میم حجری
بدا به حال دلهایی که بیش از اندازه محفوظ بوده اند،
هنگامی که سودا راه به دل باز می کند،
آنکه عفیف تر است، بی دفاع تر است .
رومن رولان
جان شیفته
معنی تحت اللفظی:
هر کس که هرگز عاشق نشده باشد، وقتی عشق به سراغش می رود،
بیشتر از دیگران تسلیمش می شود.
رومن رولان
در این جمله (حکم و اندیشه)
دوئالیسم عیاش و عفیف
را
برای ابراز نظر به خدمت می گیرد:
عیاش
در
مقابل هجوم عشق
مقاوم تر از عفیف است.
آنچه که رومن رولان و به آذین ندارند،
اولا
خبر از دیالک تیک
است.
ثانیا
رادیکالیته فلسفی مارکسیستی
است.
رومن رولان و به آذین
اگر با دیالک تیک آشنا بودند، دیالک تیک عیش و عفت، عیاش و عفیف را به خاطر می اوردند و حکم دوئالیستی صادر نمی کردند.
در این صورت می دانستند که عیش و عفت و عیاش و عفیف
به یکدیگر تبدیل می شوند.
ضمنا می دانستند
که
عیش و عفت
حلقه علی (علتی ـ معلولی) نخستین در زنجیر علی نیستند.
عیش و عفت که جبلی و مادرزادی نیستند.
پشت سر عفت اصیل و نه فئودالی
عقل اندیشنده نشسته است که افسار غریزه را در دست دارد.
عقلی که عیاش به هر دلیلی از آن بی بهره است.
عیاش
اصولا
خر و خردستیز است.
اگر در پرتو دیالک تیک غریزه و عقل به این نظر رومن رولان بپردازیم،
باید بگوییم که عفیف مورد نظر او،
نه عفیف، بلکه ناقص العقل و بی تجربه در رابطه با ارضای حوایج غریزی خود
بوده است.
یعنی
تشنه و گرسنه سکس و لاس و لیس بوده است.
به همین دلیل تاب مقاومت در مقابل مغول عشق کذایی را ندارد
و
زودتر از عیاش سیر و سیراب و مجرب
تسلیم می شود.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر