۱۳۹۹ دی ۱۷, چهارشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) احساس (۱)

Die Empfindung I 

پروفسور دکتر الفرد کوزینگ

برگردان

شین میم شین

 

۱

Lauch hollandicum ` purpurrotes Empfindung ` niederländischer Knoblauch oder persische Zwiebel in einem Blumenbeet

·    احساس به فرم انعکاس فکری (ایده ای) واقعیت عینی به وسیله سیستم عصبی مرکزی اطلاق می شود.

 

۲

·    احساس عبارت است از تأثیری که خواص و جوانب منفرد اشیاء و یا روندها مستقیما بر ارگان های (اعضای) حسی و یا گیرنده ها (رسپتورها) اعمال می کنند.

 

۳

·    احساس ـ به عبارت دیگر ـ تصویری ذهنی از این تأثیرات است.

 

۴

·    احساس ـ به مثابه  فرم اساسی انعکاس ـ بر تکامل فیلوژنتیکی ادراک (دریافت)تقدم دارد.

 

·    (فیلوژنزه علم بررسی تاریخ شجره ای توسعه مجموعه موجودات و خویشاوندی های معینی از آنها در سیستم بیولوژیکی است.

·    قطب مقابل آن اونتوژنزه نام دارد.

·    اونتوژنزه علم بررسی تاریخ توسعه افراد نوع معینی است. مترجم)

 

۵

·    احساس های انسانی با احساس های جانوران تفاوت اساسی دارند.

 

۶

·    احساس های انسانی بی رابطه نسبت به هم و بی رابطه نسبت به فرم های دیگر انعکاس حسی و عقلی واقعیت عینی نیستند.

 

۷

·  به قول لنین،  «ماده بر اعضای حسی ما تأثیر می گذارد و موجب پیدایش احساس های ما می شود.

·    احساس در وابستگی به مغز، به اعصاب، به شبکه عصبی و غیره قرار دارد» و بدین طریق در پیوند با روندهای شعور است که در مغز جریان دارند.

·    (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۱۴، ص ۴۷)

 

۸

·    بنابرین، احساس های انسانی ماهیتا تحت تأثیر شعور اند.

 

۹

·    بر مبنای سطح کنونی تحقیقات علمی می توان احساس ها را به انواع زیرین تقسیم کرد:

 

الف

احساس های خارجی

 

·    احساس های زیر را می توان جزو احساس های خارجی دانست:

 

۱

·    لمس کردن

۲

·    دیدن

۳

·    چشیدن

۴

·    شنیدن

۵

·    بوییدن

۶

·    احساس گرما (درجه حرارت)

 

۷

·    احساس تعادل

 

۸

·    احساس درد

۹

·    احساس حرکت

۱۰

·    احساس تسریع

 

۱۱

·    احساس ارتعاش.

 

 

·    احساس های خارجی، به ویژه پنج احساس اولیه  که به کمک ارگان های حسی (حواس) انسانی پدید می آیند، تصاویر جهان خارج را در اختیار انسان قرار می دهند و لذا برای شناخت واقعیت عینی اهمیت تعیین کننده دارند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر