۱۳۹۲ آذر ۳۰, شنبه

سیری در جهان بینی پروین اعتصامی (6)

اثری از طراح ارجمند مجله هفته
رخشنده اعتصامی (1285 ـ 1320)
مشهور به پروین اعتصامی
تحلیلی از شین میم شین

·        به سوزنی ـ ز ره شکوه ـ  گفت پیرهنی:
·        «ببین ز جور تو، ما را چه زخم ها به تن است

·        همیشه کار تو، سوراخ کردن دل ها ست
·        هماره فکر تو، بر پهلوئی فرو شدن است

·        بگفت:
·        «گر ره و رفتار من نداری دوست
·        برو بگوی به درزی که رهنمای من است

·        و گر نه، بی ‌سبب از دست من چه می نالی
·        ندیده زحمت سوزن، کدام پیرهن است؟

·        اگر به خار و خسی فتنه ‌ای رسد در دشت
·        گناه داس و تبر نیست، جرم خارکن است

·        ز من چگونه تو را پاره گشت پهلو و دل
·        خود آگهی که مرا پیشه، پاره دوختن است

·        چه رنج ها که برم بهر خرقه دوختنی
·        چه وصله‌ ها که ز من بر لحاف پیر زن است!

·        بدان هوس که تن این و آن بیارایم
·        مرا وظیفهٔ دیرینه، ساده زیستن است

·        ز در شکستن و خم گشتنم نیاید عار
·        چرا که عادت من، با زمانه ساختن است

·        شعار من، ز بس آزادگی و نیکدلی
·        به قدر خلق فزودن، ز خویش کاستن است

·        همیشه دوختنم کار و خویش عریانم
·        به غیر من، که تهی از خیال خویشتن است؟

·        یکی نباخته، ای دوست، دیگری نبرد
·        جهان و کار جهان، همچو نرد باختن است

·        بباید آنکه شود بزم زندگی روشن
·        نصیب شمع، مپرس از چه روی، سوختن است!

·        هر آن قماش، که از سوزنی جفا نکشد
·        عبث در آرزوی همنشینی بدن است

·        میان صورت و معنی، بسی تفاوت ها ست
·        فرشته را ـ به تصور ـ  مگوی اهرمن است!

·        هزار نکته ز باران و برف می گوید
·        شکوفه ‌ای که به فصل بهار در چمن است

·        هم از تحمل گرما و قرن ها سختی است
·        اگر گهر به بدخش و عقیق در یمن است.»
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر