۱۳۹۳ اردیبهشت ۳۱, چهارشنبه

اندوه سیمرغ

ستار بابا نژاد
سیاوش کسرائی
(1305 ـ 1374)
(اصفهان ـ وین)
خون سیاوش
(۱۳۴۱)

·        نهاده آشیان بر کوه اندوه
·        منم، سیمرغ پنهان از نظرها
·        دل بی تاب من در چنگ تشویش
·         نگاه خسته ام بر رهگذرها
 
·        شما ای دره های سرد خاموش
·         نواهای مرا در بر بگیرید، 
·        که گر روزی کسی بگذشت از این راه
·        بر او این قصه را از سر بگیرید:

·        شبی سنگین، به سنگستان این کوه
·        هجوم آورده، بی پروا نشسته است
·         ربوده اختران آسمان را
·        نفس را بر نسیم خسته بسته است

·         به چشم انداز من امواج آتش
·        به سوی آسمان ها می کشد پر
·         در آن گرداب سوزاننده، آوخ
·        امید و عشق می سوزند یکسر
 
·        مرا این شعله ها می خواند از دور
·         دریغا بال من، پرواز من نیست
·         نوایی، نغمه ای، بانگی، سرودی
·         شگفتا، در گلو آواز من نیست

·         پرستویی که بر بام بهاران
·         میان عطر گل ها لانه کرده است
·         کجا اندیشه ی پاییز دارد
·        که امیدش هزاران دانه کرده است

·         به شهر صبح ـ رستنگاه خورشید ـ
·         مرا هم آشیانی از طلا بود
·         چو بال و پر ز هم وا می گشودم
·         سحرگاهان مرا در زیر پا بود

·        به زیر این سپهر بی کرانه
·         چو ابر آسمان آزاد بودم
·        به دریا گر گذر می کردم، از شوق
·        چو توفان، غرقه در فریاد بودم

·        به زیر شاهبال سایه گستر
·         چه رستم ها که آوردم به میدان
·        چه بی سامان به هر کوهی پریدم
·         که امید بزرگم یافت سامان

·        پی آبادی ویرانه ی عشق
·        روان کردم به هر رزمی،  دلیری
·        پری کندم ز بال خویش و دادم
·         به هر دستی، طلسم دستگیری

·        که تا رویینه تن پروردگانم
·         درِ آزادگی را پاس دارند
·        و گر در بند دیو و دد بماندند
·         مرا با آتش پرها بخوانند
 
·        کنون در چشم من امواج آتش
·         به سوی آسمان ها می کشد سر
·        پر هر شعله فریاد است و افسوس
·         منم مرغی که دیگر نیستم، پر

·        چنار پیر را مانندم (ماننده ام)، اکنون
·        فشانده برگ ها در باد پاییز
·         فشرده ریشه در خاکستر خاک
·        مشوش مانده در شام غم انگیز

 ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری  
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر