۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۲, جمعه

تاریخ (3)



پروفسور دکتر هانس شولتسه

برگردان شین میم شین



طبقه کارگر و تاریخ

1
·        طبقه کارگر بمثابه اولین طبقه در تاریخ به درک علمی روند تاریخی، یعنی به شناخت قانونمندی ها و نیروهای محرکه روند تاریخ نایل آمده است.

2
·        طبقه کارگر بمثابه اولین طبقه در تاریخ، حاکمیت سیاسی را بدست گرفته، نه به قصد جایگزین ساختن فرمی از استثمار بوسیله فرم دیگر، بلکه به قصد خاتمه دادن به هرگونه استثمار انسان بوسیله انسان.

3
·        از این رو ست، که در مقابل گرایش معرفتی طبقه کارگر  سد و بند اجتماعی ئی وجود ندارد.
·        بلکه برعکس، این طبقه بدون کشف قوانین توسعه اجتماعی نمی تواند به قدرت برسد.

4
·        نیازهای عملی مبارزه طبقه کارگر برای نجات از ستم و استثمار سرمایه داری، او را به نفوذ عمیق در ماهیت پدیده ها مجبور می سازد و به درک روشن جایگاه خویش در جامعه و به شناخت راه های تحول آن به جامعه سوسیالیستی وامی دارد.

5
·        اینجا صحبت از توسعه و ترویج یک «ایدئولوژی بسیج» بطورکلی نیست که در تاریخ بارها وجود داشته و علیرغم داشتن خصلت غیرعلمی به نفع پیشرفت عمل کرده است.

6
·        بلکه اینجا صحبت از یک ایدئولوژی علمی است.
·        ایدئولوژی علمی ئی که بمثابه شالوده ای برای بدست آوردن متدهائی عمل می کند.
·        متدهائی که بکمک آنها مبارزه اقتصادی، سیاسی و ایدئولوژیکی طبقه کارگر برای پیروزی سوسیالیسم می تواند بطور موفقیت آمیزی انجام گیرد.


7
·        متدهائی که بر پایه یک تئوری علمی از جامعه و توسعه آن استوار نشده باشند، ناقص و به عبارت دیگر گمراه کننده خواهند بود.

8
·        این بدان معنی است که برای تئوری مارکسیستی جامعه، نه سودمندی و یا هدفمندی توضیح تاریخ، بلکه حقیقت توضیح تاریخ، از اهمیت تعیین کننده برخوردار است.

9
·        جانبداری متدهای طبقه کارگر ـ برخلاف متدهای طبقات استثمارگر ـ ریشه در حقیقت دارد.

10
·        تحقیق تاریخ جامعه بوسیله بنیانگذاران مارکسیسم علاوه بر تجزیه و تحلیل جامعه بورژوائی آن زمان، پیش شرط های اصلی لازم را برای توسعه و تدوین تئوری علمی تاریخ و جامعه بدست می دهد.

·        مارکسیسم مطالعه و بررسی تاریخ را به دلایل زیر ضرور و الزامی می داند:


الف

·        برای درس گرفتن از تاریخ  در مبارزه بر ضد امپریالیسم



ب

·        برای بهسازی متدهای مبارزه بر ضد امپریالیسم



ت

·        برای شناخت بموقع گرایشات توسعه تاریخی



پ

·        برای دست یابی به پیش بینی های تاریخی معین بر بنیان شناخت تاریخ، پیش بینی هائی که برای تدوین استراتژی خویش در مبارزه طبقاتی اهیمت دارند.

11
·        مارکسیسم به بررسی تاریخ تاکنونی نظام اجتماعی سوسیالیستی، به همان سان نیز برای ساختمان موفقیت آمیز بعدی سوسیالیسم در کشورهای سوسیالیستی اهمیت زیادی قائل می شود.

12
·        شناخت علمی قانونمندی روند تاریخ شامل درک رسالت تاریخی طبقه کارگر ـ بمثابه بانی جامعه نوین، یعنی یک جامعه سوسیالیستی ـ می شود.

13
·        درک رسالت تاریخی طبقه کارگر، شالوده محکمی را برای خوش بینی تاریخی خاص این طبقه تشکیل می دهد و ایمان خلل ناپذیر به پیروزی در مقیاس جهانی را به او عطا می کند.

14
·        طبقات و اقشار مختلف در کلیه زمان ها کوشیده اند تا از روند تاریخ توجیهی برای عمل خود، برای برقراری  و یا حفظ ابدی جامعه طبقاتی خود بتراشند.

15
·        بویژه طبقات ستم پیشه و استثمارگر کوشیده اند تا با اشاره به تاریخ ثابت کنند که استثمار و ستم و جنگ همیشه بوده و همیشه خواهد بود و هر تلاشی در جهت استقرار نظامی عاری از این پدیده ها خیالپرورانه است.

16

·        به زبان سیستمتئوری می توان گفت که کلیه طبقات استثمارگر در تفسیر تاریخ، جنبه سمانتیکی را تابع جنبه پراگماتیکی و در تحلیل نهائی، حقیقت را تابع جانبداری ساخته اند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر