۱۳۹۶ مرداد ۲۳, دوشنبه

قابل شناخت بودن جهان (۴)

 
پروفسور دکتر گونتر کروبر
پروفسور دکتر هلموت میلکه

برگردان
شین میم شین


پیش شرط های
   قابل شناخت بودن جهان

·      قابل شناخت بودن جهان حاوی دو پیش شرط است:

الف
·       پیش شرط اوبژکتیو

ب
·      پیش شرط سوبژکتیو

الف
پیش شرط اوبژکتیو

۱
·      پیش شرط اوبژکتیو قابل شناخت بودن جهان عبارت است از وحدت مادی جهان.

·      مراجعه کنید به وحدت مادی جهان در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۲
·      ماتریالیسم دیالک تیکی با تعمیم معارف علوم طبیعی و علوم اجتماعی و بویژه با تعمیم معارف حاصل از تجارب عملی تولید اجتماعی، نشان می دهد که جهان یک کل بلحاظ ساختاری منظم و بهم پیوسته و سیستمی از روندهای مادی قانونمند است.

۳
·      این حقیقت امر پیش شرط هر شناختی است.

۴
·      اگرجهان کل بهم پیوسته ای نبود، آنگاه می بایستی سیستم های مجزائی ـ بمثابه اجزای جهان ـ وجود داشته باشند که اصولا قادر به تأثیرگذاری بر ما نباشند و میان ما و آنها پیوندهای علی (علت و معلولی) وجود نداشته باشد و در نتیجه وجودشان برای ما غیر قابل شناخت باشد.

۵
·      شناخت را باید بمثابه یک روند درنظر گرفت که تابع قوانین اطلاعتئوری است.

·      مراجعه کنید به اطلاعتئوری در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۶
·      ما تنها به شناخت جریاناتی نایل می آییم که از آنها اطلاعاتی به ما منتقل می شوند.

۷
·      تئوری نسبیت خاص نشان می دهد که تنها جریاناتی بر ما تأثیر می گذارند که در مخروط بعدی قرار دارند، یعنی در فواصل زمانواره از ما قرار دارند و حوادثی که در فواصل مکانواره از ما وقوع پیدا می کنند، نمی توانند بر ما تأثیر بگذارند.

۸

·      علاوه بر این در توضیح قابل شناخت بودن جهان باید توجه داشت که مثلا در عرصه ذرات هسته ای، روندهای (بلحاظ اطلاعتئوری) پشت پرده ای در همان سطحی  جاری اند که روندهائی که برای ما بمثابه روندهای موجد اطلاعات مطرحند.

·      (اصطلاح «راوشن، شر و شر و خش و خش» در فیزیک به معنی واحد مزاحم متشکل از طیفی از فرکانس های نامعین است که ناشی از مثلا تراکم نوسانات موزون مختلف و متفاوت باشد.
·      تراکم سیگنال های خبری بزرگترین منبع اختلال (پارازیت) است. مترجم)

۹
·      این محدودیت های اطلاعی اما مانع آن نمی شوند که ما راجع به این عرصه ها هیچ شناختی کسب نکنیم.

۱۰
·      روابط تأثیرگذاری متنوع میان سیستم های مادی که یا از طرق ریاضی درک شده اند و یا در جهت نمایش کمی آنها تلاش به عمل می آید و خواهد آمد، در اکثر موارد صدور احکام دقیق در باره ساختار و روندهائی را که ما هنوز اطلاعات مستقیم در باره شان نداریم، امکان پذیر می سازند.

۱۱
·      مهمترین دلیل بر پیش شرط اوبژکتیو قابل شناخت بودن جهان عبارت از این است که میان ظاهر و ذات (نمود و بود، ماهیت و پدیده) چیزها هیچ دره اصولی پر ناشدنی وجود ندارد که کانت با در مقابل هم قرار دادن چیز در خود و نمود (پدیده) مطرح می سازد.

۱۲
·      پراتیک انسان ها و نتایج علوم ثابت می کنند که انسان قادر است از نمود (پدیده) (یعنی از ظاهر چیزها که از طریق ادراکات حسی در اختیار او قرار می گیرد)  به ماهیت (ذات) آنها نفوذ کند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر