تحلیلی از
ربابه نون
ربابه نون
ﭘﺮﺳﯿﺪ:
ﺍﻫﻠﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﯾﻌﻨﯽ ﭼﻪ؟
ﮔﻔﺖ:
ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻋﻼﻗﻪ ﮐﺮﺩﻥ
ﻭ ﺍﯾﻦ ﭼﯿﺰی اﺴﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﭘﺎﮎ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﺷﺪﻩ
·
علامه امپریالیسم، ایرئالیسم را به
اوج می برد تا ایراسیونالیسم را به خورد خواننده خردسال قصه دهد.
·
بدین طریق در نهایت بی شرمی همه
چیز جامعه و جهان، وارونه نمودار می گردد.
·
چرا و به چه دلیل ما به این نظر
رسیده ایم؟
1
ﭘﺮﺳﯿﺪ:
ﺍﻫﻠﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﯾﻌﻨﯽ ﭼﻪ؟
ﮔﻔﺖ:
ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻋﻼﻗﻪ ﮐﺮﺩﻥ
ﻭ ﺍﯾﻦ ﭼﯿﺰی اﺴﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﭘﺎﮎ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﺷﺪﻩ
·
این قصه در سال 1943 منتشر شده
است.
·
یعنی در زمان سیطره سیاه فاشیسم و
نازیسم (ناسیونال ـ سوسیالیسم) بر اروپا و اقصا نقاط جهان، حتی امریکا.
·
در این سال ها کشور فرانسه ـ وطن
سنت اگزوپری ـ تحت اشغال فاشیسم است و فاشیست های فرانسوی در همکاری و همدستی با
فاشیسم آلمان زمام امور فرانسه را به دست دارند و قلع و قمع یهودی ها، کولی ها و کمونیست
ها در دستور روز است.
·
فاشیسم چیست؟
2
ﭘﺮﺳﯿﺪ:
ﺍﻫﻠﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﯾﻌﻨﯽ ﭼﻪ؟
ﮔﻔﺖ:
ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻋﻼﻗﻪ ﮐﺮﺩﻥ
ﻭ ﺍﯾﻦ ﭼﯿﺰی اﺴﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﭘﺎﮎ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﺷﺪﻩ
·
فاشیسم حاکمیت خردسیتز ترین، وقیح
ترین، درنده ترین، بی شرم ترین و بی رحم ترین بخش بورژوائی بر جامعه است.
·
فاشیسم همه دستاوردهای فکری و
فلسفی و فرهنگی بورژوازی را به گور می سپارد.
·
فاشیسم فاتحه بلندی بر تمدن، فرهنگ،
هومانیسم و روشنگری و راسیونالیسم می خواند و جامعه بشری را به قهقرای بربریت و
توحش می راند.
·
آن سان که تمیز انسان از ددان
درنده دشوار می گردد.
·
سؤال این است که فاشیسم برای جامه
عمل پوشاندن به این توحش و بربریت با اعضای جامعه چه می کند؟
3
ﭘﺮﺳﯿﺪ:
ﺍﻫﻠﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﯾﻌﻨﯽ ﭼﻪ؟
ﮔﻔﺖ:
ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻋﻼﻗﻪ ﮐﺮﺩﻥ
ﻭ ﺍﯾﻦ ﭼﯿﺰی اﺴﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﭘﺎﮎ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﺷﺪﻩ
·
فاشیسم دقیفا همین کار را می کند
که علامه امپریالیستی مدعی فراموشی مطلق آن است:
·
فاشیسم اعضای جامعه را و اگر با
مقاومت پرولتاریای انقلابی مواجه نباشد، حتی اعضای جهان را اهلی می کند و سران سرمایه
داری را بی شرمانه بر گرده آنها می نشاند.
4
ﭘﺮﺳﯿﺪ:
ﺍﻫﻠﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﯾﻌﻨﯽ ﭼﻪ؟
ﮔﻔﺖ:
ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻋﻼﻗﻪ ﮐﺮﺩﻥ
ﻭ ﺍﯾﻦ ﭼﯿﺰی اﺴﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﭘﺎﮎ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﺷﺪﻩ
·
ترفند ایده ئولوژیکی علامه امپریالیسم،
تحریف بی شرمانه مفاهیم است.
·
اهلی کردن به زعم علامه، یعنی
ایجاد علاقه کردن.
·
برای کشف درجه بی شرمی سنت اگزوپری
باید روند و روال اهلی کردن حیوانات و انسان ها را از نظر گذراند.
·
گوسفند و بز و اسب و الاغ و شتر و
مرغ و خروس و شترمرغ و برده و بنده و غلام و کلفت و کنیز و رعیت و پرولتر به این آسانی
ها که علامه ادعا می کند، اهلی نشده اند.
·
اهلی کردن هرگز به معنی «ایجاد
علاقه کردن» نبوده است.
·
در روند اهلی کردن جانوارن و انسان
ها، بدترین ستم بر آنان اعمال شده است.
·
حیوان ها و آدم ها در روند اهلی
کردن سلب حیوانیت و آدمیت شده اند.
·
زباله واره شده اند.
·
لومپنیزه شده اند.
·
چه بسا جنده واره شده اند.
5
ﭘﺮﺳﯿﺪ:
ﺍﻫﻠﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﯾﻌﻨﯽ ﭼﻪ؟
ﮔﻔﺖ:
ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻋﻼﻗﻪ ﮐﺮﺩﻥ
ﻭ ﺍﯾﻦ ﭼﯿﺰی اﺴﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﭘﺎﮎ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﺷﺪﻩ
·
اشرافیت بنده دار و روحانی، برای اهلی
کردن توده های مولد و زحمتکش در جامعه اشتراکی واپسین، آنها را سلب مالکیت بر
وسایل تولید خویش کرده اند.
·
توده های مولد و زحمتکش از توان تولید
مایحتاج خود و خانواده خود حتی عاجز مانده اند و برای نجات از مرگ بطور کلکتیو (دسته
جمعی) تن به بردگی اشرافیت بنده دار و روحانی داده
اند.
·
همزمان با سلب مالکیت بر وسایل تولید
و یا حتی قبل از آن، ایده ئولوژی نظام برده داری به خورد توده های مولد و زحمتکش داده
شده است تا روحانیت برده دار به مثابه نماینده خدا در زمین جلوه گر شود و بردگی
مادی با بردگی روحی و روانی توأم گردد.
·
این بدان معنی است که توده های
مولد و زحمتکش بطرز مضاعف سلب مالکیت و آدمیت شده اند:
الف
·
توده های مولد و زحمتکش هم وسایل تولید
شان را از دست داده اند و بلحاظ اقتصادی وابسته به طبقه حاکمه برده دار گشته اند.
ب
·
و هم وسایل فکری خود را، مفاهیم و مقولات خود را از دست داده اند و بلحاظ
فکری و ایده ئولوژیکی تحت تابعیت اشرافیت بنده دار و روحانی در آمده اند.
·
از این به بعد است که مفاهیم رایج در جامعه اشتراکی آغازین تحریف شده
اند.
·
یعنی بنا بر مصالح و منافع طبقه
حاکمه برده دار بازتعریف شده اند.
6
ﭘﺮﺳﯿﺪ:
ﺍﻫﻠﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﯾﻌﻨﯽ ﭼﻪ؟
ﮔﻔﺖ:
ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻋﻼﻗﻪ ﮐﺮﺩﻥ
ﻭ ﺍﯾﻦ ﭼﯿﺰی اﺴﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﭘﺎﮎ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﺷﺪﻩ
·
اهلی کردن توده های مولد و زحمتکش در
اولین فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی، یعنی در جامعه برده داری، با جاری کردن شطی از
خون فرزندان خلق و با تخریب بی رحمانه خانه خرد خلق صورت گرفته است.
·
چه پیکرها که زیر تازیانه کبود
نگشته اند و چه ذلت ها که توده های زحمتکش تحمل نکرده اند.
·
در شب واحدی هزار مرد را گردن زده
اند، تا میلیون ها نفر را به تمکین مجبور سازند.
·
روند تشکیل، تقویت، تحکیم و توسعه ی
نظام برده داری، به مثابه اولین مرحله اهلی سازی نوع بشر، روندی سرشته به زجر و آزار
و خشونت و خون بوده است.
·
کدام ایجاد علاقه؟
7
ﭘﺮﺳﯿﺪ:
ﺍﻫﻠﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﯾﻌﻨﯽ ﭼﻪ؟
ﮔﻔﺖ:
ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻋﻼﻗﻪ ﮐﺮﺩﻥ
ﻭ ﺍﯾﻦ ﭼﯿﺰی اﺴﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﭘﺎﮎ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﺷﺪﻩ
·
بر خلاف ادعای روباه (و در واقع، علامه
امپریالیسم) روند و روال اهلی کردن توده های خلق، از هر نظر رفته رفته کاملتر،
دقیق تر، عمیق تر و ریشه ای تر گشته است.
·
صحت این نظر ما را هر اقتصاد سیاسی
دان شرافتمندی تأیید و تصدیق خواهد کرد:
الف
·
گذار از فرماسیون اجتماعی ـ
اقتصادی برده داری به فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی فئودالی و گذار از فئودالیسم به کاپیتالیسم،
در واقع، روند تکمیل همه جانبه اهلی کردن توده های مولد و زحمتکش بوده است.
ب
·
«این چیزی» نیست «که این روزها پاک فراموش
شده باشد.»
·
این چیزی است که این روزها
رادیکالیزه شده است و بشریت زحمتکش واقعا به زانو در آمده است.
ت
·
میلیون ها کودک و جوان و پیر در
مدت کوتاهی به خاک افتاده اند و میلیون ها نفر از آنها آواره بی پناه جهان بی سامان اند.
پ
·
برده داران مدرن، دیگر به شکار انسان
نمی روند تا در غل وزنجیر نهند و برای استثمار نیروی کارشان به متروپول های سرمایه
حمل کنند.
·
برده های مدرن در گذر از روی جنازه
خود و اعضای خانواده خود، خود را به هر مشقت و ذلتی به مترپول ها می رسانند و
التماس کنان خواهان یوغ بردگی می شوند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر