۱۳۹۲ آذر ۱۷, یکشنبه

دزد

سیاوش کسرائی
(1305 ـ 1374)
(اصفهان ـ وین)
(1345) 

·        گرچه ارزان می فروشم من متاعم را
·        عابر غافل
·        از برم بی اعتنا مگذر
 
·        من به جان کندن
·        با مشقت، بی صدا، ترسان
·         هر شب از دیوار مردم می روم بالا
·        می خزم بر بام های پست
·        می دوم در سایه دیوار
·        می گریزم در پناه شیروانی ها
·        از در و درگاه یا هر رخنه و روزن
·        می کنم سر توی هر پستو
·         تا به دست آرم
·         آنچه می خواهم

·        خواب
·        خواب تان در بستر راحت
·        خواب بی پایان تان هر نیمه شب تا صبح
·         در کمند این گرفتاری کشانیدم
·        و مرا آزاد
·        و مرا محکوم
·         در به سرقت بردن سنگ و جواهر کرد

·        خوب می بینم که می لرزند
·         دست های من
·        دست هایم با همه لرزندگی، در انتخاب چیزها ناشی است
·        و عرق از تیره ی پشتم، بسان جویبار نازکی جاری است

·        با چه خوف از صاحب خانه
·        با چه خوف از گزمه و شبگرد
·        باز می گردم به راه خویش
·         و شب جان سخت را در کوچه ها تا روز می آرم

·        و به دیگر روز
·         با چه تشویشی
·         بر سر بازار دیگر من
·         می فروشم این به جان آورده ها با شکل دیگرگون
 
·        گر که ارزان می فروشم من متاعم را
·        عابر غافل
·        از برم بی اعتنا مگذر
    
·        من چگونه بانگ بردارم:
·        « دزد تو، گم گشته ی تو، پیش تو اینجا ست؟»

پایان
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر