۱۳۹۲ دی ۱۱, چهارشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (90)


فصل پنجم
 ایدئالیسم
پروفسور دکتر اندراس گدو
برگردان شین میم شین

بخش سوم
تاریخ پیدایش فلسفه حیات و پوزیتیویسم:
خردستیزی

قسمت ششم
ارسال اراده به جنگ تفکر
ماین ده بیرا
(بیرانیسم)
 ادامه

18
 یوهان گئورگ هامان (1730 ـ 1788)
فیلسوف و نویسنده آلمانی
نماینده هیچدانی سقراطی
مدافع ایمان مذهبی
منتقد روشنگری و خرد
از نمایندگان جنبش «هجوم و فشار»

·        این نشاندن اصل «اراده» (وولو) به جای اصل دکارتی «تفکر» (کوگیتو)، ارسال اراده به جنگ تفکر و موضعگیری «من» ـ مرکز (من ـ سنتریکی) در فلسفه ماین ده بیرا، از سوئی بر درک شبه پوزیتیویستی حقایق امور (روحی) مبتنی بوده و از سوی دیگر با موتیف های «بی واسطگی ادراک درونی» مذهبیت سوبژکتیف و سوبژکتیویته درونگرا دست به گریبان بوده است.
·        یعنی با موتیف هائی دست به گریبان بوده که شباهت غریبی به «دانش بی واسطه» هامان و یاکوبی و فلسفه حیات کیرکگارد دارند.

19
اثری از مجید ارجمند
نیکولاس مالبرانش (1638 ـ 1715)
فیلسوف و کشیش فرانسوی

·        «ماین ده بیرا بدین طریق، فلسفه خود را بر شالوده روانشناسی در سیستم متافیزیکی بنا می کند که چه بسا یادآور فلسفه دکارت و مالبرانش است.
·        ماین ده بیرا، اما به جای «من می اندیشم» دکارت، «من اراده می کنم» را می نشاند.»
·        (ویندل باند، «درسنامه تاریخ فلسفه»، ص 533، 1910)
    
20
·        ماین ده بیرا می نویسد:
·        «این ادراک درونی بی واسطه «حقیقت امر آغازین منیت ما ست.»
·        (ماین ده بیرا، «ارداک بی واسطه»، ص 236، 1963)  

21
·        او ادامه می دهد:
·        «وضوح این اصل، امری بی واسطه است و کاملا درونی است.
·        بدون این امر درونی، هیچ چیز برونی نمی تواند عرض اندام کند.»
·        (ماین ده بیرا، جلد 8، ص 78)   

22
·        «برانیسم (مکتب ماین ده بیرا) ـ قبل از همه ـ فلسفه حیات است.
·        ماین ده بیرا می خواهد که در مشخص (کنکرت) درجا بزند و میخکوب آن شود.
·        به نظر او، این نکته که مشخص بتواند از مجرد نشئت گیرد،    غیر قابل قبول است.»
·        (گادینر، «فلسفه فرانسه، کوندیلاک، برگسون»، ص 171، 1938)   

23
 آگوستین (354 ـ 430)
اهل الجزایر
از فقهای مهم مسیحیت
فیلسوف دوره گذار از آنتیک به قرون وسطی
مؤلف آثار تئولوژیکی بیشمار
پدر علم تئولوژیکی و فلسفی مسیحیت
تحت تأثیر افلاطون واقعیت را سه شقه کرده است:
جهان عالی ترین وجود که فقط برای روح قابل دسترسی است.
جان ـ روح انسانی
جهان شونده که برای حواس قابل دسترسی است.
او ایمان مسیحی را بمثابه بنیان شناخت تلقی می کرد.

·        فلسفه ماین ده بیرا (بیرانیسم) که در مرحله واپسین آن، مفهوم عمدتا ایراسیونالیستی «حیات» جای مفهوم «سیستم» مبتنی بر افکار روشنگری را می گیرد، بطور مستقیم و بی واسطه بر ضد نظرات ماتریالیستی آن زمان بوده است.
·        این اما همزمان، بر ضد فلسفه شناخت و فلسفه واقعیت کلاسیک بورژوائی بالاعم نیز بوده است و راهی را طی می کند که از دکارت شروع شده و به خودنگری سوبژکتیویته آگوستین ختم شده است. 

24
 آنتوان لوئی کلود دستو تریسی (1754 ـ 1836)
فیلسوف فرانسوی
مؤسس مفهوم «ایدئولوژی»، بمثابه علم ایده ها

·        از چالش فکری میان ماین ده بیرا و آنتوان دستو تریسی می توان دریافت که هر دو به این تضاد واقف بوده اند:

الف

·        ماین ده بیرا در نامه ای به دستو تریسی می نویسد:
·        «ارباب من، مسائلی که ما را از همدیگر جدا می کنند، برای من از اهمیت فوق العاده ای برخوردار اند.
·        برای اینکه آنها بنیان های اصلی ایدئولوژی و فلسفه عقلی اند.»
·        (ماین ده بیرا، جلد 7، ص 249)  

ب
·        دستو تریسی نیز در جواب نامه او می نویسد:
·        «حق کاملا با شما ست.
·        مسئله واقعی و یگانه مسئله میان ما این است که آیا شیوه وجودی آغازینی وجود دارد که تکیه گاه شناخت و عقل (فهم) باشد و تکیه گاه اصلی باشد؟
·        و یا اینکه همه تصورات (برداشت ها) نقش یکسانی بازی می کنند؟»
·        (همانجا، ص296)   
25
·        ماین ده بیرا در خاطرات روزانه خود کلمات قصار آگوستین را و افاضات فلسفه سوبژکتیویته مذهبی از هر نوع را به خاطر می آورد و مروز می کند.
·        (ماین ده بیرا،«ژورنال»، جلد 1، ص 119، 1952)

پایان
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر