۱۳۹۲ دی ۴, چهارشنبه

بیوگرافی مختصری از برزین آذرمهر


بیوگرافی مختصری از  برزین آذرمهر
(جعفر مرزوقی)

·        دراسفند ماه ۱۳۲۴ درشمیران چشم به جهان گشوده است.
·        دوره آموزش ابتدایی و متوسطه را در گنبد قابوس و شمیران گذرانده است.
·        پس از پایان دوره ی سپاه دانش، ابتدا،در دانشکده ی پزشکی تهران وسپس درکانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، در دایره تحقیق، مشغول به کارشده است.
·        فعالیت ادبی و سیاسی خود را از همان سال های دبیرستان با جبهه ملی ایران آغاز نموده و درسال ۱۳۴۷درجریان فعالیت سیاسی مخفی، مجبوربه ترک ایران شده وبه کشور شوروی پناهنده گردیده و درآستانه ی پیروزی فوندامنتالیسم فئودالی در سال۱۳۵۷ دوباره به ایران باز گشته است.
·        نخستن مجموعه ی شعراو به نام “بپاخیز ایران من” در سال ۱۳۵۵ به همت انتشارات ارانی در آلمان چاپ و منتشر شده است.
·        دفتر های شعر چاپ نشده ای دارد وآن طور که خود می گوید اشعاری نیز داشته که در پی مهاجرت مخفیانه، گم یا نابود شده اند.ٌ
·        اکنون مدتی است که در فرانسه به سر می برد.

·        شعر”رزم مشترک” (همراه شو رفیق) از جمله شعرهای مجموعه ی”بپا خیز ایران من” سروده ی” برزین آذرمهر است که نخستین بار در سال ۱۳۵۵ به همت انتشارات ارانی وابسته به حزب توده ایران، در خارج از کشور وبعد ها، در سال ۱۳۵۸ توسط “نشر صلح “ به سر پرستی ناصر موذن در ایران منتشر گردیده است.
·        این شعر در همان ایام، به ابتکار پرویز مشکاتیان و شجریان به صورت سرود رزمی در آمده و امروز شاهد اجراهای دیگری نیز از آن هستیم.
·        علاوه بر آن شعر “محبوب من وطن” با آواز شهرام ناظری و شعر دیگری نیز از همین مجموعه، آن گونه که در سایت رسمی زنده یاد مشکاتیان آمده، برای تنظیم آهنگ “پیروزی” مورد استفاده ی استاد قرار گرفته است .
·        شعر”رزم مشترک” و اساسا خود مجمو عه ی”بپا خیز ایران من “ تا مدت ها به سیاوش کسرایی نسبت داده می شد و حتی این جا وآن جا به نام او به چاپ هم رسیده است.

از صفحه فیسبوک مسعود
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر