فرانسیسکو سوارز (1548 ـ 1617)
تئولوگ و فیلسوف اسپانیائی
از سران یزوئیت ها
مؤلف آثار بیشمار
پروفسور
دکتر هاینتس پپرله
برگردان شین میم شین
·
اهمیت دیگر سوارزیانیسم، علاوه بر این، در تعالیم زیر از
سوارز بوده است:
الف
·
تعلیمات مربوط به دولت
ب
·
تعلیمات مربوط به حقوق ملل
1
·
تعلیمات مربوط به دولت سوارز
در دوره مبارزه شدید دولت و کلیسا تدوین می شود.
2
فیلیپ
ملانشتون (1497 ـ 1560)
فیلولوگ،
فیلسوف، تئولوگ، هومانیست، مؤلف کتب درسی، شاعر
از شخصیت های
رفرماسیون در جوار مارتین لوتر
معروف به
آموزگار المان
·
سوارز برای دفاع از حق حاکمیت دستگاه روحانیت (پاپ)، که از
سوی رفرماسیون و حکومت های مطلقه در حال تشکیل در کشورهای مختلف اروپا به خطر
افتاده بود، به مبارزه بر ضد تعالیم جریانات پروتستانی (یاکوب
اول و تئولوگ های درباری اش، ملانشتون) برخاسته بود، که مدعی بودند که کلیه قدرت دولتی
منشاء بلاواسطه الهی دارد.
3
·
سوارز برای اثبات تعلیمات دولت خود، به تعلیمات قرارداد
اجتماعی متوسل می شد.
·
اما قرارداد اجتماعی را به میل خود تفسیر می کرد.
4
·
بنظر سوارز، دولت بر اساس یک قرارداد بوجود می آید.
5
·
قدرت دولتی که در آغاز در اختیار کل مردم قرار داشت، پس
از عقد قراردادی به یک و یا چند سلطان منتقل می شود.
6
ژان ژاک روسو (1712 ـ 1778)
نویسنده، فیلسوف، پداگوگ، طبیعت پژوه و کمپونیست
از تدارک بینندگان معنوی انقلاب فرانسه
·
برخلاف تعلیمات قرارداد اجتماعی، که بعدها از سوی ژان ژاک روسو نمایندگی می شد، بنظر سوارز این قرارداد دولتی قراردادی آزاد از عرف و اخلاق نبوده، بلکه بوسیله تمایلات طبیعی و حقوق طبیعی تنظیم
شده بود
·
مراجعه کنید به
اتیک، اخلاق، حقوق طبیعی، قرارداد اجتماعی، قرارداد دولتی در تارنمای دایرة
المعارف روشنگری.
7
·
از این رو، خودمختاری خلق (استقلال اندیشه و عمل) مورد
نظر سوارز، نه یک خودمختاری مطلق، بلکه یک
خودمختاری نسبی بود.
8
·
مردم قدرت را فقط برای اعطا، یعنی بطور موقتی، در اختیار
می گیرند.
·
مردم بزعم سوارز، «وسیله ای برای انتقال قدرت اند.»
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر