۱۴۰۱ بهمن ۲۸, جمعه

درنگی در اندیشه ای (۶۵۶)

Ist möglicherweise ein Bild von Text „TRUTH“ 

میم حجری

 

کشف حقیقت 

علاوه بر خود حقیقت 

کاملا وابسته به فاعل شناسا است 

و

 در نتیج

ه درک ما از آن

 نسبی خواهد بود.

 علاوه بر این خود حقیقت نیز در فرآیند شناخت توسط انسان متحول می شود
شبگیر

 

قبل از بحث راجع به فوت و فن و ترفند کشف حقیقت،

باید به این سؤال جواب یافت

که

حقیقت چیست و کجا ست؟

حقیقت

همیشه همراه با ماهیت است.

بنابرین

برای کشف حقیقت 

باید به سراغ ماهیت رفت.

 

ماهیت چیست؟

برای تعریف و تفهیم ماهیت، باید به تعریف و تفهیم محتوا  نایل آمد.

محتوا چیست؟

محتوا

در

دیالک تیک فرم و محتوا

وجود دارد.

مثال:

نمکدان

فرم

است

و

نمک طعام

محتوای آن.


نقش تعیین کننده

در
دیالک تیک فرم و محتوا

از آن محتوا ست.

بدون اینکه فرم هیچ کاره و هیچ واره باشد.

ماهیت

بخش تعیین کننده محتوا را تشکیل می دهد.

مثال:

نمک طعام به مثابه محتوای نمکدان،

عمدتا

از 

سدیم کلرید

و

ذراتی

از

آهن

آب

سرب

سیلیسیوم

مس

و

غیره

تشکیل می یابد.

ماهیت نمک به عنوان محتوای نمکدان

را

سدیم کلرید

تشکیل می دهد

که

اگر حذف شود،

نمک، 

نمکیت زدایی

(ماهیت زدایی)

می شود.

ماهیت هم مثل محتوا و هر چیز دیگر

به تنهایی

وجود ندارد.

ماهیت

در

دیالک تیک پدیده (نمود) و ماهیت

وجود دارد.

 

فرق نمود با فرم

شبیه فرق ماهیت با محتوا ست.

پدیده و یا نمود

بخش تعیین کننده فرم است.

مثال: 

فرم نمکدان

از تجرید، رنگ و شکل و شمایل و ساختار نمکدان تشکیل می دهد.

ساختار نمکدان

(نحوه پیوند عناصر شیمیایی مربوطه)

نمود آن 

را

تشکیل می دهد.

چون

بخش تعیین کننده فرم نمکدان است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر