۱۳۹۸ فروردین ۱۵, پنجشنبه

خود آموز خود اندیشی (۱۱۱)

  


شین میم شین
 
نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.


شیخ سعدی
(۱۱۸۴ ـ ۱۲۸۳ و یا ۱۲۹۱)
(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص ۱۱ ـ ۱۵)
   
۱   
بر آن باش، تا هر چه نیت کنی
نظر در صلاح رعیت کنی

معنی تحت اللفظی:
سعی کن
که
منافع رعایا
را
معیار نیات و اعمال خود
قرار دهی.

سعدی
 در
 این بیت شعر،
با
تیر واحدی
دو نشان ایده ئولوژیکی متفاوت می زند:

الف
اولا
به
عالی ترین عضو و نماینده طبقه حاکمه
(سلاطین و خوانین فئودالی)
رهنمود می دهد:
طبقه حاکمه
باید
در
استثمار رعایا
حد
نگهدارند.

منظور سعدی
همین است و بس.

چون
بدون استثمار رعایا
اعضای طبقه حاکمه
باید
به قصد گدایی به روستا بروند.

ب
سعدی
از
سوی دیگر
دست به عوامفریبی می زند.

چپنمایی
می کند.

خود
را
طرفدار رعایا جا می زند.

برای چه؟

برای این که اعتماد توده مولد و زحمتکش کشور
را
جلب کند
و
زهر ایده ئولوژیکی طبقه حاکمه فئودالی
را
در
رگ جان آنها
تزریق کند.

۲
بر آن باش، تا هر چه نیت کنی
نظر در صلاح رعیت کنی

اگر کسی امروزه کردوکار ایده ئولوگ های رنگارنگ طبقه حاکمه امپریالیستی و فئودالی ـ فوندامنتالیستی
را
با
اندکی دقت
بررسی کند،
به این نتیجه خواهد رسید
که
کلیه رهنمودهای سعدی
در
نهایت کمال
به
کار بسته می شوند.

کسب و کار ۲۴ ساعته و لحظه به لحظه
رسانه های کتبی و شفاهی و تصویری همگانی
همین است و بس:
استحمار همگانی در مقیاس جهانی

۳
بر آن باش، تا هر چه نیت کنی
نظر در صلاح رعیت کنی

برجسته کردن اهمیت رعایا
دال
بر
        وقوف سعدی به تز  درک ماتریالیستی تاریخ است.
                                        
 سعدی
 به اهمیت بی چون و چرای تولید مادی واقف بوده است.

سعدی
شالوده جامعه فئودالی
را
و
نقش تعیین کننده اقتصاد کشاورزی در  کشور
را
می شناخته است.

آنهم
۵ قرن قبل از تولد مارکس و انگلس
کاشفان تز موسوم
 به
 درک ماتریالیستی تاریخ.

سعدی
قبل از همه رشته های اقتصادی
به
اقتصادی کشاورزی
یعنی تولید مایحتاج مادی جامعه
 اولویت قائل می شود
 و
صلاح رعیت
 را
در
رأس همه تصمیمات دولتی
 قرار می دهد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر