۱۳۸۹ بهمن ۵, سه‌شنبه

پاسخ واره ای بر خرده گیری های علامه ای

شین میم شین

• مفاهیم دستافزار شناخت بنی بشر اند.
• توده مولد و زحمتکش در آغاز، که دهها هزار سال بطول انجامید، مالک وسایل تولید خود بود.
• مالکیت اشتراکی بر وسایل تولید، سرچشمه استقلال، آزادی و خود مختاری آنها بود.
• توده مولد و زحمتکش، در این برهه از تاریخ، مفاهیم خود را خود تعریف می کرد و بمثابه شناختافزار به خدمت می گرفت.

• توسعه خجسته نیروهای مولده، سلب مالکیت از مولدان را الزامی کرد.


• کاهنان و گردانندگان معابد و پاسداران آتش ـ نیاکان کشیشان و روحانیان کنونی ـ که مازاد تولید را در اختیار داشتند، به این جبر و ضرورت تاریخی ـ بیرحمانه ـ جامه عمل پوشاندند.

• آنها توده مولد و زحمتکش را نه تنها از داشتن وسایل تولید خود محروم کردند، نه تنها خود آنها را به عنوان برده به زیر یوغ کشیدند و علاوه بر آن، کودکان شان را هم مثل گاو و گوسفند خرید و فروش کردند، بلکه مفاهیم آنها را، که شناختافزارشان بود، از آنها به زور و خدعه ستاندند.

• علمای سرسپرده برده داران مفاهیم سلب مالکیت شده را از نو معنی کردند و فاجعه آغاز شد.

دیالک تیک مادی و معنوی غریبی به کار افتاد و بردگی مادی با بردگی معنوی تکمیل شد.

• اکنون به روایت برتولت برشت ـ آموزگار بی بدیل توده مولد و زحمتکش ـ بیش از 21 قرن از این ماجرا گذشته است.

• از حدود 160 سال پیش، غریو طبل غریبی به گوش می رسد.


مولدان سلب مالکیت شده، هوای گسستن غل و زنجیر خویش بر سر دارند و سرنوشت بشریت با سرنوشت آنان گره خورده است، حتی سرنوشت برده داران.

روشنفکران ارگانیک توده مولد و زحمتکش وظیفه دارند، مفاهیم حک حرمت شده را از نو معنی کنند و بمثابه دستافزار شناخت به صاحبان نوین وسایل تولید مادی و معنوی برگردانند.

• اگر برادران روشنفکران ارگانیک توده مولد و زحمتکش شخم می زنند، گندم می کارند و نان می پزند، آنها هم باید از حریم مفاهیم خود به دفاع برخیزند.

• برده داران و عمال رنگارنگ آنان می توانند فرمان سکوت دهند، آنها را ممنوع القلم اعلام کنند، توهین و تحقیر کنند، پند و اندرز دهند.


• آنها ـ ظاهرا ـ زاده شده اند، که چنین و چنان کنند.

• ولی روشنفکران ارگانیک توده مولد و زحمتکش هم حق دارند، از حقیقت تاریخی خویش، از دستافزارهای معرفتی ـ نظری خویش دفاع کنند، به همان سان، که از وسایل تولید مادی خویش دفاع می کنند.

• هر دو طرف قضیه برای آنها مسئله حیات و ممات است.

• آنها نمی توانند، مالکیت اجتماعی بر وسایل تولید مادی را بر پرچم خود بنویسند، بدون آنکه پیشاپیش و یا ضمنا دستافزارهای معرفتی ـ نظری خود را از آن خود کرده باشند.

• آنها از سوهان خوردن و کارآتر شدن افزارهای معرفتی خود استقبال خواهند کرد و از نقد نظرات خویش نیز.

• آنها زیر شلاق توهین و تحقیر و افترا بزرگ شده اند، ولی دیری است که در طبیعی و الهی بودن امتیازات طبقاتی تردید کرده اند.


• و تردید آغاز شناخت است و شناخت پیش شرط رهائی است.

پایان

۱ نظر:

  1. ویرایش:
    روشنفکران ارگانیک توده مولد و زحمتکش وظیفه دارند، مفاهیم هتک حرمت شده را از نو معنی کنند و بمثابه دستافزار شناخت به صاحبان نوین وسایل تولید مادی و معنوی برگردانند.

    پاسخحذف