۱۳۹۲ آذر ۲۶, سه‌شنبه

چاله ها و چالش ها (402)

 
 رنگین کمان در زمهریر 
خسرو باقرپور
سرچشمه:
اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com       

 لقمان تدین نژاد
من از یادت نمی کاهم
(نیمایوشیج)

·        بارزترین مشخصّه‌ی شعر صداقت و بی تکلّفیِ آن است.
·        شاعر با تمام وجود در خاطره‌ی زیبایی های آشکار و پنهانِ یارِ خود غرق شده و از آن شعری بیرون زده است.
·         زبانِ درون بسیارانی دیگر که شرایطی شبیه شاعر دارند:

«زان دیر سفر که رفت از من غمزه زن و عشوه ساز داده
دارم به بهانه های مأنوس تصویری از او به بر گشاده»
(نیمایوشیج)  

·        همین که شاعر بیرون از شعر خود مانده و آن را به تمام و کمال به یارِ خود تخصیص داده آن را پذیرفتنی تر و دلنشین تر و نافذ تر ساخته است.
·        واقعا اگر امثال این اشعار و یادنامه هایی امثال کارهای ناصر مهاجر و دیگرانِ نظیر او نمی بود بحثِ گذار و سرنوشتِ کشور ما تقلیل می یافت به شعر های شاعر و شاعره های بازاری پرهیاهو و قصیده هایی در ۷۸ بیت در قافیه ی عمّامه و تزویر (و کلیشه های دیگر) از رادیو تلویزیون های لوس آنجلس، و رَپ های سیاسی- تودماغیِ زودگذر.
·        مسلما به کمک چنین شعرها، و یادنامه های دیگر، باید از ربوده شدن امر و بحث سیاسی تاریخی ایران و تقلیل آن به روزمرگی ها و خبرهای داغِ سیاسی جلوگیری کرد.

گَرَم یاد آوری یا نه، من از یادت نمی کاهم.
(سیاوش کسرائی)  

ربابه

·        حق با لقمان شاعر است:
·        شعر جناب خسرو باقرپور واقعا زیبا ست.

1
·        خاطره نویسی و یا یادمانده نویسی اما کسب و کار خطا و خطرناکی است که در جامعه عقب مانده ما  رواج وسیع و همه گیر دارد.
·        این کسب و کار اما بنظر من اصلا و اصولا قابل توصیه نیست.

2
·        خیلی ها چشم دیدن همدیگر را ـ به هر دلیلی هم که باشد ـ  ندارند.
·        این ولی مانع آن نمی شود که مرتب به یکدیگر سر بزنند و احوال پرسی کنند.
·        پارادوکس می نماید.
·        چرا و به چه دلیل چنین است؟

3
·        دلیلش شاید در همین سنت دیرینه و دیرنده ی مرده جوئی، مرده شوئی و مرده پرستی باشد.
·        کسب و کاری که نه به درد مرده می خورد و نه به درد جامعه بظاهر زنده.

4
·        چیزها، پدیده ها، سیستم ها (آدم ها)  و روندها اگر بطور رئالیستی بررسی شوند، هم به نفع خود آنها ست و هم به نفع جامعه است.

5
·        ولی در خاطره ها و یاد مانده ها مرده ها و زنده ها تطهیر می شوند تا خاطره نویس ها ماهی مادی و معنوی، احساسی و عاطفی، سیاسی و اقتصادی خود را به ترفندی از شط گلالود زندگی بگیرند.

6
·        تطهیر آگاهانه و یا مصلحتی مرده ها اما در تحلیل نهائی به خودفریبی و یا حتی به عوامفریبی منجر می شود.
·        چنین کاری ضد روشنگری است و به زیان پیشرفت جامعه است.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر