ویرایش
و تحلیل از
فریدون
ابراهیمی
برخورد خداوند به بنده خاطی
بگو به بندگانم:
«ای
کسانی که در ارتکاب گناهان اسراف کردید،
از
رحمت من مأیوس و نا امید نشوید.
البته
خدا گناهان شما را تماماً می آمرزد.»
سوره زمر
آیه
۵۳
·
معنی تحت اللفظی:
·
شما که در ارتکاب گناه افراط کرده
اید، از رحمت من مأیوس نشوید.
·
خدا از سر همه گناهان شما خواهد گذشت.
1
·
فرم فرمولبندی این آیه، تق و لق
است.
·
سوبژکت سخن در جمله اول شخص شخیص
خدا ست، ولی در جمله دوم، کس بی نام و نشان دیگر است.
·
یعنی شخص شخیص پیامبر اسلام است.
·
این بدان می ماند که اربابی به حریفی
بگوید:
·
«به نوکرم بگو:
·
برو، خانه.»
·
بعد اضافه کند:
·
«البته ارباب پس از خرید نان به تو نان خواهد
داد.»
2
·
این طرز تبیین خدا از همان آغاز تحلیل
آیات قرآن کریم، ما را کلافه کرده است.
·
به همین دلیل ما قرآن را مکتب بد آموزی
قلمداد کرده ایم.
·
کسانی که در این مکتب، آموزش دیده
باشند، از هنر تبیین درست نظر عاجز می گردند.
·
سؤال اما این است که چرا و به چه
دلیل خدای کذائی اسلام حرف زدن بلد نیست؟
3
بگو
به بندگانم:
«ای
کسانی که در ارتکاب گناهان اسراف کردید،
از
رحمت من مأیوس و نا امید نشوید.
البته
خدا گناهان شما را تماماً می آمرزد.»
·
این آیه قرآن کریم، عملا و صریحا،
فاتحه بلند بالائی بر دگم توبه می خواند.
·
چون در این آیه حتی حرفی از توبه
به میان نمی آید.
·
خدا در این آیه، زیر و رو شده است.
·
خدا در این آیه از نوک پا تا فرق
سر، رحیم است.
·
همه گناهان همه بندگانش را یکجا،
بی نیاز از توبه و عذرخواهی و ضجه و زاری می بخشد.
·
نه انتظار سرافکندگی از کسی دارد، نه
توقع عذرخواهی، نه حوصله شنیدن ضجه و زاری.
·
اما چرا و به چه دلیل؟
·
چی شده که خدا را هم دیگر نمی توان
باز شناخت؟
4
بگو
به بندگانم:
«ای
کسانی که در ارتکاب گناهان اسراف کردید،
از
رحمت من مأیوس و نا امید نشوید.
البته
خدا گناهان شما را تماماً می آمرزد.»
·
این آیه حاکی از آن است که پیامبر
اسلام به هنگام سر هم بندی کردن آن، به همه مؤمنین نیاز مبرم داشت.
·
مثلا غزوه ای بزرگ برنامه ریزی شده
بود و جانفشانی و ایثار لازم بود.
·
به همین دلیل به تقویت روحیه مؤمنین
نیاز داشت.
·
در ورای محتوای این آیه اما نیت
موذیانه دیگری کمین کرده است.
·
کدام نیت؟
5
بگو
به بندگانم:
«ای
کسانی که در ارتکاب گناهان اسراف کردید،
از
رحمت من مأیوس و نا امید نشوید.
البته
خدا گناهان شما را تماماً می آمرزد.»
·
پیامبر اسلام با این آیه به سپاه
اسلام اطمینان مطلق می دهد که اگر کشته شدند، با کله به آغوش حوریان و غلمانان
بهشت می افتند.
·
چون خدا «البته گناهان آنان را
تماما آمرزیده است»، مطهر محض اند.
·
استفاده از مفهوم «آمرزش» در این آیه،
بی دلیل نیست.
·
چون آمرزش معمولا و عمدتا به عفو
گناهان کسی پس از مرگ او اطلاق می شود.
·
به همین دلیل وقتی کسی دعا می کند،
می گوید:
·
خدا ارواح اموات تان را بیامرزد.
·
طلب آمرزش بیشتر برای اموات (مردگان)
است و نه برای احیاء (زندگان)
·
بی دلیل نیست که در عصر جدید موسی
و عیسی و محمد را سه کلاهبردار، سه شیاد، سه عوامفریب می نامیدند.
6
بگو
به بندگانم:
«ای
کسانی که در ارتکاب گناهان اسراف کردید،
از
رحمت من مأیوس و نا امید نشوید.
البته
خدا گناهان شما را تماماً می آمرزد.»
·
احتمالا دلیل فرمولبندی تق و لق
این آیه، همین است.
·
پیامبر اسلام با تغییر صاحب سخن از
خدا به خود، می خواهد که قضیه آمرزش گناهان را خرفهم کند تا هراسی به دل راه ندهند
و با شهامت خارق العاده به لشکر کفر کذائی بزنند و پیروز شوند.
·
اجامر جماران نیز احتمالا با همین
ترفند جوانان مردم را روانه مین زارها کرده اند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر