۱۳۹۶ مهر ۱۰, دوشنبه

وحدت و مبارزه خدایان سه گانه (۹۷)

 

فروغ فرخزاد
(۱۳۱۳ ـ ۱۳۴۵)
(1934 ـ 1966)
 
عصیان
(۱۳۳۶)

ویرایش و تحلیل
از
مسعود بهبودی
 
از 
بهشتی
 ساختی  
افسانه ای مرموز  
 نسیه 
 دادی، 
نقد عمر 
از 
خلق بستاندی
 
گرم از هستی،  ز هستی ها حذر کردند
  سال ها رخساره بر سجاده ساییدند
   از تو نامی بر لب و در عالم رؤیا
  جامی از می، چهره ای ز آن حوریان دیدند

  هم شکستی ساغر امروز ها شان را
هم به فرداهای شان با کینه خندیدی
  گور خود گشتند و ای باران رحمت ها،
  قرن ها بگذشت و بر آنها نباریدی

   از چه می گویی، حرام است این می گلگون؟
   در بهشتت جوی ها از می روان باشد
  هدیه پرهیزکاران عاقبت آنجا
  حوریئی از حوریان آسمان باشد

می فریبی هر نفس ما را به افسونی
   می کشانی هر زمان ما را به دریایی
  در سیاهی های این زندان می افروزی
   گاه از باغ بهشتت شمع رؤیایی

  ما اگر در این جهان بی در و پیکر
  خویش را در ساغری سوزان رها کردیم
   بار الها، باز هم دست تو در کار است
   از چه می گویی، که کاری ناروا کردیم؟
 
فروغ
 در این بند شعر عصیان و در ابیات بعدی آن
به 
تشریح انتقادی بهشت برین 
می پردازد.
 
بهشت چیست؟
 
۱
علمای خرفت و خر طبقه حاکمه امپریالیستی
در 
«توضیح» عوام واره و عوامفریبانه بهشت
ادعای می کنند 
که
منطقه مصفایی در یمن وجود داشته 
  و
 حضرت محمد یک بار گذارش به آنجا افتاده 
 و 
تحت تأثیر شدید آن  قرار گرفته 
و
مفهوم بهشت
 را 
اختراع کرده است.
 
۲
حضرات
 اما 
از 
فرط حواس پرتی  
فراموش می کند 
که 
در 
تورات و انجیل 
هم
 از  
دوئالیسم بهشت و دوزخ 
سخن ها رفته است.

۳
  بهشت بسان دوزخ
مفهومی است 
که
بسان دیگر مفاهیم
از
تجرید چیزهای واقعی معینی 
تشکیل یافته است.

درست به همان سان 
که 
 مفهوم دختر  
از تجرید صغری و کبری و حلیمه و سلیمه
تشکیل می یابد.

بینش فروغ ۲۰ ساله 
صدها بار تیزتر و ژرفتر از بینش علمای ۶۰ ـ ۷۰ ساله کله خر طبقه حاکمه است.

۴
بهشت
روی دیگر مدال دوئالیستی دوزخ است.

طرز تفکر کریم
از سر تا پا
دوئالیستی 
 است.
 
به همین دلیل
قرآن کریم
کتابی برای بدآموزی است.
 
یکی از دلایل بینشی و اسلوبی (متدیکی ـ فکری) عقب ماندگی مؤمنین
تعالیم اسلامی
 است.

مؤمنین تحت تأثیر بینش دوئالیستی کریم قرار می گیرند 
و
رفته رفته
با 
بینش دیالک تیکی 
بیگانه می گردند.
 
خرفت و خر می گردند.
 
۵
می توان گفت 
که
 دوزخ موعود
از تجرید جنبه های منفی تجربی و زیستی توده تشکیل می یابد.

دوزخ
در تحلیل نهایی
انعکاس آسمانی ـ انتزاعی
شکنجه گاه های رسمی و غیررسمی طبقه حاکمه انگل و استثمارگر است.

همین روزها 
در
 رسانه های غربی
از
 زندان های ایالات متحده امریکا
گزارشاتی وحشت انگیزی منتشر می شود
که
با دیدن شان
همه جنبه های معذب و مهیب دوزخ موعود
در خاطر بیننده مجسم می شوند.
 
مثلا زقوم معروف جهنم
به شکل تغذیه جوانان دختر و پسر زندانی 
 با 
مواد غذایی کپک زده و گندیده 
واقعیت عینی کسب می کند.

دختران و پسران جوانی که به دلیل اعتیاد به مواد مخدر و بینوایی
تکه نانی از دکه نانوایی دزدیده اند
با 
پاهای مقید به زنجیر و به پاهای همدیگر
به روفتگری کوچه ها و خیابان ها مجبور می شوند 
و
بدتر از عاصیان دوزخ
در ملأ عام
تحقیر و تخریب می شوند. 

۶

بهشت
در تحلیل نهایی
انعکاس آسمانی ـ انتزاعی
زندگی اعضای طبقه حاکمه انگل و استثمارگر 
 است.
 
نعمات بهشت
انعکاس آسمانی ـ انتزاعی
نعمات متلون بی حد و حصر در سفره طبقه حاکمه انگل و استثمارگر است.
 
با 
 تحلیل همین ابیات شعر عصیان فروغ
مسئله روشن تر و ملموس تر خواهد گشت.
 
ادامه دارد.
 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر