۱۳۹۵ آذر ۱۴, یکشنبه

علیت (6)


پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین

VII
اصل علیت در
 فلسفه بورژوائی واپسین

1
اصل علیت در
 مکتب ارنست ماخ


ارنست ماخ 
(1838 ـ 1916)
فیزیکدان، فیلسوف و علمتئوریسین اطریشی
از مؤسسین امپیریوکریتیسیسم
از راهگشایان تئوری هیئت و روانشناسی هیئت

1
·        انکار خصلت عینی علیت وجه مشترک ماهوی همه جریانات طرفدار ایدئالیسم ذهنی در فلسفه بورژوائی بویژه پوزیتیویسم است.

2
·        به نظر ماخ علت و معلول تنها در شعور (ضمیر) بشری وجود دارند:
·        «در طبیعت نه علتی هست و نه معلولی.»
·        (ارنست ماح، «مکانیک در توسعه اش»، 1904، ص 524)       

3

جورج برکلی 
(1685 ـ 1753)
اسقف، تئولوگ، طرفدار امپیریسم
فیلسوف ایرلندی ـ انگلیسی
مؤسس ایدئالیسم ذهنی

·        موضع ماخ ناگزیر به موضع برکلی نزدیک می شود که اوبژکت های جهان خارج را بمثابه مجموعه ای از احساس های بشری قلمداد می کند و شناخت را نه انعکاس روندهای مادی، بلکه تنظیم و تغییر شکل احساس ها می داند.

4
·        رد مفهوم علیت توسط ماخ با شانه خالی کردن او از توضیح پدیده های طبیعی در پیوند است.

5
·        به نظر او وظیفه علوم فقط باید توصیف پدیده های طبیعی باشد و برای توصیف پدیده ها به مفهوم علیت نیازی نیست.
·        زیرا برای آن مفاهیم شرط و پیوند فونکسیونی کافی اند.

2
اصل علیت در
کندنسیونالیسم

·        نمایندگان کندنسیونالیسم (شرطگرائی) نیر ـ بسان ماخ ـ به جای مفهوم علت، مفهوم شرط را می نشانند و به جای پیوند علی، پیوند شرطی را. 

3
اصل علیت در
مکتب موریتس اشلیک


موریتس اشلیک
 (1882 ـ 1936)  
فیزیکدان، فیلسوف و مؤسس محفل وین

·        اشلیک نیز به پیروی از هیوم، علیت را در توالی زمانی و ارتباط دادن فکری خلاصه می کند.
·        (موریتس اشلیک، «تئوری عمومی شناخت»، 1918)

4
اصل علیت در
مکتب رایشنباخ


هانس رایشنباخ
 (1891 ـ 1953)
فیلسوف
منطق دان
فیزیکدان
آلمانی

·        رایشنباخ  روابط عینی علی را با روابط احتمالی جایگزین می سازد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر