۱۴۰۲ خرداد ۹, سه‌شنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (م) ممنوعیت توسل به قهر (ممنوعیت تجاوز) (۲)


هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین

 

۸

·    دولت جوان شوروی در ۸ ماه نوامبر سال ۱۹۱۷ در «بیانیه ای راجع به صلح» جنگ تجاوزگرانه را بزرگ ترین تبهکاری در حق بشریت قلمداد می کند.

 

۹

·    تحت نفوذ اتحاد شوروی، اصل تضمین صلح  هر چه بیشتر به اصل توسعه حقوق ملل ارتقا می یابد.

 

۱۰

·    در روابط میاندولتی و در توسعه بعدی حقوق ملل، دیگر نه سخن از تغییر ««حق دولت ها به جنگ»، بلکه سخن از امحای جنگ از روابط میاندولتی به طور کلی بود.

 

۱۱

·    گام های مهم در این کارزار در راه ممنوعیت حقوقی ـ مللی جنگ تجاوزگرانه، به ویژه پیمان بریاند ـ کولگ در سال ۱۹۲۸ و قرارداد لندن راجع به تعریف مفهوم تجاوز  بود که در سال ۱۹۳۳ به ابتکار اتحاد جماهیر شوروی میان اتحاد جماهیر شوروی و ۱۱ دولت سرمایه داری منعقد شد.

 

۱۲

·    در نتیجه این تلاش های اتحاد جماهیر شوروی و تجارب خلق ها به ویژه در جنگ جهانی دوم، ممنوعیت تجاوز به ممنوعیت توسل به قهر فراگیر توسعه یافت و در منشور سازمان ملل متحد ثبت گشت.

 

۱۳

·    در تفسیر واجب الاجرا از ممنوعیت توسل به قهر، توسط اعلامیه بیست و پنجمین گردهمایی کامل سازمان ملل متحد راجع به اصول اساسی حقوق ملل (۲۴ ماه اکتبر سال ۱۹۷۰)، نه فقط تهدید به توسل به قهر مسلحانه و یا استفاده از قهر مسلحانه در روابط میاندولتی، بلکه هر نوع تهدید به توسل به قهر سیاسی، اقتصادی، نظامی و غیره و یا استفاده از قهر سیاسی، اقتصادی، نظامی و غیره بر ضد دول دیگر به لحاظ حقوق ملل ممنوع است.

 

۱۴

·    بدین طریق دست رد بر سینه تلاش های دول امپریالیستی معین زده می شود که خواهان محدود سازی ممنوعیت توسل به قهر به قهر مسلحانه بوده اند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر