۱۳۹۲ دی ۷, شنبه

نقل قول هائی از این و آن (31)


سرچشمه:
صفحه فیسبوک فاطمی
  احسان طبری
آرمان پرستی انقلابی مارکسیستی تخیل و رؤیا نیست، علم است
و آرمان پرست انقلابی مارکسیست رؤیا باف نیست، سیاستمدار خردمند و واقع بین و فداکار   
و معمار بصیر زندگی نوین انسانی در شکل مشخص و قابل تحقق تاریخی آن است 
و از تلاش خود  نتیجه های فزونتر از مقدور نمی خواهد 
و اگر آن هم دست نداد، از تلاش باز نمی ایستد!
گاف سنگزاد  

·        این نقل از احسان طبری حاوی  مفاهیمی است که قابل تأمل و بحث اند:

  1
آرمان

·        منظور از مفهوم «آرمان» چیست؟
·        آرمان و یا ایدئال در دیالک تیک ایدئال و رئال قابل تصور و تعریف است:
·        هر طبقه اجتماعی مترقی و انقلابی ایدئالی از آینده دارد و در جهت رئالیزاسیون آن تلاش می ورزد.
·        به عبارت دیگر، هدف او گذار از عالم ایدئال به عالم رئال (واقعی) است.    
·        ایدئال به تجسم کمال اطلاق می شود.
·        ایدئال به الگو و سرمشق گرایش انسانی اطلاق می شود.

2
·        در تعریف و تعیین ایدئال، تضاد فلسفه ماتریالیستی ـ دیالک تیکی با فلسفه ایدئالیستی انعکاس می یابد:

الف
·        فلسفه ایدئالیستی ـ صرفنظر از تفاسیر مختلف آن ـ منبع و سرچشمه ایدئال را عالم ایده ها می داند.

ب
·        در فلسفه مارکسیستی، ایدئال ها فرم خاص انعکاس واقعیت عینی در ضمیر انسانی محسوب می شوند.
·        واقعیت (رئالیته) عینی مناسبات اجتماعی منشاء و سرچشمه پیدایش و انتقال ایدئال ها ست.

3
·        ایدئال ها بازتاب های ساده نیستند.
·        ایدئال ها تصاویر مستقیم واقعیت عینی در ضمیر انسان ها نیستند.
·        در ایدئال ها معارف و تجارب انسانی تغلیظ می یابند، معارف و تجاربی که انسان ها در کشمکش و چالش مدام خویش با طبیعت و جامعه گرد می آورند، منظم می سازند، تعمیم می دهند، تکمیل می کنند، تصویر واره می کنند.

4
·        انسان ها خود سازنده ایدئال های خویش اند.
·        ایدئال های هر انسانی طرح های فکری او در باره واقعیت آتی اند که یا تحول بنیادی مناسبات موجود را و یا تکمیل کیفی آنها را طلب می کنند.

5
·        در ایدئال ها درد و رنج و زجر توده های تحت استثمار و سرکوب و ستم تجسم می یابد.
·        در ایدئال ها آرزوها، امیدها و انتظارات توده ها در زمینه پایان دادن به فقر و ذلت تجسم می یابند.
·        در ایدئال ها تصورات نیروهای ترقی خواه در زمینه تکمیل و توسعه هرچه بیشتر جامعه و شخصیت انسان ها تجسم می یابند.

6
·        ایدئال های مبتنی بر پیشرفت اجتماعی به شرح زیرند:
·        صلح
·        آزادی
·        برادری
·        برابری
·        عدالت
·        دموکراسی
·        سوسیالیسم
·        شکوفائی همه جانبه و هماهنگ شخصیت انسان ها.

7
·         ایدئال ها بطور تاریخی مشروط می شوند.
·        هر دوران ایدئال های خاص خود را دارد.
·        در هر دورانی مبارزه میان نیروهای ترقی خواه و ارتجاعی نیز زیر پرچم ایدئال های معینی صورت می گیرد.

8
·        نیروهای مترقی و ارتجاعی ایدئال های به میراث مانده از نسل های پیشین را در روند این مبارزات، بر طبق منافع اقتصادی و سیاسی خویش تفسیر می کنند و یا ایدئال های نوینی را توسعه می دهند.

9
·        رهائی طبقه کارگر، بویژه وحدت آن با سوسیالیسم علمی به ایدئال پیشرفت اجتماعی محتوای کیفی نوینی بخشیده است.

10
·        در ایدئال های طبقه کارگر کلیه ایدئال های تاریخی گذشته به بطور دیالک تیکی نفی شده اند.
·        یعنی جنبه های مثبت آنها جذب و جنبه های منفی آنها دفع شده اند.  
·        این ایدئال ها در سمت و سوی نظری و عملی شان بطرز بی سابقه ای مشخص تر گشته اند.
·        ایدئال هائی که در جریان مبارزات ایدئولوژیکی، سیاسی و  اقتصادی طبقه کارگر پا به عرصه وجود می نهند و در پیوند تنگاتنگ با این مبارزات قرار دارند، تحقق عملی خود را بطرز قاطعانه ای آماج قرار می دهند.

11
·        ایدئال های سوسیالیستی از قانونمندی های واقعیت رئال استخراج می شوند و پیشگوئی های فکری واقعیت آتی اند.

12
·        ایدئال های سوسیالیستی خود را در تصاویر کمال، زیبائی و عظمت آشکار می سازند و حاوی آماج ها، وظایف و اصول مبارزاتی طبقه کارگر و گرایش در جهت تحقق آنها هستند.

13
·        ایدئال سوسیالیستی تصویری از وحدت حال و آینده است، تصویری که در آن بلحاظ گرایش،  از زمان حال پا فراتر نهاده می شود، بی آنکه رابطه با آن قطع شود.

14
·         ایدئال سوسیالیستی بمثابه انعکاس مناسبات اجتماعی در ضمیر انسانی، زمان حال را بمثابه آماج نایله و آینده را بمثابه آماجی که هنوز بدان نرسیده، تلقی می کند.

15
·        ایدئال بمثابه نتیجه تفکر انسانی، خصلت مدلی دارد.
·        ایدئال سوسیالیستی بمثابه مدل، از نقطه نظر نتایج مطلوب و مورد انتظار، به آینده چشم می دوزد، به آینده بمثابه کل، مقطع، مرحله، چیز و یا شخص.
·        ایدئال سوسیالیستی بمثابه مدل، با نظر به عقب، وسایل و متدهای تحقق مدل مورد نظر را امکان پذیر می سازد.
·        ایدئال های سوسیالیستی مدل های مطلوب آینده اند.
·        ایدئال های سوسیالیستی تجسم خوبی، کمال، زیبائی و عظمت ممکن و ضرور وجود و شدن آتی اند.
·        ایدئال های سوسیالیستی ـ حتی الامکان ـ به آینده چنگ می زنند، ولی مرزها را فراموش نمی کنند، مرزهائی را که بنا بر شرایط اوبژکتیف و سوبژکتیف واقعیت رئال تعیین می شوند.

16
·        گرایشات ایدئالی انسان ها از دیرباز بر دو نکته متمرکز بوده است:

الف
·        بر تبدیل کل جامعه به جامعه ای هماهنگ

ب
·        بر توسعه همه جانبه و هماهنگ شخصیت انسانی.

17
·        اما تنوع مناسبات زندگی و خصلت سیستمی این مناسبات سبب می شود که روند پیشرفت اجتماعی به توسعه تصورات ایدئال متنوع منجر شود.

18
·        ایدئال ها را می توان بنا بر موضوع خاص شان و بنا بر سمت و سوی شان، به انواع زیر تقسیم بندی کرد:
·        ایدئال های شخصی  
·        ایدئال های اجتماعی
·        ایدئال های سیاسی
·        ایدئال های اقتصادی
·        ایدئال های جهان بینانه.
·        ایدئال های روشنفکرانه
·        ایدئال های اخلاقی  
·        ایدئال های استه تیکی
·        ایدئال های تاریخی
·        ایدئال های مذهبی.

19
·        راجع به شیوه تأثیرگذاری ایدئال ها می توان گفت:
·        اگر ایدئال ها در توده ها به باورهای مستدل بدل شوند، ساختار انگیزه ای آنها را بطرز تعیین کننده ای تحت تأثیر قرار خواهند داد و سمت و سوی تفکر، احساس و مطالبات آنها را تعیین خواهند کرد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر