۱۳۹۶ مرداد ۱۵, یکشنبه

تحلیلی از تصوری و تصویری (۵)



کارتون  روسی
منبع:
صفحه فیسبوک
فرزاد عبدی جنگول ـ منگول

ویرایش و تحلیل
از 
یدالله سلطان پور

طبقه چهارم
با شعار «ما شما را فریب می دهیم»
متشکل از روحانیت است.

این جفنگجمله مؤلف و یا هر کس دیگر 
هم 
مملو از ایرادات تجربی و نظری است:

۱
ایراد اول این جفنگجمله
در  
تقلیلی 
 بودن آن است.
 
فونکسیون روحانیت
را
نمی توان 
در  
عوام فریبی 
خلاصه کرد
و
خود
دست
 به 
عوام فریبی 
نزد.
 
روحانیت چیست؟
 
۲
روحانیت
طبقه اجتماعی محض نبوده و نیست.
 
روحانیت
در جامعه اشتراکی آغازین
همزمان
دو 
فونکسیون مادی و فکری 
به 
عهده داشته است:
 
الف
روحانیت
به عنوان سرپرست معابد
حافظ آتش روشن
 به مثابه وسیله مهم تولید 
و
 حافظ وسایل تولید دیگر 
بوده است.
 
این بدان معنی است
که
روحانیت
 فونکسیون تولیدی (مادی)
 به عهده داشته است.
 
ب
روحانیت
از سوی دیگر
ایده ئولوگ جامعه اشتراکی آغازین 
بوده است.
 
روحانیت
معمار روح جامعه 
بوده است. 

این بدان معنی است
که
روحانیت
 فونکسیون ایده ئولوژیکی (فکری)
 به عهده داشته است.
 
۳
طبقه چهارم
با شعار «ما شما را فریب می دهیم»
متشکل از روحانیت است.

با توجه به این بی فونکسیونالیته (دو فونکسیون داشتن) روحانیت
می توان گفت
که
روحانیت 
یک پایش
در 
زیربنای اقتصادی جامعه اشتراکی آغازین بوده
و
پای دیگرش
در روبنای ایده ئولوژیکی
آن جامعه.

روحانیت 
در تمامی طول تاریخ
ـ در تحلیل نهایی ـ
همین بی فونکسیونالیته 
را
حفظ کرده است.

۴
روحانیت
ببرکت همین بی فونکسیونالیته
هم
وسایل تولید همبود اجتماعی آغازین
را
تصاحب کرده است
و
هم تصاحب وسایل تولید همبود 
را
 توجیه تئولوژیکی (فقهی)
کرده است.
 
روحانیت
زمین
را
به آسمان
گره زده است.
 
روحانیت
 مسائل زمینی را به مسائل آسمانی
یعنی
 مسائل مادی را به مسائل  فکری
گره زده است.
 
بدین طریق
بر گرده ی بشریت مولد و زحمتکش
هم 
یوغ مادی
نهاده شده است
 و 
هم 
یوغ روحی (فکری)
 
به عبارت دیگر
بشریت مولد و زحمتکش
هم
بلحاظ مادی
برده ی طبقه حاکمه برده دار
(اشرافیت برده دار و روحانی)
شده است
و
هم
بلحاظ فکری
بنده ی طبقه حاکمه ـ خدا (الله)
 شده است.

یعنی 
به طرز مضاعف مادی و فکری (روحی و روانی) 
برده شده است.

برده تمام و کمال شده است.
  
۵
روحانیت
گذار از جامعه اشتراکی آغازین به جامعه برده داری و فئودالی
را
عملی کرده است.
 
اولین برده داران جهان
روحانیان بوده اند.
 
۶
در جامعه برده داری
 روحانیت
هم
جزو طبقه برده دار و عضو طبقه برده دار
بوده
و
هم
مبلغ ایده ئولوژی نظام برده داری 
بوده است:
روحانیت
 دیالک تیکی از طبقه و ایده ئولوگ طبقه
بوده است:
روحانیت
هم
از 
توبره طبقاتی ـ تولیدی
سیر دل خورده است
و
هم
از آخور ایده ئولوژیکی
 
روحانیت
هم
 از
 توده های مولد و زحمتکش رهی و رعیت
بهره کشی کرده است
و
هم
در فرم های مختلف شرعی
سفره توده را چپاول کرده است.
 
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر