۱۴۰۱ اسفند ۱, دوشنبه

تحلیل دیگری از تراژدی «مهره سرخ» ـ شاهکار سیاوش کسرایی (۹۲)

 Siyavash Kasraei.jpg 

تحلیلی 

از

شین میم شین
 

سهراب، آنچه زیور بازوی و دست تو ست

آن مهره

مهر جهان پهلوانی است

مردی بدان برآمده ره، ناچار

حتی

در مرز و بوم خویش

نقشی جهانی است.

 

معنی تحت اللفظی:

سهراب، مهره سرخی که تو به بازوی خود بسته ای، مهره جهان پهلوانی است.

مردی که این مهره را به بازو دارد، علیرغم بودن در میهن خویش، ایفاگر نقشی جهانی است.

 

۱

سیاوش

 در این بند شعر

به توضیح محتوای فکری مهره می پردازد:

او برای تبیین نظر خویش، دیالک تیک خاص و عام را به شکل دیالک تیک میهن و جهان، ملی و بین المللی بسط و تعمیم می دهد:

مهره بدین طریق، به مثابه تجسم دیالک تیک میهنپهلوانی و جهانپهلوانی نمودار می گردد.

 

اما چرا و به چه دلیل؟

 

۲

برای کشف دلیل سیاوش، باید به جای مهره سرخ،

جهان بینی پرولتاریا را گذاشت.

کسی که جهان بینی پرولتاریا را از آن خود می کند

و

به عضویت حزب طبقه کارگر در می آید،

در آن واحد در دو جبهه می رزمد:

 

الف

اولا

 در جبهه ملی و یا میهنی

 زیر پرچم سرخ طبقه کارگر کشور خویش

 

ب

ثانیا

 در جبهه بین المللی و یا جهانی

 زیر پرچم طبقه کارگر جهانی

 

۳

به همین دلیل مهره سرخ در بازوی هر مبارز انقلابی تجسم دیالک تیک ناسیونال ـ انترناسیونال است:

تجسم دیالک تیک ملی و بین المللی است.

 

چرا و به چه دلیل؟

 

۴

دلیلش این است که هم سرمایه و هم کار تجسم دیالک تیک ملی و بین المللی اند.

نمی توان بر ضد طبقه حاکمه ملی (سرمایه داران کشور خویش) مبارزه کرد، ولی سر در آخور طبقه حاکمه بین الملی (سرمایه داران کشورهای دیگر) داشت.

یعنی با خصم طبقاتی طبقه کارگر کشورهای دیگر پیمان اتحاد بست.

وحدت زحمتکشان متعلق به ملل مختلف برای پیروزی کار بر سرمایه

ضرورت بی چون و چرا دارد.

 

از دیالک تیک عینی گریز و گزیری امکان پذیر نیست:

دیالک تیک داخلی و خارجی از خطه ماتریالیسم دیالک تیکی در جامعه بشری به اشکال مختلف بسط و تعمیم می یابد.

مثلا

به شکل دیالک تیک ملی و بین المللی

به شکل دیالک تیک میهنی و جهانی

 

منظور سیاوش نیز همین است.

مهره سرخ بر بازوی سهراب مهره ملی محض نیست.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر