۱۴۰۱ اسفند ۱۵, دوشنبه

درنگی در اندیشه ای (۶۸۵)


میم حجری

 

بدا به حال دلهایی که بیش از اندازه محفوظ بوده اند، 

هنگامی که سودا راه به دل باز می کند،

 آنکه عفیف تر است، بی دفاع تر است .
رومن رولان
جان شیفته

 

معنی تحت اللفظی: 

هر کس که هرگز عاشق نشده باشد، وقتی عشق به سراغش می رود،

بیشتر از دیگران تسلیمش می شود.


رومن رولان

در این جمله (حکم و اندیشه)

دوئالیسم عیاش و عفیف

را

برای ابراز نظر به خدمت می گیرد:

عیاش 

در

مقابل هجوم عشق

مقاوم تر از عفیف است.


آنچه که رومن رولان و به آذین ندارند، 

اولا

خبر از دیالک تیک 

است.

ثانیا

رادیکالیته فلسفی مارکسیستی 

است.

رومن رولان و به آذین

اگر با دیالک تیک آشنا بودند، دیالک تیک عیش و عفت، عیاش و عفیف را به خاطر می اوردند و حکم دوئالیستی صادر نمی کردند.

در این صورت می دانستند که عیش و عفت و عیاش و عفیف

 به یکدیگر تبدیل می شوند. 

 ضمنا می دانستند

که

عیش و عفت 

حلقه علی (علتی ـ معلولی) نخستین در زنجیر علی نیستند.

عیش و عفت که جبلی و مادرزادی نیستند.

 

پشت سر عفت اصیل و نه فئودالی

عقل اندیشنده نشسته است که افسار غریزه را در دست دارد.

 

عقلی که عیاش به هر دلیلی از آن بی بهره است.

عیاش

اصولا

خر و خردستیز است.

 

اگر در پرتو دیالک تیک غریزه و عقل به این نظر رومن رولان بپردازیم،

باید بگوییم که عفیف مورد نظر او، 

نه عفیف، بلکه ناقص العقل و بی تجربه در رابطه با ارضای حوایج غریزی خود

بوده است.  

یعنی

تشنه و گرسنه سکس و لاس و لیس  بوده است.

به همین دلیل تاب مقاومت در مقابل مغول عشق کذایی را ندارد 

و

 زودتر از عیاش سیر و سیراب و مجرب 

تسلیم می شود.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر