۱۳۹۶ مرداد ۱۱, چهارشنبه

تحلیلی از تصوری و تصویری (۲)




کارتون  روسی
منبع:
صفحه فیسبوک
فرزاد عبدی

ویرایش و تحلیل
از 
یدالله سلطان پور

این طبقه بندی جامعه سرمایه داری
حاوی ایرادات نظری جدی است.
 
ما
قبل از تحلیل جامعه بشری
 بالاعم 
و
جامعه سرمایه داری
بالاخص
این طبقه بندی 
را
مورد تجریه و بعد تحلیل قرار می دهیم:
 
۱
تصویر 
شرحی از سلسله مراتب یا «هرم اجتماعی»
 با 
تعداد کمی ثروتمند در بالا و توده‌ های فقرا در طبقه زیرین
با 
شعار «ما برای همه کار می‌ کنیم و به همه غذا می‌ دهیم»
است.
 
در این تصور راجع به این تصویر
جامعه سرمایه داری
بر دوش فقرا قرار دارد.
 
فقرایی 
که
مولد و زحمتکش 
اند
 و
اعضای جامعه سرمایه درای
را
تغذیه می کنند.
 
۲
مفهوم فقرا و یا توده های فقیر
مفهوم درست و دقیقی نیست.
اگرچه غلط هم نیست.
 
توده های مولد و زحمتکش
یعنی
پرولتاریای شهر و ده 
(کارگران و دهقانان فقیر و پیشه وران)
اگرچه فقیرند‍، 
ولی 
اولا
هر فقیری هم جزو توده های مولد و زحمتکش نیست.
 
ثانیا
پرولتاریای شهر و ده
چه بسا
ثروتمندتر از مثلا لومپن پرولتاریای شهر و ده هستند.
 
۳
تحتانی ترین بخش  این تصویر
با شعار «ما برای همه کار می‌ کنیم و به همه غذا می‌ دهیم»
متشکل از پرولتاریا
ست.
 
این 
ایده 
مبنی بر اینکه 
جامعه سرمایه داری
 را 
توده های مولد و زحمتکش بر پشت خمیده خویش نگه داشته اند،
از 
کارل مارکس 
است.
 
یکی از خدمات کارل مارکس اثبات این حقیقت امر است
که
اگر توده مولد و زحمتکش کمر راست کند،
جامعه سرمایه داری ناگزیر فرو خواهد ریخت.
 
نثر کارل مارکس
نثر سرشته به طنز سهل الفهمی است.
 
۴
 
روشنگر بزرگ دیار آتش ها
میرزا علی معجز
شعری در نقد طنز آمیز خرافه رایجی دارد،
که بنا برآن کره زمین روی شاخ نریانی قرار دارد
و
زلزله نتیجه تکان سر نریان حامل کره ارض است:
 
اینه گی دانانمارام
دوزخده یانانمارام
 «یر هاوادا دولانیر»
من بونی اینانمارام

ترجمه تحت اللفظی:
من نمی توانم منکر نریان باشم و در آتش دوزخ بسوزم.
من به این ادعا
که 
«کره ارض در فضا می چرخد»
ایمان نمی آورم.
 
۵
طبقه دوم
با شعار «ما به جای شما می‌ خوریم»
متشکل از طبقه حاکمه (بورژوازی)  
است.
 
این بخش از طبقه بندی غلط نیست.
 
بورژوازی
 طبقه حاکمه در جامعه سرمایه داری است.
 
تضاد اصلی جامعه سرمایه داری
تضاد کار  وسرمایه 
است
که
در 
تضاد پرولتاریا و بورژوازی
(دو طبقه اصلی جامعه سرمایه داری)
تجسم و تشخص می یابد (مشخصیت کسب می کند).
 
ایراد این سخن،
برده شکم 
قلمداد کردن بورژوازی
 است.
 
مؤلف این اثر
بورژوازی شناس 
 نیست.
 
بورژوا شناسی شیخ شیراز 
بمراتب رئالیستی تر، راسیونالیستی تر، علمی تر و دقیق تر 
از 
بورژوا شناسی مؤلف این اثر
 است.
 
مال 
از بهر آسایش عمر است، 
نه،
 عمر 
از بهر گرد کردن مال.
 
عاقلی را پرسیدند: 
«نیک بخت کیست و بدبختی چیست؟»
 
 گفت: 
«نیک بخت،
 آن که خورد و کشت 
و 
بدبخت،
 آنکه مرد و هشت.»
 
سعدی در این سخن 
اشرافیت فئودال 
را  
نیک بخت
و
بورژوازی
را 
بدبخت 
قلمداد می کند.


یکی از مهمترین آماج های انتقادی سعدی بورژوازی است.

سعدی
منتقد سرسخت خست بورژوازی است.

طولانی ترین حکایت گلستان سعدی
به چالش نظری و بعد بدنی (زد و خورد تن به تنی) او
 با 
بورژوای خر پولی 
اختصاص دارد.


مؤلف این اثر
بورژوازی 
را
با
 اشرافیت فئودال و روحانی
عوض گرفته است.
 
پرخوری
نه کسب و کار بورژوازی
بلکه  
کسب و کار اشرافیت کثافت فئودال و روحانی
 است.
 
ادامه دارد.
 

۱ نظر:

  1. ویرایش:

    مؤلف این اثر
    بورژوازی
    را
    با
    اشرافیت فئودال و روحانی
    عوضی گرفته است.

    پاسخحذف