۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۸, پنجشنبه

سیری در جهان بینی نمایندگان آنارشیسم (5)


اگر موضوعی را مرتب برای تان تکرار می کنند،
بدانید که به احتمال قوی،  دروغی است.
نوآم چامسکی
 سرچشمه:
صفحه فیسبوک
محمد  
تحلیلی از شین میم شین
  
·        حریفی بر آن بود که هر دروغی به شرطی پذیرفته می شود که به ذراتی از حقیقت تزیین شده باشد.
·        این نظر چامسکی هم از آن دروغ ها ست که حریف در نظر داشته است.

1
اگر موضوعی را مرتب برای تان تکرار می کنند،
بدانید که به احتمال قوی،  دروغی است.

·        این نظر چامسکی در نگاه سرسری و عاری از تأمل، معقول بنظر می رسد.
·        چون حاوی ذراتی از حقیقت است.
·        ولی فقط در نگاه سرسری و عاری از تأمل.

2
·        وقتی حریفی ضرورت خرد اندیشنده را مرتب تکرار می کند، به همین دلیل است.
·        در آن صورت و فقط در آن صورت می توان از خوردن فریب ذرات فریبای حقیقت در لابلای هر دروغی مصون ماند.

·        خدا کند چامسکی حالا حریف مسئول و مظلوم را به اتهام تکرار ضرورت کاربست خرد اندیشنده، جعفر کذاب قلمداد نکند.

3
·        به حکم خرد اندیشنده (فلسفه)، حقیقت، کذب و بطلان هر نظر (موضوع)  نه در کمیت اعلام آن، بلکه در خود نظر (موضوع)  است.
·        به عنوان مثال، سیبیت سیب نه در سوبژکت شناخت (چه صاحبنظر و چه مخاطب)، بلکه در اوبژکت شناخت (موضوع شناخت، خود سیب) است.

·        در دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت (در عرصه تئوری شناخت)، نقش تعیین کننده از آن اوبژکت شناخت (موضوع شناخت) است.   

4
·        صرفا بر اساس تکرار مکرر فواید سیب نمی توان بسان چامسکی نتیجه گرفت که طرف دروغ می گوید و سیب نه تنها فایده ای ندارد، بلکه حتی زهر مهلک است.

5
·        برای تمیز حقیقت از دروغ باید خود سیب (خود نظر، خود موضوع شناخت)  مورد بررسی عینی (یعنی بی اعتنا حتی به مدعی فایده مندی سیب) قرار گیرد.
·        مثلا سیب مورد نظر خورده شود و یا به خری خورانده شود.
·        تا بعد معلوم شود که مفید بوده و یا مهلک.
  
6
اگر موضوعی را مرتب برای تان تکرار می کنند،
بدانید که به احتمال قوی،  دروغی است.

·        خود این ادعای چامسکی ضمنا قابل تأمل است.
·        چون فاکتورهای متعددی در آن دخیل اند که می توانند حامل حقیقت و یا دروغ باشند.

·        حقیقت و کذب موضوع مطروحه ای از سوی کسی می تواند حداقل به سه عامل زیر بستگی داشته باشد:

الف
·        به خود موضوع مطروحه که شرحش گذشت.

ب
·        به طراح و مبلغ موضوع مطروحه

ت
·        به مخاطب مورد نظر

7
اگر موضوعی را مرتب برای تان تکرار می کنند،
بدانید که به احتمال قوی،  دروغی است.

·        تکرار مکرر حرفی، نظری، موضوعی می تواند به دلایل مختلف، متفاوت و حتی متضاد صورت گیرد.
·        تکرار مکرر نظری همیشه و حتما نباید دلیل بر کذب آن باشد.

8
·        به عنوان مثال، مادری و یا پدری می تواند موضوعی را بارها تکرار کند تا فرزندش چاه از راه بازشناسد.
·        از تکرار مکرر هشداری که نمی توان نتیجه گرفت که آندو قصد عوامفریبی دارند و فرزند خود را با دروغ مسموم می کنند.

9
·        گاهی تکرار حقیقتی به دلایل زیر الزامی است:

الف
·        تا حقیقت مورد نظر (بزعم چامسکی موضوع مورد نظر) تفهیم شود، هضم شود.

ب
·        تا حقیقت مورد نظر مورد تأکید قرار گیرد و فراموش نشود و فراموشی آن به فاجعه منجر نشود.

ت
·        تا حقیقت مورد نظر تدقیق، تصحیح و تکمیل شود.

·        حافظ احتمالا هر غزلش را صدها بار به خویشتن خویش و یا به این و آن خوانده است تا این چنین سوهان خورده اند.
·        خواندن غزل ضمنا به معنی اندیشیدن به فرم و محتوای آن است.
·        نوعی کار بر رروی محصول کار است.

پ
·        تکرار موضوعی در فرم های مختلف اما می تواند به نیت عوامفریبی هم باشد.

·        امروزه در رسانه های امپریالیستی با دقت و ظرافت مینیاتوری خاصی همین امر هم صورت می گیرد.

·        صدام حسین و یا قذافی و غیره در رسانه های امپریالیستی به انحای مختلف آنقدر تخریب می شوند که مصرف کننده اکاذیب رسانه ها بلحاظ روانی به تنگ می آید و بمباران و تسخیر خاک و چپاول نفت و گاز و دار و ندار عراق و لیبی و غیره را طلب می کند.
·        این همان بخش درست نهفته در نظر چامسکی است.

10
·        چامسکی اما خود عوامفریب و کوته بین و ساده لوح است و نه کل اندیش.
·        چامسکی بی خبر از خرد اندیشنده (فلسفه) است.

·        به همین دلیل قادر و یا مایل به کشف و افشای کل حقیقت نیست.

·        چه بسا سکوت رسانه ها راجع به موضوعی، دروغی بمراتب مهیب تر و مهلک تر از تکرار مکرر آن موضوع است.
·        لیبی و عراق و افغانستان و غیره پس از صدور بزرگوارانه دموکراسی کذائی، به ویرانه ای و چه بسا به بیغوله ای بدل شده اند.
·        توحش و بربریت فرمانفرمای هر کوچه و برزن و خیابان است.

·        ولی رسانه های امپریالیستی ـ در بهترین حالت ـ  سکوت کرده اند.

·        این سکوت گورستانی حاوی دروغی بمراتب مهیب تر و مهلک تر است.
·        شاید بتوان در سنت چامسکی از تراکم و تغلیظ سکوت سخن گفت که بی تردید آبستن دروغ سترگ است.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر