۱۳۹۶ مهر ۲۲, شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۸۸)

 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 

و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
 
مفهوم سازی
ادامه

الف
·    با محسوب داشتن تجرید به مثابه تشکیل طبقات همتراز، آن به عنوان نقطه نظر کلاسیکی در منطق فرض می شود.

·    تجرید در اینجا به عنوان ایجاد اشیای جدید نمودار می گردد.
·    یعنی به عنوان ایجاد طبقات همتراز نمودار می گردد.

ب
·    با محسوب داشتن تجرید  به مثابه تحدید (محدود سازی) احکام ثابت (لایتغیر)، با توجه به مناسبات همترازی مورد نظر، آن به عنوان نقطه نظر تشکیلاتی (عملیاتی، اوپراتیو) در منطق فرض می شود.
·    در اینجا دیگر نمی توان از ایجاد اشیای جدید دم زد.

۷۴
·    تجرید در هر حال، عملیات (اوپراسیون) منطقی بنیادی ئی است که بر منطق برابری (یکسانی) مبتنی است.  

۷۵
·    تصور رایج از تجرید به عنوان صرفنظر و یا حذف   که از ارسطو به میراث مانده، به لحلظ علمی ناکافی است.
·    برای اینکه این تصور وجود منطق مناسبات را (که ارسطور نمی شناخت) نادیده می گیرد.  

۷۶
·    با «صرفنظر» واقعا هم نمی توان نشان داد که چه چیزی مورد صرفنظر قرار می گیرد.
·    در نهایت همیشه می توان فقط مشخصات متعددی را بر شمرد.
·    ضمن اینکه تعداد بیشماری از دیگر مشخصات ناگفته می مانند.
·    آن سان که پیدایش وضوح حاصله از طریق تجرید به معجره محضی شباهت پیدا می کند. 

۷۷
·     در حقیقت، قبول مناسبات همترازی، شرط لازم برای هر تجرید است.

۷۸
·     تجرید را ضمنا می توان به عنوان تعیین «عام انتزاعی» تلقی کرد.
·    (و یا به عنوان تحدید (محدودسازی) احکام به «عام های انتزاعی» تلقی کرد.)

۷۹
·     بدین طریق، ارزش، عام انتزاعی کالا ها و زمان، عام انتزاعی حوادث و الی آخر است.

۸۰
·     عام انتزاعی (اگر فلسفی بیندیشیم) همیشه عبارت است از امکان  شیئیت یافته واقعیت.

·    مراجعه کنید به دیالک تیک امکان و واقعیت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۸۱

·     شیئیت بخشیدن (و یا شیئیت یافتن) امکان، اگر منطقی صورت گیرد، خدمت واقعی تفکر است.

·    (مثال: نطفه موجود در بیضه را می توان امکان (جوجه بالقوه) محسوب داشت که اگر شرایط لازم فراهم آیند، شیئیت می یابد (به جوجه تبدیل می شود.) )

۸۲
·    از آنجا که کار فکری، شیئت بخشی به امکان است، می توان گفت که هنجار های منطقی، قوانین این کار هستند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر