پروفسور
دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
·
تجربی و نظری (امپیریکی و تئوریکی) به دو نوع شناخت علمی اطلاق
می شود که در کردوکار معرفتی انسان و در روند پژوهش علمی او وحدتی را تشکیل می
دهند و همدیگر را تکمیل می کنند.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک تجربی ـ نظری (دیالک تیک امپیریکی
ـ تئوریکی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
I
معارف
تجربی (امپیریکی)
1
·
دانش تجربی نتیجه مشاهده، بررسی آزمایشگاهی و استفاده از
روش های علمی دیگر است که بر شناخت حسی مبتنی اند و ماهیتا به شناخت حسی مربوط می
شوند، ولی نمی توان آنها را در شناخت حسی خلاصه کرد.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک حسی و عقلی (سنسوئال ـ
راسیونال) در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
2
·
بکمک شناخت تجربی، توصیف
حتی المقدور جزء به جزء ابژکت ها، روابط و غیره مربوط به عرصه مورد نظر صورت می
گیرد.
3
·
معارف (و یا شناخت های) تجربی اما قاعدتا فقط پدیده های خارجی
را منعکس می کنند.
4
·
بر بنیان معارف تجربی نه توضیح ماهیت پدیده ها امکان
پذیر می گردد و نه کشف علل و نه پیشگوئی های دقیق
علمی امور نا شناخته.
II
معارف
نظری (تئوریکی)
1
·
معارف نظری حاوی قرینه حسی بی واسطه نیستند.
2
·
مفاهیم انتزاعی (مجرد) که معارف نظری بوسیله آنها تبیین
می یابند، قاعدتا به معنی ابژکت های ایدئالیزه گشته و به معنی بازسازی های منطقی
واقعیت اند و بطور بی واسطه با هیچ ابژکت واقعی که در دانش منتج از تجربه حسی بکمک مشاهده و آزمایش وجود داشته باشد،
انطباق ندارند.
·
مراجعه کنید به ایدئالیزاسیون در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
3
·
دانش نظری ماهیت پدیده ها را در عرصه مربوطه منعکس می کند.
4
·
دانش نظری هم توضیح امور تجربی شناخته شده را و هم
پیشگوئی علمی امور نا شناخته را امکان پذیر می سازد.
5
·
جملات حاوی دانش نظری می توانند ـ بر خلاف جملات تجربی ـ از روابط عینی موجود پرده بردارند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر