب او
نگذاشته ای؟ »

جواب داد:
«اگر
 به
مطب او
پا گذاشته بودم،
اکنون
دیگر
نبودم
تا
پشت سرش
بدگویی کنم.»

۲
ضعیفه ای
به
سیسه رو
گفت
که
  سی سالش است.

سیسه رو
گفت:
«بیشک.
چون
سی سال
است
که
من
همین را می شنوم.»

۳
وقتی
خلایق
برای فوکیون
به
طرز خارق العاده ای کف زدند،
حیرت زده
پرسید:
«چه چرندی گفتم
که
برایم
کف می زنند؟»

۴
واعظی
 در
روم
بود
به
نام پیوس
که
شهره در خالی بندی بود.


گفت:
«اگر گلادیاتور بودم،
حتما
بهترین گلادیاتوری بودم
که
جهان
به
خود
دیده است.

یعنی
بهتر از توسیوس بودم.


اگر اهل پانتومیم بودم
برتر از باتولوس بودم.

اگر
اسب مادرزاد بودم،
برتر از اسب تازی معروف به میلیسیو
بودم.


سنکا
که
از
خالی بندی های پیوس به تنگ آمده بود،
گفت:
پاگین
 (گنداب) 
بودی،
حتما
متعفن تر از پاگین کلوکا ماکسیما
بودی.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر