۱۳۹۴ دی ۱۷, پنجشنبه

راه «توده» و جهان «بینی» اش (5)


محورهای یازده گانه سیاست حزب توده ایران
در برابر جمهوری اسلامی
سرچشمه:
(راه توده)  

ویرایش و تحلیل از
مسعود بهبودی

بدینسان ریزش نظری با یک ریزش هواداران و فعالیت سیاسی
به شکلی که پیش از آن وجود داشت، همراه شد
و تحریم کنندگان انتخابات به سرعت رو به سراشیب گذاشتند.
البته هربار که ارتجاع دست به حمله می ‌زد، اینان نیرو می‌ گرفتند
و با بیان اینکه از اول هم می‌ دانسته اند،
 اصلاحات در جمهوری اسلامی ممکن نیست
خود را "دوراندیش" و طلبکار کسانی که برای پیشبرد اصلاحات مبارزه می ‌کردند، می ‌دانستند.

·        تا رسیدن به محورهای یازده گانه، صبر باید داشت، صبر.
·        یکی از دلایل روده درازی علامه های ایرانی ـ چه با عمامه و  چه بی عمامه، چه با تاج و چه بی تاج ـ تهی بودن کله از مغز اندیشنده و چنته از سخن سنجیده و اندیشیده است.

·        به زبان دیگر به دلیل ناتوانی از تفکر مفهومی است.
·        به قول مارکس، به دلیل «فقر فلسفی» است.

·        بدون فلسفه و یا خرد اندیشنده، تفاوتی میان آدم و خر وجود ندارد.
·        کانت به همین دلیل می گفت:
·        «تفکر یا تفکر مفهومی است و یا اصلا تفکر نیست.»

1
بدین سان ریزش نظری با یک ریزش هواداران و فعالیت سیاسی
به شکلی که پیش از آن وجود داشت، همراه شد
و تحریم کنندگان انتخابات به سرعت رو به سراشیب گذاشتند.

·        معنی تحت اللفظی:
·        با ورشکستگی نظری اوپوزیسیون خارج از کشور،  هوادارانش رفتند و فعالیت سیاسی اش مختل شد و مخالفین شرکت در انتخابات بلحاظ عملی تضعیف شدند.

·        راه «توده» در این جمله به توصیف وضع اوپوزیسیون خارج از کشور می پردازد که انتخابات ریاست جمهوری را و یا هر چیز دیگر را تحریم کرده اند.
·        معیار عینی مرزبندی راه «توده» با اوپوزیسیون، شرکت در انتخابات و یا عدم شرکت در آن است.

·        این اما به چه معنی است؟

2
بدین سان ریزش نظری با یک ریزش هواداران و فعالیت سیاسی
به شکلی که پیش از آن وجود داشت، همراه شد
و تحریم کنندگان انتخابات به سرعت رو به سراشیب گذاشتند.

·        این بدان معنی است که راه «توده» قادر و یا مایل به تحلیل نیروهای اوپوزیسیون نیست.
·        اگر چنین نبود، می بایستی از ماهیت طبقاتی اوپوزیسیون و ضمنا خود راه «توده» تحلیلی ارائه دهد.
·        و گرنه شرکت در انتخابات و یا تحریم انتخابات می توانند به دلایل، علل و انگیزه های مطلقا متضاد صورت گیرند.
·        این جور تصمیمگیری ها با توجه به آرایش قوا در جامعه و جهان و به دلایل استراتژیکی و تاکتیکی احزاب و سازمان ها صورت می گیرند.
·        با طناب شرکت در انتخابات و یا تحریم آن، نمی توان به ارزیابی علمی سیاست این و آن، مبادرت ورزید.

3
بدین سان ریزش نظری با یک ریزش هواداران و فعالیت سیاسی
به شکلی که پیش از آن وجود داشت، همراه شد
و تحریم کنندگان انتخابات به سرعت رو به سراشیب گذاشتند.

·        راه «توده» در این جمله، بی آنکه خود به دلیل بیسوادی متوجه باشد، دیالک تیک تئوری و پراتیک و یا به زبان عوامفهم، دیالک تیک اندیشه و عمل را به شکل دیالک تیک ریزش نظری و ریزش عملی، به شکل دیالک تیک ورشکستگی فکری و شکست عملی بسط و تعمیم می دهد.

·        فلاکت معرفتی ـ نظری راه «توده» این است که حرف دهن خود را نمی فهمد.
·        به عبارت دیگر، اصلا نمی داند که نظر و عمل به چه معنی اند.
·        فرق هم نمی کند که کتب نیک آیین را بطور فرمال  وصوری منتشر کرده باشد و به عنوان «کتب بالینی» معرفی کرده باشد که هواداران علامه راه «توده» باید زیر بالش و متکا نهند و خر و پف سر دهند.
·        خلاصه کردن تئوری (نظر) در تأیید و یا در تکذیب انتخابات اجامر، نشانه بی خبری مطلق از این مقوله مهم ماتریالیسم تاریخی است.

4
البته هربار که ارتجاع دست به حمله می ‌زد، اینان نیرو می‌ گرفتند
و با بیان اینکه از اول هم می‌ دانسته اند،
 اصلاحات در جمهوری اسلامی ممکن نیست
خود را "دوراندیش" و طلبکار کسانی که برای پیشبرد اصلاحات مبارزه می ‌کردند، می ‌دانستند.

·        معنی تحت اللفظی:
·        هر بار ارتجاع پیروز می شد، اوپوزیسیون تقویت می شد، چون صحت نظرش به محک تجربه می خورد و اثبات می شد.

·        سؤال این است که منظور راه «توده» از ارتجاع چیست.

5
البته هربار که ارتجاع دست به حمله می ‌زد، اینان نیرو می‌ گرفتند
و با بیان اینکه از اول هم می‌ دانسته اند،
 اصلاحات در جمهوری اسلامی ممکن نیست
خود را "دوراندیش" و طلبکار کسانی که برای پیشبرد اصلاحات مبارزه می ‌کردند، می ‌دانستند.

·        با توجه به این جمله راه «توده»، بنظر می رسد که در جمهوری اجامر دو جبهه رو در روی همدیگر ایستاده اند:

الف
·        جبهه ارتجاع  

ب
·        جبهه رفرمیسم  

6

·        وقتی از بی سوادی نظری راه «توده» سخن می رود، به همین دلایل است:

·        برای اینکه ضد ارتجاع نه رفرمیسم، بلکه انقلاب است.

·        این دیالک تیک ارتجاع و انقلاب را هر کسی که لبی از چشمه مارکسیسم تر کرده باشد، می داند.

·        رفرمیسم که به معنی انقلاب نیست.
·        رفرمیسم، فرمی از ارتجاع است.
·        رفرمیسم، فرمی از ضد انقلاب است.

·        مراجعه کنید به اوولوسیون، روولوسیون، رفرمیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

7
البته هربار که ارتجاع دست به حمله می ‌زد، اینان نیرو می‌ گرفتند
و با بیان اینکه از اول هم می‌ دانسته اند،
 اصلاحات در جمهوری اسلامی ممکن نیست
خود را "دوراندیش" و طلبکار کسانی که برای پیشبرد اصلاحات مبارزه می ‌کردند، می ‌دانستند.

·        با توجه به این جمله، معیار مرزبندی نظری راه «توده» با اوپوزیسیون کذائی، باور به امکان اجرای اصلاحات در جمهوری اجامر و یا بی ایمانی به امکان اجرای اصلاحات  است.

·        این بدان معنی است که اختلافات راه «توده» با اوپوزیسیون کذائی، اصلا اختلاف به معنی حقیقی کلمه نیست.

·        این جمله بدان معنی است که هم راه «توده» و هم اوپوزیسیون خارج از کشور، طرفدار رفرمیسم اند.
·        یعنی هر دو طرفدار حفظ سیستم حاکم اند.
·        یعنی هر دو کنسرواتیو اند.
·        محافظه کارند.
·        ضد انقلابی اند.

8

البته هربار که ارتجاع دست به حمله می ‌زد، اینان نیرو می‌ گرفتند
و با بیان اینکه از اول هم می‌ دانسته اند،
 اصلاحات در جمهوری اسلامی ممکن نیست
خود را "دوراندیش" و طلبکار کسانی که برای پیشبرد اصلاحات مبارزه می ‌کردند، می ‌دانستند.

·        این جور اختلافات، آدمی را بی اختیار به یاد اختلافات موجود میان احزاب مختلف بورژوائی در کشورهای سرمایه داری می اندازد.
·        مثلا به یاد اختلافات احزاب دموکرات و جمهوریخواه در ایالات متحده امریکا
·        مثلا به یاد اختلافات موجود میان احزاب دموکرات ـ مسیحی، حزب بایرن، حزب سبزها، حزب سوسیال ـ دموکرات و غیره در آلمان می اندازد.

·        همه از دم خواهان حفظ وضع موجودند، ضمن اینکه بر سر مسائل بند تنبانی با هم اختلاف نظر دارند.

9


·        راه «توده» چنان وانمود می کند که انگار اگر در جمهوری اجامر رفرم هایی صورت گیرند، شق القمر می شود.
·        شاید در روند تحلیل همین مطلب راه «توده» به محتوای اصلاحات مورد نظر آن و رقبای رفرمیستی آن پی ببریم.
·        ولی با رفرم مسئله ای حل نمی شود.

·        ضمنا رفرمیسم کمترین سنخیتی با مرام حزب توده ندارد.

·        حزب توده، حزبی مارکسیستی ـ لنینیستی است.
·        حزب توده، حزب توده های مولد و زحمتکش است که در رأس آن پرولتاریای شهر و ده ایستاده است.
·        حزب توده دشمن سرسخت رفرمیسم و رویزیونیسم و فرم های دیگر ارتجاع است.
·        بی آنکه مخالف رفرم باشد.

·        تفاوت رفرم با رفرمیسم از زمین تا کهکشان است.

·        اگر حزب توده به قدرت رسد، طبیعی است که به رفرم های همه جانبه در همه عرصه ها دست بزند.
·        رفرمیسم اما ایده ئولوژی بورژوازی است و نه پرولتاریا.

·        مراجعه کنید به رفرمیسم، رویزیوینسم، رفرم و انقلاب  در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر