۱۳۹۹ دی ۱۷, چهارشنبه

خود آموز خود اندیشی (۳۷۳)

خوداندیشی

شین میم شین

حکایت سیزدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»،  ص ۳۵ ـ ۳۷)

بخش دوم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!
  

۱

پسندیده رأیی که بخشید و خورد

جهان از پی خویشتن گرد کرد

 

در این کوش، تا با تو ماند مقیم

که هرچ از تو ماند، دریغ است و بیم

 

که دستی به جود و کرم کن دراز

دگر دست کوته کن از ظلم و آز

 

معنی تحت اللفظی:

کسی که بخورد و بپاشد،

جهانی را گرد می آورد و با خود به گور می برد.

تو

هم

چنین کن.

اگر نکنی تأسف خواهی خورد و هراس خواهی داشت.

احسان و انفاق کن و ظلم مکن.

 

۲

پسندیده رأیی که بخشید و خورد

جهان از پی خویشتن گرد کرد

 

سعدی در این بیت شعر،

دیالک تیک داد و ستد

را

به شکل دیالک تیک (۱) و درو کردن بسط و تعمیم می دهد.

 

جواب

 

سعدی در این بیت شعر، دیالک تیک داد و ستد را به شکل دیالک تیک (پاشیدن) و درو کردن بسط و تعمیم می دهد.

 

سعدی

در جاهای دیگر

تئوری اجتماعی دیگری را تحت عنوان تئوری بخور ـ بپاش ـ ببر فرمولبندی می کند:

 

توانگرا، چو دل و دست کامرانت هست

بخور، ببخش، که دنیا و آخرت بردی

 

معنی تحت اللفظی:

ای ثروتمند

بخور و ببخش

هم

دنیا برای تو بهشت است و هو آخرت.

 

سعدی مخالف سرسخت انباشت سرمایه و به ویژه انتقال آن به نسل های بعدی است.

 

در جامعه ـ تئوری سعدی

هر کس باید به فکر دنیا و آخرت خود باشد، بخورد و بپاشد و برای آن دنیا سرمایه گذاری کند.

 

نسل های بعدی باید خود به فکر خود باشند.

 

 

آنچه که سعدی تبلیغ می کند، به معنی قطع رشته های پیوند میان (۲) و به معنی انکار استمرار مادی و فکری تاریخی (۳)  متوالی است.

 

جواب

آنچه که سعدی تبلیغ می کند، به معنی قطع رشته های پیوند میان (نسل ها) و به معنی انکار استمرار مادی و معنوی تاریخی (نسل های)  متوالی است.

 

این خواست و درخواست سعدی  نه تنها ابلهانه، بلکه غیرممکن است.

 

تاریخ و جامعه که از جزایر گسسته و مجزا از هم تشکیل نمی یابد.

 

 

تاریخ و جامعه از دیالک تیک پیوست و (۴)، از دیالک تیک تداوم و (۵) می گذرد.

 

جواب

 

تاریخ و جامعه از دیالک تیک پیوست و (گسست)، از دیالک تیک تداوم و (شکست) می گذرد.

 

تاریخ نفی نفی مدام است.

 

هر نسلی دستاوردهای مادی، فکری و فرهنگی نسل های قبلی را، صرفنظر از این که بخواهد و یا نخواهد، بالاجبار در اختیار می گیرد و تنها بر پایه آنها می تواند جامعه جدید را بسازد و توسعه و تکامل دهد.

 

دیالک تیک توارث و (۶)، دیالک تیک به میراث بردن و (۷)  امری ضروری، طبیعی و ناگزیر است.

 

جواب

 

دیالک تیک توارث و توریث، دیالک تیک به میراث بردن و به میراث گذاشتن 

 امری ضروری، طبیعی و ناگزیر است.

 

خود سعدی هم علم و فرهنگ و هنر نسل های پیشین را حاضر و آماده در اختیار گرفته و سهم خود را در توسعه و تکامل آنها ادا کرده است.

 

هنر و اندیشه (ثروت  فکری) هم نمی تواند از این روند و روال مستثنی باشد.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر