جمعبندی
از
مسعود بهبودی
به جز شیخ و ملا که غارتگرند
بنی آدم اعضای یکدیگرند.
حریف
۱
حقیقت
وقتی حقیقت است که کلی باشد و نه جزئی و نه نیمبند،
عینی باشد و نه ذهنی (دلبخواهی، مصلحتی، مفید، بند تنبانی)
۲
اولا
همه آحاد بشر
چه غارتگر و چه غارت شونده
اعضای یکدیگرند
۲
ثانیا
به جز شیخ و ملا
شاه و فئودال و بورژوا و حتی بقال سر کوچه نیز غارتگرند.
۳
ثالثا
روحانیت
یک قشر اجتماعی است
و
تعلقات طبقاتی متفاوت و متضاد دارد.
۴
در جنگ های سی ساله ضد فئودالی در آلمان
کشیشه ها و کشیشان سلحشوری پیشاپیش دهقانان رزمیده اند و بر دار شده اند.
۵
ای بسا معبدها
که
برای مرهم نهادن بر زخم دهقانان و حمایت از یتیمان توده ها
به
بیمارستان و یتیمخانه تبدیل شده اند.
۶
حقیقت نیمبند
بدتر از دروغ است.
۷
چون دروغ را می توان به راحتی از حقیقت تمیز داد
ولی حقیقت نیمبند را نمی توان
وزارت امور خارجه امریکا
ایران از دوران کوروش
تاریخ غنی در عرصه حقوق بشر داشته است
که رژیم کنونی آن را نقض،
و به آن حمله کرده است.
مردم ایران سزاوار آینده ای همراه با آزادی و دوستی با مردم آمریکا هستند.
۱
اولا
ما
سگان طویله جماران
طرفدار گوگوش بزرگیم و به کوروش بزرگ پارس می کنیم.
۲
ثانیا از کی تا حالا وزارت خارجه طویله امریکا
ایران شناس شده است؟
۳
کی در ایران حقوق بشر رعایت شده است؟
۴
مثال:
شاه عباس صفوی
مادرش
را
که
با حریفی رابطه جنسی داشته
دستور می دهد
در
میدان شهر
به
ضرب شمشیر
دو شقه کنند.
۵
تو خود حدیث مفصل بخوان از این کشور
۶
کسی که با مادرش چنین می کند
با توده
چه می کند.
۷
وزارت امور خارجه امریکا
احتمالا حواس پرت است و فاقد حافظه.
۸
سرنگون کننده شاه و امثالهم در منطقه
همین غرب امپریالیستی بوده است.
۹
خمینی و عردوغان و طالبان و جانیان چه بسا با عهد و پیمان مستقیم با وزارت امور خارجه امریکا
و
سازمان سیا
روی کار آمده اند.
اگر ریگان هنوز نمرده
بپرسید ازش.
۱۰
حتی عکس دیدار خمینی با اجامر سیا
در لبنان
منتشر شده است.
۱۱
همین چند ماه قبل
جیمی کارتر
هم
اعتراف به این حقیقت امر کرد.
۱۲
اسباب روی کار آمدن خمینی ها و عردوغان ها و طالبان ها
دقیقا آماده گشته بود.
۱۳
ارتش شاه
طبق برنامه دقیق
عقب نشست تا جای خالی اش را حزب الله خاین
پر کند.
۱۴
مردم ایران و عراق و افغانستان و سوریه و ترکیه و لبیبی و غیره
که
با مردم امریکا و اسرائیل و غیره
خصومتی ندارند.
۱۵
اگر وزارت امور خارجه امریکا راست می گوید
گوگوش بزرگ را
بر سر کار آورد
تا
ما
هممه سعادتمند شویم
۱۶
آزادی پیشکش کوروش بزرگ
آیا ساخت چیزی به معنی خلق آن چیز نیست؟
حریف
نه.
۱
خلق چیزی
یعنی از نیستی به هستی
از عدم به وجود
آوردن آن.
۲
چنین چیزی محال است
چون واقعیت عینی خلق ناپذیر و فناناپذیر
است.
۳
ساختن چیزی یعنی تغییر ساختار آن چیز
۴
ساختار یعنی فرم پیوند عناصر هر سیستم.
۵
مثال:
ساختن داسی از تکه اهنی.
یعنی تغییر فرم پیوند آتم های تکه اّهن
مثلا به ضرب پتک بر روی سندان پس از گذر از کوره سوزان
آنان که آزادی را فدای امنیت می کنند
نه
شایستگی آزادی را دارند
و
نه
لیاقت امنیت را
بنجامین فرانکلین
۱
قبل از همه
باید پرسید:
به چه دلیل
انتخاب امنیت و صرفنظر از آزادی
دال بر بی لیاقتی آدمی است
و
انتخاب آزادی و صرفنظر از امنیت
دال بر لیاقت مندی او ست؟
۲
ضمنا
منظور از آزادی و امنیت چیست؟
۳
قبل از تعریف آزادی و یا اختیار به مثابه مقوله ای فلسفی
به
تعریف مونتسکیو از مفهوم آزدی می پردازیم:
آزادی هر کس به انجا ختم می شود که آزادی همنوعش آغاز می شود.
۴
این بدان معنی است که آزادی
به معنی آنارشی و هرج و مرج و خرتوخر نیست.
۵
این ضمنا بدان معنی است که آزادی
بی حد و مرز نیست.
۶
آزادی هر کس تا حدی است که آزادی همنوعانش را مختل نسازد.
۷
از همین تعریف مونتسکیو
می توان به دیالک تیک آزادی و ضرورت و یا
اختیار و جبر
رسید.
۸
اختیار در دیالک تیک جبر واختیار وجود دارد.
۹
ضمنا در دیالک تیک جبر و اختیار
نقش تعیین کننده از ان جبر (ضرورت) است.
۱۰
اما امنیت چه ربطی به آزادی دارد؟
۱۱
چرا
باید اعضای جامعه
بر سر دو راهی انتخاب یکی بر ضد دیگری باشند؟
۱۲
برای درک رابطه امنیت با آزادی
باید
مثال تجربی زد.
۱۳
مثلا
اگر
کسی
امنیت همنوع خود را
یعنی جان و مال و عزت و اعتبار شخصی و خانوادگی اش را
تهدید کند
عملا
با توجه به تعریف کلاسیک مونتسکیو
از سرحدات عینی آزادی پا فراتر نهاده است.
یعنی آزادی را از بین برده است تا امنیت همنوع خود را از بین ببرد.
۱۴
در این صورت دیگر نمی توان از ترجیح دادن امنیت به آزادی دم زد و یا از ترجیح دادن آزادی به امنیت.
۱۵
این بدان معنی است که
اندیشه بنجامین
جفنگی بیش نیست.
۱۶
مثال دیگر:
فرض کنیم باندی از لاشخورها
امنیت همبودی را به خطر می اندازند.
۱۷
همبود برای حراست از جان و مال و عزت و اعتبار خانوادگی و اجتماعی خود
واحد مسلحی را تشکیل می دهد و شب ها حکومت نظامی اعلام می کند.
۱۸
یعنی آزادی همبود تا حدی محدود می شود تا تار و مار نشود و بتواند ادامه حیات دهد.
۱۹
به نظر بنجامین
این نشانه بی لیاقتی همبود است.
۲۰
اما به نظر ما
نشانه خردمندی و چاره اندیشی راسیونال همبود است
دروغ با ساختار تفکر اسلامی هیچگونه تناقضی ندارد
حریف
۱
امروز در میز گردی
خبرنگاری ایرانی تبار گفت:
شیعه جماعت به تقیه اعتقاد دارند و فقط دروغ می گویند.
۲
وزیر امور خارجه یکی از کشورهای اروپایی سر همان میز گرد
به
طنز و طعنه گفت:
فقط ایرانی ها نیستند که دروغ می گویند.
۳
منظورش این بود که همه دروغ می گویند.
۴
ما که تبارمان به سگان می رسد
از
خود
پرسیدیم:
دروغ چیست؟
۵
برای پیدا کردن پاسخ به این پرسش
باید پرسید:
ضد دیالک تیکی دروغ چیست؟
۶
به نظر حریف:
دروغ با ساختار تفکر اسلامی هیچگونه تناقضی ندارد
۷
ساختار تفکر به چه معنی است؟
۸
اصلا
ساختار به چه معنی است؟
۹
ضمنا
منظور از تفکر اسلامی و یا مسیحی و یا زرتشتی و یا بودایی چیست؟
۱۰
معیار تمیز تفکر اسلامی از تفکر مسیحی و یا یهودی چیست؟
سقوط هواپیما
ظاهرا
نه
سهوا
بلکه عمدا
صورت گرفته است.
۱
کسی هم فرمان شلیک صادر نکرده است.
۲
پدافند هوایی
هواپیما را
به قول وزیر امورخارجه یکی از کشورهای اروپا
همین چند دقیقه قبل در تله ویزیون
با
موشک امریکا
عوضی گرفته است
و زده است.
۳
وضع کشور خیلی خطرناک است
و
به قول حریفی از عراق
دست پاسداران عنگلاب اسلامی پاچه شده است.
۴
ظاهرا
دیوار خانه های شهرها لوله کشی گاز شده
یعنی اگر موشکی اصابت کند
شهر به تل آتش تبدیل خواهد شد
۵
بگذریم از بمباران صنایع پتروشیمی
۶
بدتر از همه این است که تراختورهای اتمی
فاصله زیادی با محلات مسکونی ندارند
و
اگر موشک بخورد
فاجعه خواهد بود.
هنر چیست؟
۱
متعهد
اما
مفهوم دقیقی نیست.
۲
هنر که سوبژکت نیست تا متعهد باشد.
۳
هنر یکی از عناصر روبنای ایده ئولوژیکی هر جامعه است
و
انعکاس زیربنای اقتصادی مربوطه است.
۴
یعنی
هنر
تحت تابعیت زیربنای اقتصادی است
۵
یعنی
هنر طبقاتی است
۶
هنر و هنرمند ماورای طبقاتی
وجود ندارد.
۷
این طبقه حاکمه در هر جامعه است
که
مهر منافع خود را بر هنر می کوبد.
۸
مثال:
در غرب امپریالیستی
حتی تف و عطسه و سرفه و آه و آروغ
هنرمندان طبقه حاکمه
ترجمه می شوند
در
همه فرم های ممکنه
از
کتاب تا کاست
از
سی دی تا فیلم
از کتاب سمعی تا تصویری و غیره
در
تیراژهای کلان منتشر و چه بسا حتی
در کتابخانه ها به رایگان عرضه می شوند
۹
اما از هنرمندان پرولتری مثلا آلمان دموکراتیک
اثری حتی نیست.
۱۰
سازمان سیا
همه
آثار مثلا جورج اور ول را خریده
و
به همه زبان ها ترجمه کرد و در فرم های مختلف فوق الذکر منتشر کرده است.
۱۱
رمان های صدها صفحه ای هنرمندان امپریالیستی را میتوان در کتب سمعی تهیه کرد و سیر دل شنید و مسموم شذ.
۱۲
هنرمندان ضد خلقی مثلا سولژنیتسین
نه تنها میلیونر می شوند
بلکه به نام انها
جایزه داده می شود
مثلا جایزه سولژنیتسین برای بهترین رمان
۱۳
بدین طریق هنرمندان کشورهای سوسیالیستی
به تولید زباله های هنری باب میل طبقه حاکمه امپریالیستی ترغیب می شوند و ضمنا
جایزه های متنوع نوبل و غیره دریافت میکنند
۱۴
مثلا
رمان نابینایی
ساراماگو
رمان گارسیا مارکز
و
غیره
اشعار نرودا
رمان تهوع سارتر
حتی نقاشی های پیکاسو
بی دلیل
جایزه باران نمی شوند.
۱۵
شم طبقاتی طبقه حاکمه با صدها هازر پروفسور مزدور
صدهاهزار بار قوی تر از شم توده است.
تأملی در زمینه هنر
که
شعر یکی از فرم های ان است.
۱
اگزیستانیسالیسم (عنوان فلسفه فاشیستی حیات در فرانسه، سارتر و غیره) از مفاهیم هنر برای هنر و هنر متعهد دم می زنند که شاملو هم تکرار می کند.
۲
فاشیسم هم جریانی چپنما ست
انقلابی نما ست
عنقلابی است.
۳
خیلی ها خیال می کنند که سارتر کمونیست بوده است و حتی نیچه و هیتلر و شاملو چپ اند و سوسیالیست اند.
۴
مفهوم هنر برای هنر
خرافه ای بیش نیست.
۵
حتی زباله ترین آثار هنری
مثلا
آثار دربارهای سلطنتی
بیانگر منافع طبقه اجتماعی معینی اند.
یعنی
برای خود نیستند
هنر برای هنر
نیستند
برای طبقه اجتماعی معینی اند.
یعنی
فرقی با هنر به اصطلاح متعهد ندارند.
۶
هنر چیست؟
۷
هنر فرم است.
هنر فرمی از انعکاس عین در ذهن
است.
هنر
بدوی ترین و ابتدایی ترین فرم انعکاس است.
نیاکان ما
حتی قبل از اینکه بتوانند بیندیشند وسخن گویند
یعنی
قبل از اینکه قادر به تجرید و مفهوم سازی و واژه سازی و تفکر و تکلم باشند
واقعیت عینی را
محیط زیست خود را
به
طرز هنری
منعکس کرده اند.
۸
هنوز هم نقاشی های چندین ده هزار سال قبل نیاکان ما در دیواره غارها هست.
۹
بشریت بعدها در اثر کار و در روند کار
به
انعکاس میتولوژیکی (اساطیری)
بعد
تئولوژیکی (مذهبی)
و
بعد
فیلوسوفیکی (فلسفی) واقعیت عینی نایل آمده است.
۱۰
تفاوت انعکاس هنری با انعکاس فقهی و علمی و فلسفی چیست؟
۱۱
انعکاس هنری
دیالک تیکی از انعکاس خودپو و آگاهانه است و نقش تعیین کننده از ان خودپویی است.
۱۲
انعکاس علمی و فقهی و فلسفی بر عکس انعکاس هنری است:
نقش تعیین کننده از ان انعکاس آگاهانه است.
۱۳
شاعر برخلاف فقیه و عالم و فیلسوف
تابع عواطف و احساسات و علایق و سلایق و صنایع هنری و استه تیکی است.
۱۴
در آثار هنری
مثلا
در شعر
منافع طبقاتی شاعر
خواه و ناخواه
آگاه و ناخودآگاه
تبیین می یابند
شاعر
به قول حافظ
آنچه استاد ازل گفت:
بگو
می گوید.
۱۵
اگر شعر آگاهانه و حساب شده و سنجیده سروده شود
شعار می شود
وعظ می شود
اندرز می شود
سلب شعریت و هنریت می شود
۱۶
به همین دلیل
آثار پروین اعتصامی
شعر محسوب نمی شوند.
۱۷
آثار دولت آبادی
آثار هنری
محسوب نمی شوند.
۱۸
اثر هنری
اثری است که به هنرمند تحمیل می شود
۱۹
مثلا حیدبابای شهریار
اثری هنری است
۲۰
اشعار کدکنی
اصلا
شعر نیستند.
۲۱
اگر شاعری
پایگاه طبقاتی پرولتری داشته باشد
مثلا
فروغ
زهری
لاهوتی
کسرایی
خودپویی و آگاهی
در همدیگر نفوذ می کنند
و
اشعار فلسفی
تولد می یابند.
۲۲
اشعار زهری
اشعاری از این دست اند.
۲۳
اشعار دوران بلوغ فروغ و لاهوتی نیز
۲۴
اشعار کسرایی نیز
جامعه چیست؟
در باره شعار " دروغگو درغگو " ی معترضان به حکومت جنایتکار اسلامی در ایران ..
ساختار دولت ها و حاکمیت ها در خلاء و پنهانی شکل نگرفته اند یا از آسمان نازل نشده اند و از کره مریخ و فضا نیآمده اند
هر نظامی برآمده از بافت و فرهنگ اجتماعی آن است.
برآمده از روابطه بین افراد جامعه در خانواده، محل کار و نهاد ها و سازمانها و احزاب سیاسی آن است .
شکیب
۱
منظور از فرهنگ چیست؟
۲
فرهنگ یکی از مفاهیم خر رنگ کن طبقه حاکمه امپریالیستی برای پرهیز از ذکر مفاهیم علمی ممنوعه است.
۳
شازده رضا پهلوی هم از این واژه استفاده می کند.
۴
منظور شازده احتمالا اداب و رسوم و عادات و غیره است.
۵
جامعه بشری
مثل یک عمارت چند طبقه است
و
مثل هر عمارت
زیربنایی دارد
و
روبنایی
۶
دیالک تیک زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی
۶
زیربنای اقتصادی هر جامعه
مناسبات تولیدی
است
که
مهمترین عنصرش
فرم مالکیت بر وسایل اساسی تولید (اراضی کشت، مزارع، مراتع، قنوات، کارخانجات، منابع، معادن، شرکت ها، بانک ها و غیره)
است.
۷
متناسب و منطبق با این زیربنای اقتصادی
روبنای ایده ئولوژیکی معینی تشکیل می شود
که
به نوبه خود در زیربنای اقتصادی مؤثز می افتد.
روبنای ایده ئولوژیکی از عناصر مهم زیر تشکیل می یابد:
دولت
مذهب
هنر
حقوق
قضاوت
فلسفه
اخلاق
آداب و رسوم و عادات
خرافات
استه تیک
و
غیره
۸
زیربنای اقتصادی
و یا مناسبات تولیدی
توسط نیروهای مولده تعیین می شود و متقابلا در نیروهای مولده مؤثر می افتد
۹
نیروهای مولده
مهمترین مفهوم در هر جامعه است
که از علم و فن و وسایل تولید و ابزار کار و نحوه استخراج مولد خام و اعضای زحمتکش جامعه
تشکیل می یابد.
۱۰
نیروهای مولده
بنیادی ترین و تعیین کننده ترین
فاکتور در هر جامعه است.
۱۱
اینکه چرا در ایران
مشتی آخوند شپشو
زمام امور را به دست می گیرند
دلیلش
در تحلیل نهایی
سطح توسعه نازل نیروهای مولده است.
۱۲
جامعه شناسی
به مدد فلسفه علمی (مارکسیسم ـ لنینیسم)
به
علمی از جنس
مته متیک (ریاضی) و شیمی و فیزیک و غیره
تبدیل می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر