۱۳۹۶ مهر ۱۷, دوشنبه

کیفیت و کمیت (۹) (بخش آخر)

 
 
پروفسور دکتر   کامیلا وارنکه 
 (قانون گذار از تغییرات کمی به تغییرات کیفی)

برگردان
شین میم شین
 
 اهمیت علمی، جهان بینانه  و عملی ـ سیاسی عظیم
قانون گذار از تغییرات کمی به تغییرات کیفی

۱
·      قانون گذار از تغییرات کمی به تغییرات کیفی از اهمیت علمی، جهان بینانه  و عملی ـ سیاسی بزرگی برخوردار است.

۲
·      بنا بر اعتبارعام این قانون می توان گفت که هر فرضیه علمی که در تناقض آشکار با نتایج منطبق با این قانون قرار داشته باشد، واقعیت را بدرستی منعکس نمی کند و لذا باطل است.

۳
·      مثلا اصل کیهان شناسی که بنا بر آن، فضای کیهانی بطور میانگین از مه مارپیچی شکل همگون آکنده است.

·      مراجعه کنید به کیهان شناسی

۴
·      به مدد قانون گذار از تغییرات کمی به تغییرات کیفی، بطلان اصل ساختمان طبقه بندی شده سیستم های کیهانی در پرتو اصل مه مارپیچی شکل اثبات می شود.
·      اصل یاد شده بدان معنی است که تشکیل سیستم های نظام عالی تر امکان ناپذیر است.
·      امری که در تضاد با قانون گذار از تغییرات کمی به تغییرات کیفی قرار دارد.

۵
·      پذیرش اصل کیهان شناسی و همزمان با آن، قبول بی پایانی کاینات به معضلات نظری منجر می شود و برای حل معضلات یاد شده ناگزیر فرضیه هائی پیشنهاد می شوند که پیش شرط شان قبول پایان پذیری کاینات و اصل خلقت الهی است.

۶
·      رد اصل کیهان شناسی اما برعکس، نه فقط معضلات نظری ناشی از آن را رفع می کند، بلکه بطلان تئوری های پیشنهادی برای حل آنها را نیز اثبات می کند.

۷
·      اهمیت علمی و جهان بینانه قانون گذار از تغییرات کمی به تغییرات کیفی بویژه در آن است که بکمک آن می توان تفاوت های کیفی میان فرم های مختلف حرکت ماده را توضیح داد و وجود جهان مادی را بمثابه سیستمی متشکل از مراحل توسعه کیفی متفاوت اثبات نمود.

۸
·      این قانون نه فقط بر پیشانی هرگونه مکانیسیسم که کلیه تفاوت های کیفی را در تفاوت های کمی خلاصه می کند، مهر بطلان می کوبد، بلکه قبول خلقت هر کدام از مراحل منفرد توسعه ماده را زاید می سازد.

۹
·      اکنون معلوم می شود که چرا نمایندگان جریانات متفاوت فلسفه معاصر بورژوائی ـ بویژه نمایندگان نئوتومیسم ـ که به دگم های مذهبی چسبیده اند، از پذیرش این قانون به عنوان قانون توسعه خودداری می ورزند و اعتبار عام آن را زیر علامت سؤال می برند.

·      مراجعه کنید به تومیسم، نئوتومیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۱۰
·      رد این قانون ازسوی فلسفه بورژوائی معاصر علاوه بر این، حاوی دلایل سیاسی است و با منافع طبقاتی بورژوازی در حال زوال دمساز است.

الف
·      زیرا این قانون اولا منطقی بودن ضرورت و حقانیت تحول انقلابی جامعه سرمایه داری را نشان می دهد.

ب
·      ثانیا این قانون نشاندهنده گذار قانونمند از سرمایه داری به سوسیالیسم است.

۱۱
·      اهمیت سیاسی قانون گذار از تغییرات کمی به تغییرات کیفی برای طبقه کارگر و حزب مارکسیستی ـ لنینیستی آن از آن رو ست که این قانون امکان شناخت انحرافات چپ و راست از تئوری مارکسیستی ـ لنینیستی و مبارزه علیه آنها را پدید می آورد.

الف
·      این قانون در مبارزه بر ضد رفرمیسم و رویزیونیسم، ضرورت تغییرات کیفی انقلابی را یاد آور می شود و مورد مدافعه قرار می دهد.
·      مراجعه کنید به رفرمیسم،  رویزیونیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ب
·      این قانون در مبارزه بر ضد فرقه گرائی و جریانات افراطی چپ، ضرورت تدارک تدریجی کمی هر تحول انقلابی را یاد آور می شود و مورد مدافعه قرار می دهد.

۱۲
·      توجه به دیالک تیک روندهای کمی و کیفی برای هدایت آگاهانه روندهای اجتماعی اهمیت بزرگی دارد.

الف
·      بنابرین باید از سویی به رشد نیروهای مولده و درهم تنیدگی روزافزون آنها با تغییر ساختار و شیوه رهبری واکنش نشان داد.

ب
·      ولی از سوی دیگر، چنین تغییراتی را نباید بطور دلبخواهی عملی ساخت:
·      این تغییرات باید همگام با توسعه نیروهای مولده تدارک دیده شوند و به مورد اجرا گذاشته شوند.

پ
·      سیستم اقتصادی جدید برنامه ریزی و هدایت اقتصاد ملی به عنوان مثال نمی توانست تحت شرایط بلافاصله بعد از جنگ دوم جهانی به مرحله اجرا گذاشته شود.
·      پیش شرط آن سطح بالای توسعه اقتصاد ملی بوده و تنها تحت چنین شرایطی می توانست به تشویق و اعتلای رشد نیروهای مولده بانجامد.

·      مراجعه کنید به کیفیت، کمیت، حد، جهش دیالک تیکی، وحدت و «مبارزه» اضداد، دیالک تیک، انقلاب در تارنمای دیارة المعارف روشنگری.

پایان


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر