۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۹, دوشنبه

نقل قول هائی از این و آن (181)


سرچشمه:
صفحه فیسبوک
سلمه ایرانی  
گاف سنگزاد 

چه خوش گفت، حضرت سخن:
جهان است شادان به پندار نیک
ز پندار نیک است گفتار نیک
چو پندار و گفتار تو نیک شد
نیاید ز تو غیر کردار نیک

·        حضرت سخن دیگر کیست؟

·        بنظر ما حضرت سخن هر کس هم که باشد، یا ابله است و یا عوامفریب.

·        چرا و به چه دلیل؟

·        ما برای اثبات نظر خویش به تجزیه و تحلیل این سخنان انتزاعی حضرت سخن می پردازیم:

1
جهان است شادان به پندار نیک

·        قبل از هر چیز از حضرت سخن باید پرسید که بر اساس کدام معیار عینی می توان پندار نیک را از پندار بد تمیز داد؟

2
·        اگر منظور از پندار، اندیشه باشد، بر اساس کدام معیار عینی می توان ادعا کرد که اندیشه ای نیک است و یا بد؟

3
·        خوبی و بدی چیزها نسبی است.

·        هر چیزی از جمله اندیشه در زمان و مکان معینی بنظر افراد متعلق به قشر اجتماعی و یا طبقه اجتماعی معینی می تواند نیک تلقی شود و یا بد.
·        بد و نیک مطلق درخود که وجود ندارد.

مثال

·        حجاب زنان بنظر سکنه غار جماران خیلی هم نیک است.
·        ولی بنظر خیل بیشماری از زنان خیلی هم بد است.

مثال



·        بمباران کشوری مثلا عراق از نظر جورج ابن جورج می تواند نیک تلقی شود.
·        تلقی هم شده است.
·        بنظر او ایالات متحده از آن سوی اقیانوس ها حق دارد پندار نیک مورد نظر خود را با گفتار خیلی خیلی  نیک دیکته و تحمیل کند و اگر صدام حسین احیانا از اعضای محور شر (محور ضد خیر و یا ضد نیک) بود و تن به پندار نیک و گفتار نیکتر جورج ابن جورج نداد، پس از بمباران کشورش، از سوراخ سگ هم که باشد، پیدا کند و به دار آویزد.

4
·        اما همین پندار نیک جورج ابن جورج بنظر اکثریت «بی همه چیز» عراق، اصلا و ابدا نیک نیست و خیلی هم بد است.

·        حالا حضرت سخن حق را به جورج می دهد و یا به بی همه چیزان عراق؟

5
جهان است شادان به پندار نیک

·        علاوه بر این، به چه دلیل تجربی و منطقی جهان به برکت پندار نیک شاد می شود؟ 

·        پندار چه نیک باشد و چه بد، در کله کسی است.

·        وجود پندار در کله که معجزه نمی کند تا جهان خارج از کله شاد و یا غمگین شود؟

6

·        اندیشه انقلابی اگر در توده نفوذ کند، می تواند به قوه مادی بدل شود و مناسبات اجتماعی را از طریق انقلاب اجتماعی دگرگون سازد.
·        دگرگونی اما خود روندی زمانگیر است و چه بسا جهان را بلافاصله شاد نمی کند.

·        تازه کسی هم هنوز نمی داند که بنظر حضرت سخن، اندیشه انقلابی نیک است و یا بد؟

·        بنظر جورج ابن جورج و وزرای مهم او از قبیل دیگ چینی و رمزفیلد، اندیشه انقلابی نه پندار نیک، بلکه پندار اعضای محور شر است.

·        حالا چه باید کرد؟

7
ز پندار نیک است گفتار نیک

·        همان سؤالات مطروحه در رابطه با پندار نیک را می توان راجع به گفتار نیک هم مطرح کرد:
·        وقتی گفته می شود که با  مفاهیم انتزاعی نمی توان از چیزی دفاع کرد و عوامفریبی نکرد، به همین دلیل است.
·        هر کس بسته به سلایق و علایق خود تعریف خاصی از گفتار نیک و یا بد خواهد داد.

8
 چو پندار و گفتار تو نیک شد
نیاید ز تو غیر کردار نیک

·        خوب به چه دلیل؟

·        پندار و گفتار مثلا جورج ابن جورج و یا تونی بلر که معیوب نبود.
·        آنها هیچی هم که بلد نباشند، در زمینه پندار نیک و گفتار نیک کم و کسری نداشته اند.

·        آنها همه با فرهنگ متعالی خویش در سازمان ملل حتی پندار نیک (دموکراسی، آزادی، حقوق بشر، حقوق زنان، حقوق حتی جانوران) خود را با گفتار نیک که سهل است با مدارک و دلایل و عکس و اسناد نیک اثبات کردند و بعد بر خلاف نظر حضرت سخن، از آنها نه کردار نیک، بلکه کردار وحشت انگیزی آمد. 

·        از این مثال ها می توان تا دل حضرت سخن بخواهد پشت سر هم ردیف کرد.

·        مثال روشنش، پندار و گفتار نیک امام خمینی و اعوان و انصار او ست.
·        کدام کردار نیک از این امام نیک پندار نیک گفتار سر زد؟

پایان

۲ نظر:

  1. جهان است شادان به پندار نیک
    زپندار نیک است گفتار نیک
    چو پندار و گفتار تو نیک شد
    نیاید ز تو غیر کردار نیک
    من این دوبیت را حدودا در سال ۱۳۹۵ در فیس بوک نوشتم . نه حضرت سخنم و نه حتی شاعر . استنتاج من این بود که زرتشت پیامبر بر اساس یک روانشناختی منطقی سه اصل پندار نیک, گفتار نیک و کردار نیک را مطرح کرد. بدون پندار نیک کسی نمیتواند گفتار نیک داشته باشد و با پندار و گفتار نیک امکان انجام کرداری که نیک نباشد برای او نیست. درست مثل اینکه از یک خوشنویس که دستش به اصول خوشنویسی خو کرده بخواهید بد خط بنویسد . طبیعی است که از او بر نمی اید
    همانگونه که یک بدخط که تمرینی در اصول خوشنویسی ندارد بخواهید خوش بنویسد .
    نمیدانم این شعر را چه کسی بدون ذکر نام گوینده و اما با این عبارت ناکوک حضرت سخن بازنشر کرده که شما دیده اید .
    ... و اما اینکه فرمودید: بنظر ما حضرت سخن هر کس هم که باشد، یا ابله است و یا عوامفریب.
    و بعد هم فلسفه ای بافتید سر تا پا سفسطه و کلا نفی نیکی کردید . تعجب میکنم خودتان از نوشته و استدلال هایتان به خنده نیفتادید.
    راحت میتوانستید بگویید . تصور نیکی میتواند در شرائطی متفاوت کاملا متضاد شود. حرفی است متین . معمولا در چنین حالتی رجوع میشود به خرد جمعی که نیکی را چگونه استدلال میکنند. تشخیص نظر عمومی در باب اصل نیکی بصورت شناخته شده و متداول زیاد مشکل نیست . همانطور که رعایت ادب در طرح یک سؤال یا انتقاد و یا استدلال شرط عقل , دانش و فهم است وگرنه هر بی سرو پائی بخود اجازه ورود به مباحث عقلانی را میداد. عزت زیاد.

    پاسخحذف
  2. اصلاحیه : با عذر تقصیر تاریخ نگارش شعر در فیس بوک شهریور ۱۳۹۲ بود که اشتباها ۱۳۹۵ نوشتم.

    پاسخحذف