۱۴۰۱ بهمن ۳۰, یکشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (پ) پیوست و گسست (وصل و فصل) (۶)

 

   
 
پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

شین میم شین

دیالک تیک پیوست و گسست

ادامه

 ۱

·    هرطرز تفکری که در تئوری و پراتیک، پیوست (تداوم) را در گسست (شکست) خلاصه می کند و یا گسست (شکست) را در پیوست (تداوم) خلاصه می کند، به دلیل وحدت ناگسستنی پیوست و گسست (تداوم و شکست) بطلان خود را به زودی برملا می سازد.

 

۲

·    اما در چارچوب تأملات و کاربردهای عملی معینی، امکان آن وجود دارد که روابط پیوسته در تقریب های دلبخواه، به مثابه روابط گسسته مطرح شوند و یا برعکس.

 

۳

·    در سال های اخیر در رابطه با دشواری های معینی که تئوری کوانتومی میدان ها در مورد ذرات نقطه ای شکل (فاقد انبساط) دارد، گمان می رود که مکان و زمان (فیزیکی. مترجم) نیز کوانتومی باشند.

·    یعنی از کوچکترین و تقسیم ناپذیرترین عناصر تشکیل یافته باشند.

 

۴

·    هایزنبرگ پیشنهاد ثابت طولی عمومی (S = 2,81.10-13 cm) و مؤلفین دیگر، از آنجمله آمبارزومیان و ایواننکو از ثابت زمانی به بزرگی (s 10-22) تا (10-24 s) سخن گفته اند.   

 

۵

·    سرنوشت این فرضیه ها هرچه باشد، معنی فلسفی آنها در مورد مسئله جاری عبارت از این خواهد بود که در عالم میکروفیزیکی، قانونمندی های کیفی دیگری حاکمند، در مقایسه با قانونمندی های جهان ماکروفیزیکی که برای انسان ها به طور بیواسطه قابل مشاهده اند.

 

۶

·    این نظر یکی از شرط های اصلی برای حل مسئله پیوست و گسست (تداوم و شکست) است.

 

۷

·    این نظر تز ماتریالیسم دیالک تیکی را مورد تأیید قرار می دهد که حل این مسئله تنها بر مبنای آموزه دیالک تیکی راجع به وحدت تغییرات کمی و کیفی امکان پذیر است.

 

۸

·    انگلس در این باره می نویسد:

·    «اتمیسم جدید با همه انواع قبلی از این نظر تفاوت دارد که آن ادعا نمی کند که ماده صرفا گسسته است، بلکه بر آن است که بخش های گسسته، مراحل مختلف (اتم های اتر، اتم های شیمی، اجرام، اجسام جهانی) نقاط گرهی مختلفی اند که شیوه هستی کیفی مختلف ماده عام را مشروط می سازند.»

·    (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۵۵۲)

 

۹

·    تغییرات کمی در چارچوب کیفیت واحد، گشتاور پیوست (تداوم) در حرکت ماده را تشکیل می دهند که با فراتر گذشتن از حد به تغییرات کیفی منجر می شوند و گذار از کیفیت کهنه به کیفیت جدید، یعنی گسست (شکست، عدم تداوم)، به طور جهشی صورت می گیرد.

 

۱۰

·    در گذار از پژوهش بخش قابل مشاهده کاینات به میکرو روندهای ذرات هسته ای  و همچنین به عرصه های غیر قابل مشاهده بی واسطه کیهانی، می توان کیفیت جدیدی از قانونمندی های مؤثر در آنجا را انتظار داشت.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر