۱۳۹۹ دی ۱۸, پنجشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۸۰۹)

 

پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 

و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

 

تئوری

 (نظریه)
ادامه 
  

۴۳

·    کنش عملی سرمایه داران در بهره وری سرمایه است و نه در تولید مادی.

·    آنها باید از تولید مادی پرهیز ورزند تا بتوانند حکمرانی کنند.

 

۴۴

·    «انطباق تغییر دادن شرایط و کردوکار انسانی و یا خوددگرگون سازی» (مارکس) که در تولید مادی قابل تجربه است، در گردش سرمایه قابل تجربه نیست.

 

۴۵

·    فقط حوزه گردش سرمایه است که به عنوان شالوده تجربه در اختیار بورژوازی قرار دارد.

 

۴۶

·    همین شرایط واقعی است که سبب می شوند که ایده ئولوگ های بورژوایی، راسیونالیته علمی را به راسیونالیته منطقی محدود سازند و دیالک تیک ماتریالیستی را به مثابه اسطوره ماقبل علمی نوسازی شده، تخطئه کنند.

 

۴۷

·    ایده ئولوگ های بورژوایی بر ضد راسیونالیته علمی و دیالک تیک ماتریالیستی، به لحاظ تاریخی همان موضع را می گیرند که روزی مدافعان ایمان مذهبی بر ضد خرد گرفته بودند.

 

۴۸

·    می توان میان سه گشتاور اساسی تئوری های علمی تفاوت گذاشت.

·    سه گشتاور اساسی که از خصلت کار نشئت می گیرند: 

 

الف

 

۱

·    کاری که بر مبنای توالی اعمال یکسان برای رسیدن به اهداف تنظیم گشته  و تکراری صورت می گیرد، حاوی گشتاور «عمل کلیشه ای» است.

 

۲

·    اگر این عمل کلیشه ای فی نفسه مورد بررسی قرار گیرد.

·    یعنی مستقل از اینکه روی چه موضوعات خاص کار انجام می گیرد، در این صورت، نتیجه بررسی، تئوری های منطقی و مته متیکی خواهند بود.

 

ب

 

۱

·    اگر کار در تغییر شرایط شیئی اش، بسان حامل سوبژکتیو آن شرایط باشد، بیانگر (نمودارکننده) روند تاریخی تولید خلاق خواهد بود.

 

۲

·    اگر تفکر این خصلت کار را بازتاب دهد، نتیجه بررسی تئوری های دیالک تیکی و فلسفی خواهند بود.

 

پ

 

۱

·    اگر کار بیانگر (نمودارکننده) تنوع کردوکارهای قابل تمییز باشد که به قصد تغییر شرایط خاص طبیعی و جامعتی به شرایط درخور بشری و قابل تسلط توسط بشر صورت می گیرد، تشکیل دهنده شالوده تئوری های امپیریکی (تجربی) خواهد بود.

 

۲

·    تئوری های امپیریکی (تجربی)  همواره حاوی مفاهیم و احکامی اند که  به معاییر و جریانات قابل ادراک مربوط می شوند.

 

۳

·     معاییر و جریانات زمانی قابل ادراک خواهند بود که از معاییر و جریانات دیگر قابل تمییر باشند.  

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر