۱۳۹۳ خرداد ۱, پنجشنبه

چاله ها و چالش ها (475)


 جنبش فدایی در شعر معاصر ایران
محمد امین محمدپور
سرچشمه:
مجله هفته

محمد امین محمدپور
منظور لوسین گلدمن بوده است.

·        خوب.
·        حالا مسئله روشن شد.

1
  لوسین گلدمن (1913 ـ 1970)
فیلسوف و منتقد ادبی رومانیائی ـ فرانسوی
موضوع پژهش:
تئوری شناخت مارکسیستی
توسعه دهنده نظرات روانشناسی توسعه
بر پایه آثار آغازین لوکاچ
توسعه دهنده استروکتورالیسم ژنه تیکی
بر پایه آثار ژان پیاگت

·         لوسین گلدمن از فلاسفه بورژوائی واپسین (از مبلغان رویزیونیسم) در فرانسه بوده و استروکتورالیسم (ساختارگرائی)  را نمایندگی می کرده، که یکی از فرقه های ایدئولوژی امپریالیستی است.

2
·        اعجاز اسلوب دیالک تیکی ـ ماتریالیستی را می بینید.

·        بی نیاز از دانستن ماهیت طبقاتی طرف هم می توان در آئینه دو جمله از او، جهان بینی اش را کشف و افشا کرد.

3

·        آوانتوریسم در مجموع ـ چه راست (مجاهدین اسلام و خلق و حزب الله و فوندامنتالیسم) و چه چپ (فدائیان، مجاهدین لیملام و غیره)  ـ پایگاه طبقاتی واحد طیف گونه ای دارد و آن را می توان پایگاه طبقاتی متعلق به طبقات اجتماعی واپسین نام داد.

4
·        در مقوله طبقات اجتماعی واپسین هم نمایندگان برده داری واپسین تجرید می یابند، هم نمایندگان فئودالیسم واپسین و هم نمایندگان بورژوازی واپسین.

5

·        در همین مقوله است که دربار پهلوی با حوزه علمیه، جبهه ملی با آل احمد، صمد بهرنگی با احمد شاملو و امثالهم به هم می رسند و علیرغم ظواهر بکلی متفاوت و هارت و پورت های ضد و نقیض بر همدیگر انطباق می یابند.
·        طبقات اجتماعی واپسین آش شله قلمکاری از این دست است.

·        در این آش شله قلمکار است که خیام نیشابور و خواجه شیراز با شوپنهاور و نیچه و پوپر و شرکاء سر یک سفره ایدئولوژیکی می نشینند.

6
·        همه خصائل و خصوصیات آوانتوریسم چپ و راست از نیهلیسم (پوچی گرائی)  گرفته تا ایراسیونالیسم (خردستیزی)، از اگزیستانسیالیسم (فلسفه حیات) گرفته تا فاشیسم، از تئوری نخبگان گرفته تا آنتی کمونیسم و الی آخر حاکی از همین تعلق به همین طبقات اجتماعی تا مغز استخوان گندیده و ارتجاعی واپسین است. 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر