۱۳۹۶ مرداد ۲۷, جمعه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۵۴)

 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)


برگردان
شین میم شین

پیشکش
به
امیر حسین آریان پور

تقسیم کار
ادامه

ب

۱
·    ثانیا ما با نوعی از تقسیم کار سر و کار داریم که مستقل از شعور (ضمیر) انسان ها صورت می گیرد و به مثابه روند تمام اجتماعی تحت سلطه انسان ها قرار ندارد.

۲
·    ضرورت کار معینی و همراه با آن، تقسیم همان کار میان افراد و همکاری آنها در فرم روندی بنیادی، قبل از همه در بازار کار صورت می گیرد که در آن، افراد ـ چه بسا  بر طبق خاستگاه اجتماعی شان ـ در روند تولیدی عضوبندی می شوند و تحت تأثیر قوانین اقتصادی به صورت ارتش ذخیره کار در کاپیتالیسم در می آیند.

۳
·    این خصوصیت، ناشی از ماهیت روابط کالایی خصوصی ـ کاپیتالیستی است.

پ

۱
·    نوع سوم تقسیم کار، اصولا تقسیم کاری است که اکثریت قریب به اتفاق مولدین را  بطور مادام العمر در حرفه معینی به بند می کشد.
·    به انجام کار معینی می گمارد و از انجام دیگر کارها باز می دارد.

۲
·    این نوع سوم تقسیم کار، تقسیم کاری است که در آن  کاری که انجام می یابد، هم به لحاظ کیفیت کار (ارزیابی اجتماعی کار) و هم به لحاظ میزان (کمیت) کار، یکسان تلقی می شود.

۳
·    بدین طریق اما هم تقسیم نابرابر فراورده ها، هم جایگاه اجتماعی نابرابر افراد، اقشار و طبقات  و هم تداوم تعلق  آنها  گره خورده است.

۳۷
·    با تشکیل جامعه سوسیالیستی و در وهله اول با تشکیل فرم تاریخی مالکیت اجتماعی بر تعیین کننده ترین وسایل تولید، همزمان فرم تاریخی ضرورتا نوینی از تقسیم اجتماعی کار توسعه می یابد.

۳۸
·    این فرم تاریخی نوین تقسیم اجتماعی کار با همه فرم های  تاریخی  مبتنی بر استثمار تقسیم اجتماعی کار تفاوت کیفی دارد و پس از پیروزی مناسبات تولیدی سوسیالیستی بر بنیان اجتماعی ـ اقتصادی خاص خود توسعه می یابد.

۳۹
·    با تشکیل سیستم اجتماعی و قبل از همه سیستم اقتصادی سوسیالیسم، با توسعه نیروهای مولده و مالکیت اجتماعی سوسیالیستی بر تعیین کننده ترین وسایل تولید به مثابه روند و سیستم از آن خود کردن طبیعت توسط مولدین سوسیالیستی در مرحله تاریخی ـ مشخص  توسعه جامعه،  ضمنا کیفیت همواره نوینی از تقسیم اجتماعی کار پدید می آید که در مجموع باید با شیوه تولیدی سوسیالیستی مطابقت داشته باشد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر