۱۳۹۴ اسفند ۱۳, پنجشنبه

سوارزیانیسم (2)



 فرانسیسکو سوارز (1548 ـ 1617)
تئولوگ و فیلسوف اسپانیائی
از سران یزوئیت ها
مؤلف آثار بیشمار
پروفسور دکتر هاینتس پپرله
برگردان شین میم شین

·        اهمیت دیگر سوارزیانیسم، علاوه بر این، در تعالیم زیر از سوارز بوده است:

الف
·        تعلیمات مربوط به دولت

ب
·        تعلیمات مربوط به حقوق ملل 

1
·        تعلیمات مربوط به دولت سوارز در دوره مبارزه شدید دولت و کلیسا تدوین می شود.

2

فیلیپ ملانشتون (1497 ـ 1560)
فیلولوگ، فیلسوف، تئولوگ، هومانیست، مؤلف کتب درسی، شاعر
از شخصیت های رفرماسیون در جوار مارتین لوتر
معروف به آموزگار المان

·        سوارز برای دفاع از حق حاکمیت دستگاه روحانیت (پاپ)، که از سوی رفرماسیون و حکومت های مطلقه در حال تشکیل در کشورهای مختلف اروپا به خطر افتاده بود، به مبارزه بر ضد تعالیم جریانات پروتستانی (یاکوب اول و تئولوگ های درباری اش، ملانشتون)  برخاسته بود، که مدعی بودند که کلیه قدرت دولتی منشاء بلاواسطه الهی دارد.

3
·        سوارز برای اثبات تعلیمات دولت خود، به تعلیمات قرارداد اجتماعی متوسل می شد.
·        اما قرارداد اجتماعی را به میل خود تفسیر می کرد.

4
·        بنظر سوارز، دولت بر اساس یک قرارداد بوجود می آید.

5
·        قدرت دولتی که در آغاز در اختیار کل مردم قرار داشت، پس از عقد قراردادی به یک و یا چند سلطان منتقل می شود.

6

ژان ژاک روسو (1712 ـ 1778)
نویسنده، فیلسوف، پداگوگ، طبیعت پژوه و کمپونیست
از تدارک بینندگان معنوی انقلاب فرانسه

·        برخلاف تعلیمات قرارداد اجتماعی، که بعدها از سوی ژان ژاک روسو نمایندگی می شد، بنظر سوارز این قرارداد دولتی قراردادی آزاد از عرف و اخلاق نبوده، بلکه بوسیله تمایلات طبیعی و حقوق طبیعی  تنظیم شده بود

·        مراجعه کنید به   اتیک، اخلاق، حقوق طبیعی، قرارداد اجتماعی، قرارداد دولتی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری.

7
·        از این رو، خودمختاری خلق (استقلال اندیشه و عمل) مورد نظر سوارز، نه یک خودمختاری مطلق، بلکه یک خودمختاری نسبی بود.

8
·        مردم قدرت را فقط برای اعطا، یعنی بطور موقتی، در اختیار می گیرند.
·        مردم بزعم سوارز، «وسیله ای برای انتقال قدرت اند.»

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر