۱۳۹۶ مرداد ۱۰, سه‌شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۴۱)

 
 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)


برگردان
شین میم شین

پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
 
روانشناسی کار
ادامه

  ۹
·    متد های اصلی روانشناسی که به شرح زیرند، توسط روانشناسی کار نیز به خدمت  گرفته می شوند: 

الف
·    مشاهده را
ب
·    آزمایش را
پ
·    تست را
ت
·    آنالیز عینیت بخشی (اوبژکتیواسیون) را

ث
·    نظرخواهی را

·     مراجعه کنید به مشاهده، آزمایش، تست، آنالیز عینیت بخشی، نظرخواهی در دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی  

۱۰
·    متد های رایج در روانشناسی کار، به شرح زیرند: 

الف
مشاهده

۱
·    مشاهده انسان ها در حین کار به مثابه مشاهده آزاد (بدون داشتن نقطه نظر خاصی راجع به افراد) و یا به مثابه مشاهده سیستماتیک (منظم) برای درک رفتار کاری افراد تحت شرایط معین با توجه به سیر پسیکولوژیکی شان.

۲


·    این مشاهده هم می تواند با استفاده از وسایل فنی کمکی صورت گیرد و هم بدون استفاده از وسایل فنی کمکی.
·    (دوربین، ضبط صوت، ساعت زمانسنج (کرونومتر)، دستگاه مرئی سازی مدت زمان لازم برای انجام واحد معین کار.)

ب
آزمایش

۱
·    در متد آزمایش، برعکس متد مشاهده، طرز رفتار فرد مورد نظر به طرز مبتنی بر پلان (نقشه، برنامه) تحت شرایط دقیقا تعیین شده توسط مسئول آزمایش صورت می گیرد.

۲
·    از این طریق، تلاش به عمل می آید تا اولا شرایطی، به مدد آزمایش های متفاوت کشف شود که تأثیراتش مطلوب (طلب شده) است، ثانیا کلیه شرایط دیگر یا ثابت نگه داشته شوند و یا تحت کنترل قرار داده شوند.
·    مثلا تغییرات راندمان کار تحت دماهای بالا.

۳
·    در این مورد میان آزمایشات آزمایشگاهی و آزمایشات طبیعی تفاوت گذاشته می شود.

۴
·     آزمایشات طبیعی به طور بی واسطه در روند کار به عمل می آیند و دامنه آنها بمراتب وسیع تر از دامنه آزمایشات آزمایشگاهی است.

پ
تست ها

۱
·    تست ها که اغلب هنجاربندی شده اند، روش هایی برای انالیز شخصیت و یا جوانب شخصیتی زیرند: 

الف
·    کاراکتر (خصلت)
ب
·    توانایی ها (استعداد ها)
پ
·    روحیات

۲
·    تست ها تکالیفی اند که فرد امتحان شونده، باید انجام دهد.

۳
·    ممتحن از راه حل های او و از نحوه حل مسائل توسط او به تعیین واقعیات امور روانی معین نایل می آید.

۴
·    در تست ها مطالبات کیفی مطرح می شوند:

الف
·    عینیت
ب
·    داشتن کیفیت عالی تر از فونکسیون محوله

پ
·    قابلیت اعتماد
ت
·    اعتبار

۵
·    نتایج حاصله از تست ها را نباید مطلق کرد.
·    برای اینکه تست ها لحظه را (است ـ تصویر را) نشان می دهند و نه توسعه فرد را (روند ـ تصویر را)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر