شخصیت
ادامه
۱۴
·
این بدان معنی است که شرط درک درست مسائل متنوع توسعه
انسانی، بررسی انسان ها در مشروطیت (اشتراط) جامعه ای آنها ست.
·
یعنی نه در درک انسان ها به مثابه افراد ایزوله و بدون رابطه،
بلکه در درک انسان ها به مثابه شخصیت است.
۱۵
·
این شناخت مارکسیستی، مبنا و مبدأ (آغازگاه) لازم برای
تعیین شخصیت را در جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی تشکیل می دهد.
۱۶
·
بنابرین، مسائل متنوع مربوط به توسعه انسانی زیر را تنها
زمانی می توان به درستی درک کرد که انسان ها را در مشروطیت (اشتراط) جامعه ای مشخص
شان مورد بررسی قرار دهیم و هر کدام از آنها را به مثابه شخصیت درک کنیم:
الف
·
توسعه لیاقت ها و استعدادهای هر فرد منفرد را
ب
·
توسعه روابط هر فرد منفرد را
پ
·
توسعه تفکر هر فرد منفرد را
ت
·
توسعه عمل هر فرد منفرد
را
ث
·
توسعه خطوط سیاسی، جهان بینانه و اخلاقی هر فرد منفرد را
۱۷
·
مفهوم «هر فرد منفرد» اما از دو نظر زیر با شخصیت تفاوت
دارد:
الف
·
انسان به مثابه مفهوم نوعی بر جسم فیزیکی و اندام زنده
دلالت دارد.
ب
·
شخصیت اما مشخصه انسانی است که در روند توسعه اجتماعی اش
(در روند توسعه فیزیولوژیکی و اونتولوژیکی اش) تشکیل می یابد.
۱۸
·
توسعه و تبدیل فیزیولوژیکی انسان به شخصیت، دال بر این است
که انسان در گذر از یک فرماسیون اجتماعی به فرماسیون اجتماعی دیگر همواره وارد
تماس های اجتماعی وسیع تر می شود و روابط اجتماعی خود را مستمرا کثرت و وسعت می
بخشد.
۱۹
·
توسعه و تبدیل اونتولوژیکی انسان به شخصیت از مراحل منفرد
زیر می گذرد:
الف
·
ازطفولیت
ب
·
از مدرسه
پ
·
ازجوانی
ت
·
ازخانواده و غیره
۲۰
·
توسعه شخصیت هر فرد منفرد با انجام فونکسیون های محوله به
خود (نقش ها و رل های خود) و وسعت بخشی به فونکسیون های خود در زندگی اش تعیین می
شود.
۲۱
·
انسان سوبسترا و حامل شخصیت است.
۲۲
·
باید میان این مشخصه اتریبوتیو انسانی (یعنی مشخصه ضرور که
ماهیت هر فرد منفرد را تشکیل می دهد) و مشخصه مودال (یعنی مشخصه بی قید و شرط)
انسانی تفاوت قایل شد.
۲۳
·
شخصیت به مثابه مشخصه اتریبوتیو انسانی بدان معنی است که هر
کس، شخصیتی است.
۲۴
·
تفاوت میان «انسان» و «شخصیت» ضمنا در این است که انسان،
موجودی بیولوژیکی ـ اجتماعی است.
·
(انسان دارای ماهیت بیولوژیکی ـ اجتماعی است.)
·
مفهوم «شخصیت» اما فقط بیانگر ماهیت اجتماعی انسان است.
۲۵
·
شخصیت جنبه و جانب جامعه ای انسان است.
۲۶
·
انسان در روند توسعه جامعه ای اش به کسب مشخصات شخصیت نایل
می آید.
·
روندی که او در جریان آن، تاریخا (به لحاظ تاریخی) وارد
مناسبات معینی با طبیعت، با انسان ها، طبقات، گروه ها و غیره ی دیگر، می گردد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر