۱۴۰۳ آذر ۲۷, سه‌شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (خ) خرد (عقل، فرنونفت، راسیون) (۳)

  

پروفسور دکتر  مانفرد بور

برگردان

شین میم شین 

 

 

۱۰

توماس هوبس (هابس)

 (۱۵۸۸ ـ ۱۶۷۹)

ریاضی دان،

دولت ـ تئوریسن

 فیلسوف انگلیسی در عصر جدید آغازین

کتاب معروف او «هیولا» نام دارد.

 

۱

·    حتی هوبس می نویسد:

 

الف

·    «حکمت حقیقی اکنون، به معنی شناخت حقیقت در همه چیزها ست.

 

ب

·    حکمت حقیقی از یادآوری چیزها سرچشمه می گیرد.

·     از یادآوری چیزهائی که با عناوین معین و ثابت به خاطر می آیند.

 

پ

·    حکمت حقیقی کار روح سلحشور و غلیان ناگهانی نیست.

 

ت

·    حکمت حقیقی کار خرد راستین است، کار فلسفه است.»

 

۲

·    و دیدرو می گوید:

 

الف

·    «خرد برای فلسفه، همان معنی را دارد که رحمت الهی برای مؤمنان.

 

ب

·    رحمت الهی مؤمنان را به اعمال خیر سوق می دهد و خرد فلاسفه را.»

 

۳

·    فلسفه کلاسیک بورژوائی هویت خود را در خرد می جوید.

 

۴

·    برای فلسفه کلاسیک بورژوائی خرد و فلسفه یکی است.

 

۵

·    اما جالب این است، که فلسفه کلاسیک بورژوائی به ندرت  تعریف روشن و جامعی از مفهوم خرد ارائه می دهد.

·     اگرچه در تمام اقدامات خود، خرد را پیش شرط قرار می دهد.

 

۶

·    در کلیه سیستم های فلسفه کلاسیک بورژوائی ـ بدون استثنا ـ از خرد سخن می رود، ولی به زحمت می توان در آنها تعریف انتقادی واقعی از مفهوم خرد پیدا کرد.

 

۷


 ایمانوئل کانت

 (۱۷۲۴ ـ ۱۸۰۴)

برجسته ترین نماینده فلسفه کلاسیک آلمان

اثر او تحت عنوان «نقد خرد محض»

 نقطه عطفی در تاریخ فلسفه و آغاز فلسفه مدرن محسوب می شود.

کانت در زمینه های زیر دورنمای فراگیر نوینی به روی فلسفه گشوده است:

اتیک (نقد خرد عملی)

استه تیک (نقد قوه قضاوت)

مذهبفلسفه

حقوققلسفه

تاریخفلسفه


·    حتی در آثار کانت، به تعریف جامعی از خرد بر خورد نمی کنیم.

 

۸

·    ما نباید فریب تلاش واره های متنوع فلسفه کلاسیک بورژوائی در تعریف خرد را بخوریم.

 

۹

·    این تعاریف تنها تفکر انتقادی و گاهی عمل انتقادی ـ به طور کلی ـ را در مد نظر دارند، که در زر ورق خرد پیچیده و تحویل مردم داده می شود.

·    و لذا می توان از «ایمان عقلی» فلسفه کلاسیک بورژوائی سخن گفت.

 

۱۰

·    این امر اما به هیچ وجه تصادفی نیست.

 

۱۱

·    چون منظور فلسفه کلاسیک بورژوائی از خرد، از حد تفکر انتقادی صرف و عمل مربوطه فراتر می رود.

 

۱۲

·    منظور فلسفه کلاسیک بورژوائی از خرد، قبل از همه، از حد منطق و تئوری شناخت فراتر می رود.

 

·    مراجعه کنید به منطق، تئوری شناخت

 

منطق

 

۱

https://mimhadgarie.blogfa.com/post/15521

 

۲

https://mimhadgarie.blogfa.com/post/15524

 

پایان

 

 

تئوری شناخت (نظریه معرفت)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13801

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر