۱۳۹۹ بهمن ۸, چهارشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۸۲۴)

Influencer Typologie


پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 

و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

 

تیپولوژی اجتماعی

(نوع شناسی، گونه شناسی اجتماعی)

 

۱

·    تیپولوژی اجتماعی به آموزه تقسیم بندی سیستماتیک (منظم)  فرم های اساسی اجتماعی اطلاق می شود.

 

۲

·    تیپولوژی اجتماعی برای نمودارسازی نمایندگی، به عضوبندی بسیاری از فرم های اساسی اجتماعی هر سیستم جامعتی بنا بر مشخصات منطبق معین می پردازد.

 

۳

·    پدیده هایی که حاوی کلیه مشخصات تیپ (نوع) خود باشند، در واقعیت وجود ندارند .

·    برای اینکه تیت های اجتماعی، مدل ها و سیستم های فکری اند که در آنها روندها، روابط و مشخصات اجتماعی معینی با استقلال نسبی به وحدت می رسند.

 

۴

·    مشخصه آنها نه میانگین آماری است و نه ماهیت روندها، روابط و مشخصات اجتماعی.

 

۵

·    مشخصه آنها چه بسا از سویی تعمیم گشتاورهای (ممان های) فردی بضاعت شان و از سوی دیگر جنبه ها و گشتاورهای بضاعت فردی شان است.

 

۶

·    از این رو هر چیز تیپیک (نمونه وار) تشکیل دهنده دیالک تیکی از مشخصات جامعتی و مشخصات فردی است.

 

۷

·    بدین طریق، به عنوان مثال، در ضمیر فردی اعضای جامعه، تیپ های امپیریکی (تجربی) تشکیل می یابند که به مثابه سرمشق و یا به مثابه نمونه های منفی به خدمت گرفته می شوند و بنا بر آنها هنجاربندی معین رفتار، منافع و گرایشات هر کدام از اعضای جامعه و یا کلکتیوها و گروه های اجتماعی صورت می گیرد.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر