محورهای
یازده گانه سیاست حزب توده ایران
در برابر جمهوری اسلامی
سرچشمه:
(راه توده)
ویرایش و تحلیل از
مسعود بهبودی
این سیاست از دل این حوادث و جلوگیری از آنها بیرون آمد.
نشان دادن پایگاه ها و اندیشه های متفاوت نیروهای مذهبی و بویژه روحانیت ایران
که به قدرت حکومتی دست یافته بود
و هشدار به مترقی ترین بخش این روحانیت که گرفتار خام خیالی و خواب خرگوشی باقی نمانده
و از این توهم که ریش و تسبیح و نماز و صلوات چهار رکن وحدت است، پرهیز کند.
در برابر جمهوری اسلامی
سرچشمه:
(راه توده)
ویرایش و تحلیل از
مسعود بهبودی
این سیاست از دل این حوادث و جلوگیری از آنها بیرون آمد.
نشان دادن پایگاه ها و اندیشه های متفاوت نیروهای مذهبی و بویژه روحانیت ایران
که به قدرت حکومتی دست یافته بود
و هشدار به مترقی ترین بخش این روحانیت که گرفتار خام خیالی و خواب خرگوشی باقی نمانده
و از این توهم که ریش و تسبیح و نماز و صلوات چهار رکن وحدت است، پرهیز کند.
·
بین این دو جمله کمترین پیوند
منطقی و معنوی به چشم نمی خورد.
·
ظاهرا منظور مؤلف، توضیح سیاست حزب
توده بوده است:
1
نشان دادن پایگاه ها و اندیشه های متفاوت نیروهای مذهبی
نشان دادن پایگاه ها و اندیشه های متفاوت نیروهای مذهبی
·
یکی از سیاست های حزب توده از دید
راه «توده»، نشان دادن پایگاه نیروهای مذهبی بوده است.
·
می توان حتی قسم خورد که مؤلف معنی
پایگاه را نمی داند.
·
اگر می دانست، نه از پایگاه ها،
بلکه از پایگاه طبقاتی هر کدام از نیروهای مذهبی سخن می گفت.
·
در اینکه حزب توده از پایگاه طبقاتی
نیروهای مذهبی و غیره کمترین اطلاعی نداشت، کمترین تردیدی نیست.
·
بعد در روند تحلیل این مطلب بدان
برمی گردیم.
2
نشان دادن پایگاه ها و اندیشه های متفاوت نیروهای مذهبی
نشان دادن پایگاه ها و اندیشه های متفاوت نیروهای مذهبی
·
دومین سیاست حزب توده نشان دادن
اندیشه های نیروهای مذهبی بوده است.
·
ما تاکنون از حزب توده در
زمینه اندیشه های احزاب و سازمان ها و گروه ها و شخصیت های سیاسی و مذهبی کشور عه «هورا»
چیز به درد بخوری ندیده ایم.
3
نشان دادن پایگاه ها و اندیشه های متفاوت نیروهای مذهبی و بویژه روحانیت ایران
که به قدرت حکومتی دست یافته بود
نشان دادن پایگاه ها و اندیشه های متفاوت نیروهای مذهبی و بویژه روحانیت ایران
که به قدرت حکومتی دست یافته بود
·
سومین سیاست حزب توده نشان دادن
پایگاه و اندیشه روحانیت ایران بود که به قدرت رسیده بود.
·
خوب پایگاه و اندیشه دار و دسته
خمینی چه بوده است؟
4
و هشدار به مترقی ترین بخش این روحانیت که گرفتار خام خیالی و خواب خرگوشی باقی نمانده
و از این توهم که ریش و تسبیح و نماز و صلوات چهار رکن وحدت است، پرهیز کند.
و هشدار به مترقی ترین بخش این روحانیت که گرفتار خام خیالی و خواب خرگوشی باقی نمانده
و از این توهم که ریش و تسبیح و نماز و صلوات چهار رکن وحدت است، پرهیز کند.
·
چهارمین سیاست حزب توده، دادن
هشدار به مترقی ترین بخش این روحانیت بود.
·
کدام روحانیت؟
·
روحانیت تحت رهبری خمینی؟
·
مترقی ترین بخش این روحانیت از چه
قرار بوده است؟
·
نمایندگان این بخش از روحانیت کی
ها بوده اند؟
5
جلال و پدرش
و
هشدار به مترقی ترین بخش این روحانیت که گرفتار خام خیالی و خواب خرگوشی باقی
نمانده
و از این توهم که ریش و تسبیح و نماز و صلوات چهار رکن وحدت است، پرهیز کند.
·
محتوای هشدار حزب توده به مترقی ترین بخش این
روحانیت شنیدنی است:
گرفتار
خام خیالی و خواب خرگوشی باقی نمانده
و از این توهم که ریش و تسبیح و نماز و صلوات
چهار رکن وحدت است،
پرهیز کند.
و از این توهم که ریش و تسبیح و نماز و صلوات
چهار رکن وحدت است،
پرهیز کند.
·
این هشدار حزب توده به مترقی ترین
بخش روحانیت نبوده است.
·
از مؤلف خیالپرداز چه پنهان که این
نوسازی مذهب تشیع توسط خمینی و آیت الله زاده هائی از قبیل جلال آل عبا بوده است.
·
این ضمنا قابل قیاس با هشدارهای
فریدریش نیچه به بورژوازی واپسین بوده است.
·
این به معنی تشویق و تهییج ارتجاع فئودالی
ـ فوندامنتالیستی ـ روحانی به باز ستاندن مواضع از دست رفته در جریان انقلاب بورژوائی
سفید بوده است.
·
رهنمود جلال آل عبا به روحانیت
شیعه تشکیل حکومتی شبیه واتیکان بوده است.
·
همان هم ـ کم و بیش ـ تشکیل شده است.
6
از
سوی دیگر، در برابر چپ روی های خانمان براندازی است که با اعلام حکومت محلی در
آمل، شوراها در ترکمن صحرا و گنبد، ماجراهائی های نظامی در کردستان و سرانجام اعلام جنگ مسلحانه از سوی مجاهدین خلق
و انواع انفجارها و ترورها که سمت و سوی انقلاب ایران را این هر دو غفلت دگرگون
کرد.
·
اگر کسی سواد خواندن و نوشتن دارد،
بهتر است که منظور مؤلف این مطلب از این جمله را کشف کند.
·
احتمالا منظور او اولا مخالفت حزب
توده با این جریانات بوده است.
·
ثانیا محسوب داشتن این جریانات به
عنوان «دو غفلت که سمت و سوی انقلاب ایران را دگرگون کرده است.»
·
این اما به چه معنی است؟
7
·
این اولا بدان معنی است که در
جمهوری اسلامی ایران، طبقه حاکمه ای در قدرت نیست.
·
به جای طبقه حاکمه، نیروهای مذهبی
در قدرت اند که کاستی را تشکیل می دهند.
·
کاستی که شناور بر فراز طبقات اجتماعی
است.
·
یعنی ماورای طبقاتی است.
·
چون فقط در این صورت، جریاناتی در
این و یا آن گوشه کشور به تغییر «سمتگیری» منجر می شوند.
·
اگر طبقه حاکمه ای در قدرت باشد،
بسته به منافع طبقاتی اش، سمت و سوی «انقلاب» را و یا به عبارت دقیقتر ضد انقلاب
را تعیین می کند.
8
·
این ثانیا بدان معنی است که مؤلف این
مطلب، بطرز پیگیری در سفینه تصادف می راند.
·
او دیالک تیک ضرورت و تصادف را از
همان سطور آغازین این مطلب تخریب کرده است.
·
قطب ضرورت (جبر) را دور انداخته
است و قطب تصادف را بر تخت نشانده است.
·
به همین دلیل، سمت و سوی سیاست طبقه
حاکمه را با تصادف «توضیح» می دهد و عملا تحریف می کند و خواننده بخت برگشته مطلب خود
را گیج و سر در گم می سازد.
·
این سمتگیری راه «توده» اما بلحاظ فلسفی
به چه معنی است؟
9
·
هنوز زود است که سمتگیری راه «توده»
با اطمینان در خور تعیین شود.
·
ولی بوی آن به مشام می رسد که راه توده
دترمینیسم را بطور کلی فراموش کرده و بطرز ایندترمینستی (ضد دترمینیستی) می اندیشد:
الف
·
دترمینیسم عبارت است از آموزش فلسفی پیوند عینی و اشتراط متقابل
کلیه اوبژکت ها، روندها و غیره طبیعت، جامعه و تفکر بر مبنای قوانین عینی.
·
دترمینیسم ـ به معنی محدود کلمه ـ عبارت است از آموزش
پیوندهای علی (علت و معلولی) عام کلیه چیزها و پدیده ها.
·
مراجعه کنید به دترمینیسم (تعین
مندی گرایی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ب
·
ایندترمینیسم (تعین ستیزی) به درک فلسفی مبتنی برانکار ایدئالیستی پیوندهای
علی عینی و قانونمندی های خاص و عام حرکت ماده اطلاق می شود.
·
ایندترمینیسم تصادف را مطلق
می کند و وجود ضرورت در طبیعت و جامعه را منکر می
شود.
·
مراجعه کنید به ایندترمینیسم (تعین ستیزی) در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر