اهمیت ادبیات کودک
صمد بهرنگی
ویرایش
و تحلیل از
گاف
سنگزاد
دیگر
وقت آن گذشته است که ادبیات کودکان را محدود کنیم به
(مسائل
زیر):
دستگیری
از بینوایان
به سبک و سیاق بنگاه های خیریه و مسائلی از این
قبیل
·
این نکته هشتم از دید صمد بهرنگی
است که باید از ادبیات کودکان طرد شود.
·
ولی منظور او از این نکته چیست و آلترناتیو
(بدیل) او برای این طرز حمایت از بینوایان چیست؟
1
دستگیری
از بینوایان
به
سبک و سیاق بنگاه های خیریه و مسائلی از این قبیل
·
می توان به قبر قمر بنی هاشم قسم
خورد که صمد بهرنگی حرف دهن خودش را حتی نمی داند.
·
صمد (و بخش اعظم روشنفکریت ایران) بی کمترین تردید از مفهوم «بنگاه های خیریه» بی
خبر است.
·
بنگاه های خیریه مفهومی دیر آشنا و
سنتی از دیرباز رایج در همه جوامع طبقاتی است.
·
ولی اگر اشارات و تحلیل های احتمالی
علمای مارکسیسم ـ لنینیسم راجع بدان را مورد صرفنظر قرار دهیم، هنوز تعریف دقیقی
از آن ارائه داده نشده است.
·
بنگاه های خیریه اما باید بر پایه
بررسی حداقل امپیریکی (تجربی) ـ سوسیولوژیکی درک شوند و توضیح داده شوند.
2
دستگیری
از بینوایان
به
سبک و سیاق بنگاه های خیریه و مسائلی از این قبیل
·
دستگیری از بینوایان سنت دیرینی در
جامعه طبقاتی ایران بوده است.
·
سعدی باب دوم اولین اثر مهم خود،
بوستان را «در احسان» نامیده است ئ دستگیری از بیونایان را به تکلیف اخلاقی و شرعی
هر عضو جامعه ارتقا داده است.
·
حافظ دستگیری از بینوایان را با
دقتی ماتریالیستی ـ تاریخی تئوریزه کرده است.
·
مراجعه کنید به تحلیل میراث سعدی و
حافظ در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
3
دستگیری
از بینوایان
به
سبک و سیاق بنگاه های خیریه و مسائلی از این قبیل
·
آنچه که امروزه در کشورهای امپریالیستی
تحت شعار «عدالت اجتماعی»، «دولت رفاه»، «اقتصاد بازار اجتماعی» جامه واقعیت
پوشیده، اگر دقت شود، انگار اجرای مو به موی اندرزهای شیخ شیراز و رعایت بی چون و
چرای هشدارهای خواجه شیراز است.
·
اصلا پدیده ماهیتا نوینی نیست.
·
تفاوت رهنمودهای سعدی با رهنمودهای
حافظ در طرز استدلال و اثبات راسیونالیستی و ایراسیونالیستی ضرورت «دستگیری از
بینوایان» (احسان، انفاق) است.
4
دستگیری
از بینوایان
به
سبک و سیاق بنگاه های خیریه و مسائلی از این قبیل
·
مسیحیت آغازین «سوسیالیسم» آغازین را
توسعه می دهد.
·
همبودهای (اجتماعات، انجمن های)
اولیه مسیحی، همبودهای «سوسیالیستی» اولیه بوده اند.
·
انگلس هم بدان اشاره کرده است.
5
دستگیری
از بینوایان
به
سبک و سیاق بنگاه های خیریه و مسائلی از این قبیل
·
اسلام آغازین حتی حاوی گشتاورهای «سوسیالیستی»
همزیستی بوده است.
·
جوانشیر در میراث ارجمند خویش، تحت
عنوان «حماسه داد»، تحت تأثیر عمیق اتیک شبه «سوسیالیستی» سرداران ژنده پوش اسلام
قرار گرفته است.
·
حکیم سرخ طوس در رابطه با این اتیک
شبه «سوسیالیستی» سرداران اسلامی است، که شاهان ایران را تا حد موجودات فرمالیست توخالیِ
شیفته تجملات مادی مورد تحقیر و تمسخر قرار می دهد.
·
مراجعه کنید به سیری در حماسه داد در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
6
دستگیری
از بینوایان
به
سبک و سیاق بنگاه های خیریه و مسائلی از این قبیل
·
«دستگیری از بینوایان» در اسلام تا درجه احکام
شرعی ارتقا می یابد.
·
آیات الهی صریح و روشنی به احتمال
قوی در قرآن کریم به «دستگیری از بینوایان» اختصاص یافته اند.
·
امام اول اهل تشیع و خلیفه چهارم
اهل تسنن، نه تنها در فکر بینوایان جامعه برده داری اسلامی بوده، بلکه چه بسا در
ظلمات شب، مواد غذائی و احتمالا مبالغ معینی را در ناشناسی مطلق به در خانه آنها می برده است.
7
دستگیری
از بینوایان
به
سبک و سیاق بنگاه های خیریه و مسائلی از این قبیل
·
ماه های مبارک محرم و رمضان و حتی اعیاد
نوروز و فطر و قربان، بهانه های لازم برای «دستگیری از بینوایان» همبود (اجتماع) و
جامعه بوده اند و شاید همچنان و هنوز باشند.
·
«دستگیری از بینوایان» به دلایل متنوعی از دیرباز
رایج بوده است تا همبود بتواند در امنیت، هماهنگی و هارمونی نسبی ادامه حیات دهد.
8
دستگیری
از بینوایان
به
سبک و سیاق بنگاه های خیریه و مسائلی از این قبیل
·
همین سنت «دستگیری از بینوایان» امروزه
در جوامع سرمایه داری پیشرفته در انواع مختلف ئ تحت عناوین متنوع نهادینه شده است.
·
این بدان معنی است که حمایت از
بینوایان در جوامع سرمایه داری، فقط به عهده دولت و نهادهای مذهبی (کنیسه، کلیسا و
مسجد) گذاشته نشده است.
·
هزاران بنگاه خیریه با هزاران
کارمند شب و روز به «دستگیری درخور از بینوایان» مشغول اند.
9
دستگیری
از بینوایان
به
سبک و سیاق بنگاه های خیریه و مسائلی از این قبیل
·
بنگاه های خیریه حتی سرحدات ملی را
در نوردیده اند و در مقیاس بین المللی فعال اند.
·
فونکسیون این بنگاه های خیریه امپریالیستی،
یهودی، مسیحی، اسلامی، بودیستی و اخیرا فوندامنتالیستی و شخصی (با عناوین دهن پرکن
معروف خاص و عام) با نمایندگانی از هالی وود، سینمای آلمان، مد فرانسه و ایتالیا،
حتی با نمایندگانی از «صنایع» سکس، در سطح جهان، احتمالا توسط جامعه شناسی مارکسیستی
ـ لنینیستی مورد بررسی قرار گرفته است و باید مورد بررسی قرار گیرد.
10
دستگیری
از بینوایان
به
سبک و سیاق بنگاه های خیریه و مسائلی از این قبیل
·
صمد بهرنگی به هر دلیل اوبژکتیو و سوبژکتیو،
به جای تحلیل عینی و علمی مسائل و روشنگری علمی و انقلابی، به نفی مکانیکی همه چیز
می پردازد.
·
صمد در سنت جلال آل احمد و احمد شاملو
و غیره هارت و پورت تحویل این و آن می دهد.
·
صمد و شرکاء به ماشین های جاروی
شهرداری ها شباهت دارند.
·
آن سان که هر چیزی را که سر راه
خود می یابند، جارو می کنند و با جار و جنجال می گذرند.
·
محتوای ایده ئولوژیکی این جور کرد
و کار های اجامر از شاملو تا صمد اما چیست؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر