پروفسور
دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
V
·
مسئله پیوند دانش تجربی و دانش نظری در عصر جدید، فلسفه و منطق را بویژه مشغول خود
داشته و از سوی خردگرائی و تجربه گرائی (راسیونالیسم و
امپیریسم) بطرز متضادی مطرح شده است:
الف
دانش
تجربی و دانش نظری از دیدگاه راسیونالیسم
·
از دیدگاه خردگرائی (راسیونالیسم)،
دانش نظری (که راسیونالیسم آن را حقایق،
قضاوت های غیرتجربی و غیره ی ضرور می نامد) در مقایسه با دانش تجربی (که به زعم
راسیونالیسم، از حقایق تصادفی تشکیل می یابد) دارای خصلت اصولا دیگری است.
·
(راسیونالیسم (خردگرائی) را نباید
تحت الفظی معنی و مثبت تلقی کرد.
·
راسیونالیسم مکتبی است که ضد مکتب تجربه گرائی است.
مترجم)
·
مراجعه کنید به خردگرائی
(راسیونالیسم) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
·
از دیدگاه راسیونالیسم، دانش نظری از دانش تجربی نشئت
نمی گیرد.
·
(این بدان معنی است که راسیونالیسم دیالک تیک تجربی ـ
نظری و یا دیالک تیک دانش تجربی ـ دانش نظری را نادیده می گیرد. مترجم)
·
مراجعه کنید به دیالک تیک تجربی ـ نظری در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
·
راسیونالیسم ضرورت دانش نظری را فقط مدیون چیزهای زیر می
داند:
1
·
مدیون «کردوکار» فهم می داند.
2
·
مدیون ایده های مادر زاد می داند.
·
مراجعه کنید به ایده های مادر زاد در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
3
·
مدیون فرم های غیرتجربی فهم و غیره می داند.
ب
دانش
تجربی و دانش نظری از دیدگاه تجربه گرائی
·
از دیدگاه تجربه گرائی ـ برعکس راسیونالیسم ـ هر دانشی
منشاء خود را در دانش تجربی دارد.
·
مراجعه کنید به دانش تجربی در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
·
و لذا برای تجربه گرائی مسئله ای مطرح می شود که برای
راسیونالیسم اصلا به عنوان مسئله مطرح نیست و آن از قرار زیر است:
·
چگونه دانش نظری عام در علوم تجربی منفرد بوجود می آید؟
·
این مسئله بویژه با رشد سریع علوم طبیعی در آغاز عصر
جدید مطرح می شود:
1
·
علوم طبیعی مبتنی بر دانش تجربی (مثلا شیمی، بیولوژی و غیره) در مبارزه بر ضد جزم های اسکولاستیکی کهنه قرون
وسطی نیازمند شالوده فلسفی ـ معرفتی ـ نظری بوده اند.
2
·
حل این مسئله بمعنی نشان دادن این امر بوده که چگونه
دانش تجربی می تواند به دانش نظری عام و مطمئن، به شناخت روابط ضرور و به شناخت
قوانین منجر شود؟
3
·
تجربه گرائی ماتریالیستی با ارائه متدهای گذار از دانش
تجربی به دانش نظری، انجام این وظیفه را به عهده می گیرد:
·
تجربه گرائی ماتریالیستی مهمترین طریق (و چه بسا تنها
طریق) گذار از دانش تجربی به تئوری را در
استنتاج می یابد.
·
مراجعه کنید به استنتاج در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
4
فرانسیس بیکن (1561 ـ 1626)
فیلسوف و دولتمرد انگلیسی
مؤسس تجربه گرائی (امپیریسم)
·
این گرایش با فرانسیس بیکن آغاز می شود و به جان استوارت
میل در قرن نوزدهم می رسد.
5
جان استوارت میل (1806 ـ 1873)
فیلسوف و اقتصاد دان و از متفکران قرن نوزدهم
از فلاسفه بورژوائی واپسین
·
اینجا قواعد استنتاجی و بویژه قواعد بیکنی ـ میلی مربوط
به کشف روابط علی، بمثابه هسته اصلیِ هر منطق کشف و هر منطق پژوهش علمی محسوب می
شوند.
6
·
به نظر بیکن و جان استوارت میل هر روند شناختِ قوانین
عام، بطریق استنتاجی پیش می رود.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر