۱۳۹۹ بهمن ۱۲, یکشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) اختیار (آزادی) (۲)


پروفسور دکتر الفرد کوزینگ

برگردان

شین میم شین

 

۲

آزادی از نظر کاتولیسیسم

 توماس فون اکوین

(۱۲۲۵ ـ ۱۲۷۴)

ایتالیائی الاصل

یکی از پرنفوذترین فلاسفه و تئولوگ های تاریخ  

از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک

 از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی

(اسکولاستیک)

میراث فکری خارق العاده او هنوز هم در

نئوتومیسم و نئواسکولاستیک

مؤثر است.

جزو قدیسان کلیسای کاتولیک روم  

 

۱

·    در دوران فئودالیسم، درک توماس فون اکوین از آزادی، اندیشه مسلط بود.

 

۲

·    به نظر او کلیه اعمال و افکار انسانی به خواست خدا از قبل مقدر شده اند.

 

۳

·    اما چون خدا خود آگاه است، پس تقدیر او به معنی  آزادی انسان ها نیز است.

·    (توماس فون اکوین،  «کلیات فقه»، جلد دوم، ص ۱۰، ۱۹)

 

۴

·    منظور از آزادی در کاتولیسیسم عبارت است از آزادی روحی محض، آزادی اراده.

·    و عالی ترین آماج آزادی انسانی خدا ست.

 

۵

·    کلیسای کاتولیک ـ به مثابه  واسطه میان خدا و انسان ـ نهادی برای تحقق آزادی است.

 

۳

آزادی از نظر پروتستانتیسم

 

مارتین لوتر

(۱۴۸۳ ـ ۱۸۸۳)

فقیه و آموزگار رفرماسیون

 

·    لوتر اما معتقد بود که آزادی نه در اصل روحی خود انسان (آزادی ارده)، بلکه در عفو و رحمت الهی نهفته است و لذا آزادی اراده را رد می کرد.

 

۱

 

·    وجه مشترک درک کاتولیکی و پروتستانی از آزادی عبارت از این است که آندو، آزادی را به عنوان پدیده ای اجتماعی درنظر نمی گیرند.

 

۲

·    سمت و سوی طرح آزادی پرسونالیستی آنها اولا عبارت است از آموزه آزادی فردی محض، به مثابه  سرمایه فکری.

·    ثانیا اطاعت و بندگی انسانها در قبال ملکوت الهی و در مقابل حکام زمینی برگزیده خدا.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر